Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mesterlære contra Ansvar for egen læring Kári J. Mikines Urologisk afdeling H Herlev Hospital.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mesterlære contra Ansvar for egen læring Kári J. Mikines Urologisk afdeling H Herlev Hospital."— Præsentationens transcript:

1 Mesterlære contra Ansvar for egen læring Kári J. Mikines Urologisk afdeling H Herlev Hospital

2 Mesterlære med Ansvar for egen læring Lægeuddannelsen er livslang læring Består i et samspil af teoretisk og praktisk uddannelse Socialisering ind i en særlig fagspecifik kultur

3 Mesterlære Meisterlehre: –Dansk håndværkstradition ca. 1000 år gammel som formel uddannelsesmetode –Her det mesteren der står som garant for læreprocessen og dens kvalitet. Apprenticeship: –Lærlingens læreproces i et organiseret og struktureret miljø

4 Mesterlære to perspektiver: Decentreret perspektiv: –fokuseres der på de læringsressourcer, der eksisterer i forskellige praksisfællesskaber. Personorienteret perspektiv: –fokuseres der på forholdet mellem mester og lærling. Her spiller aspekter som kropslige kundskaber, eller tavs viden ofte en meget central rolle

5 Mesterlære Klaus Nielsen : Mesterlæren som oplæringsform

6 Karakteristika for mesterlære Mesterlæren baserer sig på at den lærende arbejder sammen med erfarne inden for et fagområde og lærer igennem en aktiv deltagelse. Samlet om et fælles mål: at få produktionen til at fungere. Det betyder også, at der i lærings- mæssig forstand er et ansvar for andres læring. Det vil sige, at alle – selv den lærling der lige er startet – spiller en væsentlig rolle for at fællesskabet til at fungere.

7 Hvad betyder det for klinikopholdet Vigtigt at de studerende tildeles og tager et selvstændigt ansvar –Holde søgeren for stuelægen (7. sem) –Holde søgeren for Vagthavende (9. sem) –Have sine egne faste opgaver –Ansvar for patienter

8 Sammenhæng med basisuddannelsen Vi ønsker ikke at genteste de kompetencer som allerede er testet i Kandidatuddannelsen

9 Ansvarlig logbogsføring Skills you earlier have carried out under supervision (level 2) and now have to perform independently (level 3) LevelLevel DateDate Signat ure Give blood transfusion3 Give intravenous medicine3 Perform arterial gas measurement 3 Perform sterile covering of surgical field 3 Perform skin suture and master surgical knot techniques 3 Remove drain 3 Perform insertion of a nasogastric tube 3 Procedure I turnusuddannelsen 65Indikation for og varetagelse af pro- cedure ved opsætning af blodtransfusion samt forholdsregler ved transfusionskomplikationer 91Suturere simple sår 78Foretage arteriepunktur 73Anlægge perifer intravenøs adgang 76Anlægge ventrikelsonde

10 Mesterlæge Hvor skal de studerende hen ? På klinikopholdene skal de studerende flytte sig Svend/Mester Lærling I forhold til de medicinstuderende er Mesterlægen = Basislægen

11 Stony Brook, NY Assigned to a surgical team of residents and attending physicians as a member of the surgical team under the supervision of residents and attending physicians. The student will participate in the initial evaluation of patients, including the performance of an admitting history and physical (H&P) examination. It is the responsibility of the student to review the H&P with his/her resident or attending physician. The student will follow patients on a daily basis, presenting those patients on morning rounds and writing appropriate chart notes. He/she may perform basic tests and procedures under the direct supervision of a physician until he/she is credentialed to perform such tasks independently.

12 The student will prepare for and attend surgical procedures performed upon those patients that he/she is following. In addition, the student may be assigned to attend ambulatory care clinics, operations upon patients not otherwise assigned or duties attendant to the performance of the responsibilities of the surgical team to which he/she is assigned. Additional experience or opportunities, particularly in surgical subspecialties may be arranged on an ad hoc basis as desired by the student through consultation with the clerkship site director.

13 It is expected that the student will attend the clinical activities of his/her assigned service on a daily basis. If a student is unable to attend the activities of clinical service for personal reasons, the student will notify his/her chief surgical resident and the site director. The site director must be notified for an absence to be excused. Unexcused absence from clinical activities may be the basis of a failing clinical grade. Students will be on-call every fourth night and can go home at 2 PM or at the end of the last lecture of the day, whichever is later.

14 Klinikopholdet Krav til Afdelingen: –Udpeget tutor for de studerende, som introducerer og følger op under opholdet –De studerende påføres arbejdsplanen med selvstændige ansvarsområder –Alle læger har kendskab til uddannelsesprogrammet for de studerende

15 Klinikopholdet Krav til studerende: –Ansvar for selv at føle op på patienter som man har indlagt (fx gå stuegang dagligt) –Deltage i (aften)-vagten mindst en gang hv. 14 dag –Når man kommer hjem – læse om de sygdomsbilleder som man blev udsat for om dagen


Download ppt "Mesterlære contra Ansvar for egen læring Kári J. Mikines Urologisk afdeling H Herlev Hospital."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google