Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Orienteringsmøde - Prækvalifikation

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Orienteringsmøde - Prækvalifikation"— Præsentationens transcript:

1 Orienteringsmøde - Prækvalifikation
Maj 2017 Orienteringsmøde - Prækvalifikation Fællesstatsligt udbud af managementaftalen

2 Dagsorden Indledende bemærkninger Managementaftalen
Procedure for begrænset udbud Tidsfrister for prækvalifikation Elektronisk afgivelse af anmodning om prækvalifikation v. Philip Mora- Jensen, Inno:vasion Udfyldelse af ESPD’et – Det fælles europæiske udbudsdokument De konkrete krav til ansøgerne og udvælgelse Dagens vigtigste pointer Tak for i dag

3 Indledende bemærkninger
Præsentationen bliver lagt op på udbudssiden i ETHICS efter mødet. Udbudsmaterialet har altid forrang for præsentationen. Spørgsmål til afgivelse af anmodning om prækvalifikation, herunder udfyldelsen af ESPD’et og evt. udbudsmaterialet, bør stilles hurtigst muligt – bemærk fristen for at stille spørgsmål er den 12. maj, kl. 10. Ansøgernes spørgsmål og Moderniseringsstyrelsens svar indgår i udbudsmaterialet som Bilag 7 – Spørgsmål/Svar. Spørgsmål skal stilles via udbudshjemmesiden i ETHICS.

4 Managementaftalens område
Fokus er effektivisering af ressourceanvendelsen Rammeaftalen omfatter fire ydelseskategorier: Analyser til brug for effektivisering af ressourceanvendelsen Effektivisering af ressourceanvendelsen gennem it/automatisering Opstilling af strategier og koncepter med henblik på at effektivisere ressourceanvendelsen Implementering og understøttelse af ydelserne i kategori 1-3

5 Managementaftalen rammeaftale om levering af konsulentbistand til brug for effektivisering af ressourceanvendelsen Begrænset udbud Rammeaftale med ni leverandører Statslige institutioner bliver forpligtede til at anvende rammeaftalen, hvor rammeaftalen dækker de udbudte ydelser, og kontraktværdien overstiger udbudslovens tærskelværdi (i 2017: kr.) Bestillingsprocedure: Miniudbud (mulighed for 2 Optioner på i alt max 50 pct. af hovedopgavens værdi) Forventes ikrafttræden ultimo oktober 2017. Løbetid: tre år med mulighed for forlængelse med ét år.

6 Procedure for begrænset udbud I Prækvalifikationsfasen
Prækvalifikationen sker på baggrund af oplysninger angivet i ESPD’et. Der indhentes dokumentation for ESPD fra de 15 ansøgere, der forventes prækvalificeret inden den endelige beslutning om prækvalifikation træffes. De 15 ansøgere får mindst 18 kalenderdage til at dokumentere, det de har anført i ESPD’et. Indhentelsen af dokumentation sker på dette tidspunkt i processen, for at sikre, at Moderniseringsstyrelsen ikke opfordrer ansøgere til at deltage, som senere viser sig ikke at være i stand til at indsende dokumentationen i tildelingsfasen, og dermed forhindrer andre i øvrigt kvalificerede ansøgere i at deltage.

7 Procedure for begrænset udbud II Tilbudsfasen
Prækvalificerede virksomheder kan afgive tilbud. Det forventes at tildele ni rammeaftaler Tildelingskriterium: Bedste forhold mellem pris og kvalitet I tilbuddet skal tilbudsgiver blandt andet tilbyde Metoder. Tilbudsgiver skal tilbyde Metoder til alle 24 ydelser for at være konditionsmæssige. Dog har Tilbudsgiver mulighed for at tilbyde den samme Metode til flere forskellige ydelser. Hver Metode vil blive evalueret i forhold til hver enkelt ydelse, jf. Bilag 1- ydelsen, punkt 2.1.

8 Tidsfrister for Prækvalifikation
Dato, Klokkeslæt Aktivitet 12. maj 2017, kl. 10:00 Spørgsmål, der modtages senest denne dato, vil under alle omstændigheder blive besvaret. Spørgsmål, modtaget efter den 12. maj 2017, kl. 10:00, vil også blive besvaret, hvis spørgsmålet er kommet frem til Moderniseringsstyrelsen i tide, således at Moderniseringsstyrelsen kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svaret senest seks dage inden udløbet af ansøgningsfristen. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage inden udløbet af ansøgningsfristen, kan ikke forventes besvaret. 23. maj 2017, kl. 10:00 Frist for modtagelse af anmodning om prækvalifikation. Ultimo juni 2017 Indhentelse af dokumentation for ESPD Primo juli 2017 Forventet underretning om Moderniseringsstyrelsens beslutning om prækvalifikation.

