Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afGrethe Eriksen Redigeret for ca. et år siden
1
Teenage-violinisten - en ny udfordring
2
Gamle Suzuki-værdier gælder stadig! Lytte til musik Opbygge kunnen trin for trin Repetere og forbedre
3
- men nye elementer skal udvikles Valg – og dets konsekvenser Ansvar Selvstændigt arbejde Nodelæsning Sociale sammenhænge (orkestre, kammermusik, stævner mv.)
4
Valg Vil du spille violin? Hvis nej: så lad være! Hvis ja: øvning, orkestre, stævner etc.
5
Ansvar Sunde valg Åbne spørgsmål Selv tage noter Optage timer, selv lytte/se Komme til timer alene Øve selv
6
Eksempler på sunde valg Øve før/efter maden? Øve ekstra nodelæsning 20 minutter hver anden eller 10 minutter hver dag? Fordele de ca. halvanden times øvning på en orkesterstemme hvordan?
7
De fire trin Forståelse (hvad består udfordringen i?) Tilegnelse (få kroppen til at gøre det rigtige) Frihed (gentage til det bliver nemt) Musiceren (bruge den erhvervede kunnen til at musicere og skabe)
8
Eksempler på åbne spørgsmål efter f.eks. gennemspilning Hvordan synes du, det gik? Hvad kunne blive bedre? Hvilket trin hører udfordringen hjemme på? Hvad foreslog din lærer i den forbindelse? Hvor mange gange skal det gentages for at blive sikkert? Hvor sikkert føles det nu?
9
Øve selv Hvad kan blive bedre? (undersøgelse) Hvad er problemet? Trin? (diagnose) Hvad er løsningen? (medicin) Har det hjulpet? (check) Hvor ofte skal det gentages fremover for at virke på lang sigt? (vedligeholdelse)
10
Eksempel på tidsplan for øvning 10 minutter tonalization 10 minutters teknik (Sevcik el.lign.) 20 minutters aktuelt stykke/stykker 10 minutters nodelæsning 10 minutters repertoire
11
Regression Nogle gange er det nødvendigt at overtage ansvaret i en situation/periode Det sker, at den unge violinist selv beder om det!
12
Sociale sammenhænge Alders-svarende samvær, ikke nødvendigvis niveautilpasset Kammermusik (ansvar for egen stemme, gruppebeslutninger, udvikle i fællesskab) Nationale og internationale møder Orkestre (følge dirigent, holde puls og rytme i komplekst miljø, holde fokus trods andres fejl!)
13
Konkurrence(r) Dr. Suzuki: samarbejde, ikke konkurrence Undgå sammenligninger, men fremhæv gerne den unges og andres fremgang Konkurrencer er ikke et nødvendigt onde
14
- for de er enten Unødvendige (kun vigtige for den professionelle musiker) Eller et gode (med den rette indstilling kan de virke motiverende og tilfredsstillende)
15
Litteratur Adele Faber & Elaine Mazlish: How to Talk So Teens Will Listen and Listen So Teens Will Talk Mark Bjork: Expanding Horizons – the Suzuki- Trained Violinist Grows Up
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.