Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGunnar Sommer Redigeret for ca. et år siden
1
Sara Mogensen og Inge Amby-Fog Specialbørnehaven Spiren, Horsens
2
Program for workshoppen: Præsentation Kort teoretisk oplæg Hvad er arousal? Hvordan har vi brugt det i Spiren? Afslutning - Hvor kan man finde inspiration? Hvor kan man læse mere? Hvor kan man uddanne sig?
3
Hvem er Horst Coblenzer - og hvem er Åse Ørsted? Coblenzer: Professor og skuespiller; underviste skuespillere på Universität für Musik und Darstellende Kunst i Wien. Forskede bl.a. i mellemgulvets funktion under fonation og udviklede metoden VejrtrækningsRytmisk Fonation - VRF.
4
Åse Ørsted er en dansk logopæd uddannet kvinde. Åse har gennemført samtlige af Coblenzers kurser i Schweiz og1994 blev hun godkendt af professor Coblenzer, som den eneste skandinaviske logopæd, som formidler af VRF metoden I 1996 grundlagde Åse Ørsted VRF - uddannelsen i Danmark.
5
VRF uddannelsen består af 4 kurser 1) Grundkursus 2) Stemmekursus 3) Artiklulationskursus 4) Talekursus Jeg har gennemført Grundkurset, som består af en teoretisk del vedr. betydningen af en økonomisk talevejrtrækning og en praktisk del med øvelser, der styrker denne. Projektet er inspireret af dette kursus.
6
- VRF metoden bygger på, at det at have kontrol over sin vejrtrækning og respiration er grundlæggende! - Udover at en uøkonomisk talevejrtækning har betydning for stemme- og talevanskeligheder mener Coblenzer/Ørsted, at en uøkonomisk talevejrtrækning kan give symptomer som fx koncentrationsbesvær og nervøsitet.
7
En økonomisk vejrtrækning foregår i mellemgulvet
8
Hvad er Arousal? Arousal er et udtryk for vågenhed, modtagelighed for sanseindtryk og parathed Der er 3 niveauer for arousal. Lavt arousalniveau, som er kendetegnende ved et for lavt energiniveau, et normalt arousalniveau, som er selvregulerende og et højt arousalniveau. Vi vil her koncentrere os om et barn med et højt arousal niveau.
9
Kendetegn for et barn med for høj arousal: Er i konstant bevægelse Har svært ved at finde ro Er sensitivt, overreagerende på sanseindtryk - mangler filter til at sortere i sanseindtryk Er føle-, lyd- og lysfølsom Har brug for forudsigelighed Har svært ved at koncentrere sig Har en højcostal, overfladisk vejrtrækning
10
Antagelse: Vejrtrækningsøvelser, der hjælper barnet med at kontrollere og forbedre sin vejrtrækning kan hjælpe barnet med at regulere arousal og få et bedre velbefindende.
11
Hvordan har vi så brugt det i Spiren? Vi har sammen opbygget et program med fokus på vejrtrækning og med øvelser, der styrker den økonomiske talevejrtrækning
12
Forslag til intervention: Jeg foreslår, at der sættes fokus på A’s stemme og vejrtrækning. At der arbejdes med at få A "groundet”. Stræk-øvelser Mærk naturlig vejrtrækning - stræk op = luft ind, bøj ned = luft ud Forestillingsbillede: Ræk op og pluk æble øverst i træet, bøj ned og læg det forsigtigt i en kurv på gulvet. Vinden og træet A er et træ med roden solidt plantet i jorden. Den voksne er vinden, der blæser. Start evt. omvendt så A kan se, hvad der menes.
13
Studs med bold Ugedagene eller evt. "For penge kan - man købe alt" Vigtigt med god øjenkontakt Svinge-øvelse A står i bredstående. Den voksne svinger. Først små sving, derefter større og større og så mindre og mindre. Start med skuldrene, derefter på lænd og til sidst underarm mod ryg og hånd på baghovede. Bold-øvelse Sid på bold og sig vers med tryk på hver 2. stavelse. Hop dybe hop på bolden. Afspænding: Evigglads eventyrlige afspændig
14
Sådan ser programmet så ud nu Stræk-øvelser Mærk naturlig vejrtrækning - stræk op = luft ind, bøj ned = luft ud Forestillingsbillede: Ræk op og pluk æble øverst i træet, bøj ned og læg det forsigtigt i en kurv på gulvet. Vinden og træet A er et træ med roden solidt plantet i jorden. Den voksne er vinden, der blæser. Start evt. omvendt så A kan se, hvad der menes. Studs med bold Ugedagene. Vigtigt med god øjenkontakt Svinge-øvelse Øvelsen er udsat, er pt. for svær/udfordrende Bold-øvelse Sid på bold og sig vers med tryk på hver 2. stavelse. Hop dybe hop på bolden. Afspænding: Tryk-Massage
17
Hvad har vi gjort og hvad har vi set? - 2 ugentlige træninger. - Øvelserne er justeret/tilpasset A ift. hvad der motiverer ham(medbestemmelse), samt hvad han formår(bold-øvelse) - Skabt en rød tråd til A´s øvrige struktur – skabe successikring om muligt(ugedagene/studs med bold). - Gentagelserne har skabt ro, overskud, lyst til deltagelse og tillid.
18
Hvad har vi gjort og hvad har vi set? - A er blevet mere rolig - primært i én til én relationen. A´s adfærd er meget relationsbestemt. - Øvelserne har styrket A´s tillid(vinden og træet + tryk-masssage). - Vi er opmærksomme på at A´s udvikling er påvirket af mange forskellige parameter.
19
A´s sproglige udvikling D. 19/2 2016 lavede jeg en vurdering af A’s sproglige niveau ved hjælp af en EVA-test samt observation. Der vurderede jeg, at A's sprogforståelse ligger på +2,5 - 3 år. Derudover observerede jeg, at A talte i et unaturligt højt toneleje og at han ved usikkerhed derudover talte meget forsigtigt og stille D. 20/9 2016 lavede jeg en opfølgning på vurderingen. Sprogforståelsen testes til samme niveau. Men nu høres et helt normalt tone-leje, en tydeligere og mere sikker stemme - også ved usikkerhed og et langt mere afslappet kropssprog.
20
Hvordan kunne afspændingsøvelser blive en del af jeres praksis? Hvilke erfaringer har I med afspænding og grounding?
21
Hvor kan man finde inspiration? http://coblenzer.net/http://coblenzer.net/ som er Åse Ørsteds hjemmeside Bogen Åndedræt og stemme af Coblenzer/Muhar – oversat og bearbejdet af Åse Ørsted Mail adr. ioe@horsens.dksja@horsens.dkioe@horsens.dksja@horsens.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.