9 Elektronisk afgivelse af anmodning om prækvalifikation
Præsentation af udbudshjemmesiden, ETHICS v. Philip Mora-Jensen, Inno:vasion

10 Udbud af Managementaftalen
maj 2017 Udfyldelse af ESPD’et Udbud af Managementaftalen

11 ESPD-systemets formål og funktion
ESPD – European single procurement document Formålet: at begrænse de administrative byrder

12 Udfyldelse af ESPD’et I
Udbudsmaterialet er tilgængeligt på Ethics (angivet i udbudsbekendtgørelsens Del I, pkt. 1.3) Gem ESPD’et på fx skrivebordet Åbn linket til ESPD

13 Udfyldelse af ESPD’et II
Vælg dansk som sprog Marker – jeg er en økonomisk aktør Marker – importere ESPD Upload det ESPD-dokument du har gemt på fx skrivebordet Vælg Danmark som land Udfyld ESPD’et med de oplysninger, som er angivet i udbudsbekendtgørelsen/udbudsbetingelserne Bemærk at ansøger skal aflevere flere ESPD’er, hvis ansøger udgør en sammenslutning af virksomheder eller baserer sig på andre økonomiske enheders kapacitet.

14 Fejl og mangler Kan fejl og mangler i et ESPD rettes?
Udbudslovens § 159, stk. 5 giver mulighed for at : Supplere, Præcisere og Fuldstændiggøre ansøgninger eller tilbud …. Under overholdelse af principperne i Udbudslovens § 2

15 Spørgsmål til ESPD’et Spørgsmål til udfyldelse af ESPD’et skal stilles via Ethics. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning om ESPD’et kan findes på følgende hjemmeside:

16 De konkrete krav til ansøgerne og udvælgelse
maj 2017 De konkrete krav til ansøgerne og udvælgelse Managementaftalen

17 prækvalifikation Udelukkelsesgrunde De konkrete krav til ansøgerne
Udvælgelse

18 udelukkelsesgrunde Obligatoriske Frivillige
Tilbudsgiver skal udelukkes, hvis denne Moderniseringsstyrelsen vil desuden udelukke de ansøgere: ved endelig dom er dømt Der er erklæret konkurs eller under insolvensbehandling, og eller har vedtaget bødeforlæg for: 1) handlinger begået som led i en kriminel organisation som Moderniseringsstyrelsen kan påvise, har forsøgt at påvirke Moderniseringsstyrelsens beslutningsproces i forbindelse med udbudsprocessen mv. 2) bestikkelse 3) svig 4) terrorhandlinger o.l. 5) hvidvaskning af penge eller finansiering af terrorisme 6) børnearbejde og andre former for menneskehandel

19 De konkrete krav til Ansøgerne (1)
Krav til økonomisk og finansiel kapacitet, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.2): Ansøger skal angive oplysninger om soliditetsgrad Ansøger skal angive oplysninger om samlede omsætning. Krav til teknisk og faglig kapacitet, jf. udbudsbekendtgørelsens punkt III.1.3): Ansøger skal angive op til 10 leverancer, der beskriver de af ansøger faktisk leverede ydelser, der ligner de udbudte ydelser mest.

20 De konkrete krav til Ansøgerne (2) Soliditetsgrad
Ansøger skal angive oplysninger om soliditetsgrad (og samlede egenkapital og samlede aktiver). Mindstekrav: 10 pct. Såfremt virksomheden baserer sig på andre enheders formåen eller ansøger er en sammenslutning af virksomheder (et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes (/enhedernes) samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. Ordregiver beregner soliditetsgraden ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD, Del IV, afsnit B – Finansielle nøgletal. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD’er, vurderes de således samlet.

21 De konkrete krav til Ansøgerne (3) Omsætning
Ansøger skal angive oplysninger om samlede omsætning. Mindstekrav: 10 mio. DKK. Baserer ansøger sig på andre, eller er ansøger en sammenslutning af virksomheder (fx et konsortium), beregnes omsætningen som virksomhedens og disse enheders samlede omsætning. Ordregiver beregner omsætningen ud fra de afgivne oplysninger i de modtagne ESPD’er, Del IV, afsnit B – Samlet årsomsætning. Selvom oplysningerne fremgår af separate ESPD’er, vurderes de således samlet.

