Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AT 2015-16 GRÆNSER. Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser er det centrale i sagen. Opgave.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AT 2015-16 GRÆNSER. Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser er det centrale i sagen. Opgave."— Præsentationens transcript:

1 AT 2015-16 GRÆNSER

2 Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser er det centrale i sagen. Opgave B Du skal undersøge en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser udgør et problem for noget eller nogen. Du skal udarbejde og vurdere et forslag til en innovativ løsning af problemet. BEGGE: Du skal anvende viden og metoder fra to fag til din besvarelse af opgaven. Metoderne skal være forskellige, og det ene fag skal være på mindst B-niveau.

3 FAGETS INTERESSEFELT: HISTORIE ST Å R P Å TO BEN: HUMANIORA: det unikke tilf æ lde – vil gerne forst å individets f ø lelser/handlinger mm. – Induktivt: med udgangspunkt i s æ rtilf æ lde fors ø ger man at konkludere til et generelt niveau. – Oplagt datamateriale: kilder fra individer: beretninger om hvordan sagen opleves. SAMFUNDSFAGLIGT: – Teorier om samfundet (her folkedrab) – Kigger ovenfra = Deduktivt: man tager noget generelt og anvender det p å et s æ rtilf æ lde. – Oplagt datamateriale: statistik, sociale, økonomiske, bevidsthedsmæssige strukturer i samfundet

4 Hvordan forklare udvikling? Ændringer i samfundets strukturer (økonomi, sociale forhold, politisk magt mm) = de socio-økonomiske forhold DETTE FORLØB: HISTORIE Individet får ny bevidsthed  nye tanker (Kilder om individets bevidsthed) DETTE FORLØB: DANSK Individet er historieskabende Individet er historieskabt Kronologi: flere samfundsformer viser en udvikling!

5 His og andet relevant fag Erindringspolitik – historiebrug Hvad ønsker samfund at huske – vises gennem mindesmærker, skolepensum, temadage mm.  hvad skal ikke huskes/glemmes? (grænsen) Ex: mindesmærker: Engelsk - der er tre vietnam- mindesmærker i Washington DC – hvorfor? Hvem skal mindes – grupper eller individet? – Holocaustmindesmærker i Berlin – Tysk.

6

7 Historie- Erhvervsøkonomi Grænseløs vækst? Lukningen af nationale- og EU-grænser kontra vækstskabelse for enkelte virksomheder Krakket på Wallstreet og tilbagevendende kriser

8 Historie-Naturgeografi Generelt: ng om ressourcer, his om strukturer og ideologi. Grænser som et historisk eller geografisk fænomen Imperialisme – – grænsedragning – Syrien – Afrika-fokus på ressourcer (berlinkongressen) Tysklands samling Kamp om ressourcer og grænser - Kurdistan 1. verdenskrig – fredstraktater vedr befolkning og ressourcer.

9 Historie-Religion Sharia, traditioner, tanakah: religiøse lovsystemer Indien/Pakistans deling – religionens rolle Israel Palæstina-konflikten – religiøse, historiske eller etniske grænser? Kloster  Afgrænsning og religiøst liv i middelalder/nutiden (lav interview!!!)

10 Historie-Oldtidskundskab Grænsen mellem kvinde- og mandesamfund i antikkens samfund Grænser mellem socialgrupper i antikkens Rom  Plebejere og Patriciere Imperiegrænser i det romerske rige – handel og kulturmøde over grænsen.

11 Historie-Billedkunst Entartete kunst i Tyskland i 30’erne Wilhelm Freddie og overskridelsen af grænser for anstændighed i offentligheden Kunsten som skæringsgrænse mellem perioder  Renæssancen Leonardo Da Vinci og den grænseløse kreativitet

12 Hieronimus Bosch og middelalderens/renæssancens grænseløse kunst

13 Historie – mediefag Flygtninge som tema i film – – his: hvilken grænse/konflikt – mediefag – kunstnerisk tilgang til sagen – I morgen er det slut. – Sin nombre Fakta-fiktionsgrænser – 1864, Braveheart, De andres liv Westerns – kultur-natur-grænsen

14 Historie-Engelsk Imperialisme – – Kipling, – Frontiermyten, – nye grænser efter imperialismen Amerikansk borgerkrig Race-debat/diskriminering af sorte. Grænser for statens magt i individets liv – (se også dansk)

15 His - dansk GenForeningen – 1920 sange, mytologi, plakater, mindesmærker… Berlin delingen ‘Brudzoner’ Kim Leine og imperialismen på Grønland Knud Romer og behandlingen af tyskere i danmark efter krigen  Grænser for selvbiografi, grænseproblematik om identitet efter krigen Vidnesbyrdlitteratur  Hvordan siger man det, man ikke kan sige? (Primo Levi/Imre Kertész) De Islandske Sagaer og frontierlitteratur Generationsgrænser (‘68 og kulturrevolutionen) Grænsen for selviscenesættelse og facebookkulturen Grænser for køn

16 Historie-Dansk Purity, eller Frantzens novelle og Berlin Krigslitteratur: om 1864, Punk og Økonomi Yahaya Hassan: Hvilken historisk periode skaber grænsebrydende litteratur og hvorfor? Jakob Ejersbo – Afrika trilogien og konsekvenser af imperialismen

17 Historie-Psykologi Grænser for fornuften? Hvor er nogen sindssyge, historisk set ? Efterdiagnosticering af historiske personligheder Hvordan behandler man sindssyge – engang og nu? Isolation i en kasse/Piller og terapi. Grænser for sex og seksualitet  Hvor går grænsen i sengen og i samfundet.

18 Historie- Samfundsfag Fattigdomsgrænser. I dag og tidligere. Flygtningene fra Syrien – ift. Kosovo, Vietnam mm. Borgerkrigen i Syrien og Sykes Picot-aftalen – islamisk stat. Imperialisme – de nye staters udfordringer Folkeforbundet Nye grænser (i ex-kolonier, Bosnien, Indien/Pakistan.) Studenteroprøret Grænser for en civilisationer – konflikter mellem civilisationer? Os og dem – gammeldanskere og nydanskere.

19 Historie-Biologi Grænser som et historisk eller biologisk fænomen Apartheid – grænser baseret på biologi og/eller økonomi, kultur mm. Etiske grænser for menneskets handlinger ifm medicinsk etik. Josef Mengele og grænserne for medicinsk forskning

20 Historie-Kina Studier Kina – Tibet – historisk/kulturel/politisk konflikt.

21 Historie-Fysik Rumfart Atomvåben og deres anvendelse -> Grænsen bliver overskredet i 45 og er ikke siden anvendt

22 Historie-Kemi Giftgas og grænser for anvendelser af kemiske våben i verdenkrigene. – Genevekonventionen

23 Historie og Musik. Polen – grænser og Chopin Musik som identitetsmarkør – – Hvid country og western – Sort hiphop, soul, blues


Download ppt "AT 2015-16 GRÆNSER. Opgave A Du skal undersøge og diskutere en sag, hvor en eller flere grænser eller manglen på grænser er det centrale i sagen. Opgave."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google