Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Teenage-violinisten - en ny udfordring. Gamle Suzuki-værdier gælder stadig!  Lytte til musik  Opbygge kunnen trin for trin  Repetere og forbedre.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Teenage-violinisten - en ny udfordring. Gamle Suzuki-værdier gælder stadig!  Lytte til musik  Opbygge kunnen trin for trin  Repetere og forbedre."— Præsentationens transcript:

1 Teenage-violinisten - en ny udfordring

2 Gamle Suzuki-værdier gælder stadig!  Lytte til musik  Opbygge kunnen trin for trin  Repetere og forbedre

3 - men nye elementer skal udvikles  Valg – og dets konsekvenser  Ansvar  Selvstændigt arbejde  Nodelæsning  Sociale sammenhænge (orkestre, kammermusik, stævner mv.)

4 Valg  Vil du spille violin?  Hvis nej: så lad være!  Hvis ja: øvning, orkestre, stævner etc.

5 Ansvar  Sunde valg  Åbne spørgsmål  Selv tage noter  Optage timer, selv lytte/se  Komme til timer alene  Øve selv

6 Eksempler på sunde valg  Øve før/efter maden?  Øve ekstra nodelæsning 20 minutter hver anden eller 10 minutter hver dag?  Fordele de ca. halvanden times øvning på en orkesterstemme hvordan?

7 De fire trin  Forståelse (hvad består udfordringen i?)  Tilegnelse (få kroppen til at gøre det rigtige)  Frihed (gentage til det bliver nemt)  Musiceren (bruge den erhvervede kunnen til at musicere og skabe)

8 Eksempler på åbne spørgsmål efter f.eks. gennemspilning  Hvordan synes du, det gik?  Hvad kunne blive bedre?  Hvilket trin hører udfordringen hjemme på?  Hvad foreslog din lærer i den forbindelse?  Hvor mange gange skal det gentages for at blive sikkert?  Hvor sikkert føles det nu?

9 Øve selv  Hvad kan blive bedre? (undersøgelse)  Hvad er problemet? Trin? (diagnose)  Hvad er løsningen? (medicin)  Har det hjulpet? (check)  Hvor ofte skal det gentages fremover for at virke på lang sigt? (vedligeholdelse)

10 Eksempel på tidsplan for øvning  10 minutter tonalization  10 minutters teknik (Sevcik el.lign.)  20 minutters aktuelt stykke/stykker  10 minutters nodelæsning  10 minutters repertoire

11 Regression  Nogle gange er det nødvendigt at overtage ansvaret i en situation/periode  Det sker, at den unge violinist selv beder om det!

12 Sociale sammenhænge  Alders-svarende samvær, ikke nødvendigvis niveautilpasset  Kammermusik (ansvar for egen stemme, gruppebeslutninger, udvikle i fællesskab)  Nationale og internationale møder  Orkestre (følge dirigent, holde puls og rytme i komplekst miljø, holde fokus trods andres fejl!)

13 Konkurrence(r)  Dr. Suzuki: samarbejde, ikke konkurrence  Undgå sammenligninger, men fremhæv gerne den unges og andres fremgang  Konkurrencer er ikke et nødvendigt onde

14 - for de er enten  Unødvendige (kun vigtige for den professionelle musiker)  Eller et gode (med den rette indstilling kan de virke motiverende og tilfredsstillende)

15 Litteratur  Adele Faber & Elaine Mazlish: How to Talk So Teens Will Listen and Listen So Teens Will Talk  Mark Bjork: Expanding Horizons – the Suzuki- Trained Violinist Grows Up


Download ppt "Teenage-violinisten - en ny udfordring. Gamle Suzuki-værdier gælder stadig!  Lytte til musik  Opbygge kunnen trin for trin  Repetere og forbedre."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google