22 De konkrete krav til Ansøgerne (4) Leverancer
Ansøger skal angive op til 10 leverancer, der beskriver de af ansøger faktisk leverede ydelser, der ligner de udbudte ydelser mest. Der er ikke mindste krav til antallet af leverancer eller til antallet af ydelser af relevans for Rammeaftalen. Følgende oplysninger bør anføres i hver leverance*: Ydelser, der har indgået i leverancen Angivelse af ydelsens type. Ydelsens værdi. »Start date« for leverancen og evt. »end date« Navn på modtagende kunde. Beskrivelsen af hver leverance må ikke overstige 1 normalside (dvs anslag inkl. mellemrum). *Der kan indgå flere ydelser under hver leverance.

23 Eksempel Ydelse: Budgetanalyse af Københavnskommunes indkøb på handicapområdet Ydelsestype(r): Der blev leveret følgende ydelser under leverancen: ydelseskategori 1 (Analyser til brug for effektivisering af ressourceanvendelsen),ydelse a) (budgetanalyser) ydelseskategori 1 (Analyser til brug for effektivisering af ressourceanvendelsen), h) (analyser af indkøb) Ydelsernes værdi: ydelseskategori 1,ydelse a): 1,2 mio. kr. ydelseskategori 1,ydelse h): 0,7 mio. kr. »Start date«:1. september 2016 »End date« : 1. januar 2017 Navn på modtagende kunde: Københavnskommune, hjælpemiddelafdelingen. )”

24 De konkrete krav til Ansøgerne (5) Baseret på andre eller sammenslutninger
Når ansøger baserer sig på andre enheders formåen eller ansøger er del af et konsortium, skal dette anføres i ESPD’et, og der skal indsendes særskilt ESPD for hver enhed/konsortiedeltager. Når ansøger baserer sig på andre enheders formåen, skal der indsendes støtteerklæringer eller anden dokumentation, der godtgør, at ansøgeren faktisk råder over denne formåen. Ansøger og den juridiske enhed, som ansøgeren baserer sin økonomiske og finansielle formåen på hæfter solidarisk for kontraktens gennemførelse. De deltagende virksomheder i et konsortium hæfter ligeledes solidarisk.

25 Udvælgelse Udvælgelse sker på baggrund af de op til 10 leverancer, der er beskrevet i ESPD’et Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, vil ske ved en vurdering af, hvilke ansøgere der har dokumenteret de bredest dækkende og mest omfattende leverancer. Jo flere faktisk leverede forskellige ydelser, leverancerne indeholder, jo bredere dækkende vil leverancerne blive vurderet. Jo større samlet værdi de leverede ydelser, som er omfattet af rammeaftalen, har, jo mere omfattende vil leverancen blive vurderet. I det omfang, der er tale om ydelser, som ikke vedrører rammeaftalens ydelser, tillægges disse og deres værdi ikke betydning.

26 DET Videre forløb Forventet dato, Klokkeslæt Aktivitet
8. august 2017, kl. 11:00 Orienteringsmøde 14. august 2017, kl. 10:00 Spørgsmål, der modtages senest denne dato, vil under alle omstændigheder blive besvaret. Spørgsmål, modtaget efter den 14. august 2017, kl. 10:00, vil også blive besvaret, hvis spørgsmålet er kommet frem til Moderniseringsstyrelsen i tide, således at Moderniseringsstyrelsen kan nå at fremskaffe de nødvendige oplysninger og meddele svaret senest seks dage inden udløbet af tilbudsfristen. Spørgsmål, der modtages senere end seks dage inden udløbet af tilbudsfristen, kan ikke forventes besvaret. 23. august 2017, kl. 10:00 Frist for modtagelse af tilbud Ultimo september 2017 Forventet tildeling af rammeaftalen. Medio oktober 2017 Forventet rammeaftaleindgåelse. Ultimo oktober 2017 Forventet rammeaftalestart.

27 Dagens vigtigste pointer
Læs og følg vejledningsteksterne på udbudshjemmesiden. Følg med i ETHICS omkring spørgsmål og svar. De offentliggøres løbende. Ansøgernes anmodning om prækvalifikation skal alene indeholde det (eller de) udfyldte ESPD’er, støtteerklæring(er) - hvis relevant - samt en tro- og love erklæring. Kontrollér, at alle de krævede oplysninger i ESPD’et er udfyldt, ellers kan ordregiver være berettiget/forpligtet til at afvise anmodningen. Indsend anmodningen om prækvalifikation i god tid inden fristen den 23. maj 2017, kl

28 Tak for i dag!


Download ppt "Orienteringsmøde - Prækvalifikation"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google