Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Haver til Maver Proces og implementering i Aalborg Jens Bak Rasmussen Skolekonsulent Leder i Skoletjenesten Nøvling Skole i Aalborg– Kontaktlærer HTM på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Haver til Maver Proces og implementering i Aalborg Jens Bak Rasmussen Skolekonsulent Leder i Skoletjenesten Nøvling Skole i Aalborg– Kontaktlærer HTM på."— Præsentationens transcript:

1 Haver til Maver Proces og implementering i Aalborg Jens Bak Rasmussen Skolekonsulent Leder i Skoletjenesten Nøvling Skole i Aalborg– Kontaktlærer HTM på Nøvling Skole: Kasper Bagnkop Inspirations- og netværksmøde 8. oktober 2015 på Krogerup Fredensborg

2 Hvad binder Haver til Maver sammen med nationale og lokale politiske mål? Dannelse af en projektgruppe. Beskrivelse af projektkommissorium Netværk Tværgående samarbejde Projektstyring og form Synliggørelse Tredelt forankring Tænk fremtidige strategier sammen Haver til Maver Proces og implementering i Aalborg

3

4 (1) Hvad binder Haver til Maver sammen med nationale og lokale politiske mål? Skolereform: Muligheder for elevinddragelse og en mere varieret undervisning. Bæredygtighedsstrategi: Sammenhængen mellem kost, økologi og læring, der har til formål at optimere miljømæssig og driftsmæssig bæredygtighed om energiforbrug, miljø og økologi. Vision Skoleforvaltningen: At styrke fagligheden At øge det tværprofessionelle samarbejde. At forbedre de demokratiske fællesskaber. Altid at tage hånd om det enkelte barn. Altid at levere høj kvalitet i alle læringssituationer. Altid at inddrage den omkringliggende verden i skolen og omvendt. Skoler i AaK skal have Grønt Flag Et Samarbejde der tog sin begyndelse i 2010 Friluftsrådet: Karen Præstegaard Hendriksen AaK Bygninger: Energileder, Henrik Andersen Skoleforvaltningen: Jens Bak Rasmussen Energi og Mijøforvaltningen: Steffen Lervad Thomsen (projektleder Bæredygtighedsstrategi 2016 – 2020).

5 Kommunen var med i et projekt, der hed EkoLogika, der finansierede uddannelse af køkkenmedarbejdere til omlægning til økologi Det omfattede kun køkkenmedarbejdere og efterlod således skolerne uden hjælp til omlægning til økologi* Hjemkundskab var er ikke omfattet af uddannelsesforløbet. Invitation fra Energi og Miljøforvaltningen til samarbejde om økologi på skoler 2013 * I 2015 er der blevet ansat en grøn Agent i Energi og Miljøforvaltningen: Zacharias Brix Madsen, til at sikre partnerskab mellem borgere, industrien, detailhandlen, vidensinstitutioner og kommunen.

6 Med udgangspunkt i Aalborg Kommunes Bæredygtighedsstrategi 2013 TIDLIG PROJEKTGRUPPE (2) Tanker om et projekt, der sammenføjede organisatoriske forandringsprocesser med mål for skolereformen og det nye fag madkundskab med henblik på økologi og bæredygtighed. Fokus på skolers deltagelse på Aalborg Bæredygtighedsfestival i uge 38 Projektgruppe: UCN, Nordjylland, adjunkt madkundskab: Camilla Damsgaard Energi & Miljøforvaltningen projektleder økologi.: Ragnhild La Cour Bennedsen (pensioneret i 2015) Skoleforvaltningen: Jens Bak Rasmussen 6. A med hjemkundskabslærer Camilla Damsgaard Fantagastronomiske elever har vundet to konkurrencer indenfor hjemkundskab om den bedste nordjyske madkasse på Food College på Øster Uttrupvej. Fantagastronomiske elever - Gl. Lindholm Skole

7 Indledende tanker og overvejelser  Projektet skulle bygge på proces og udforskning frem for styring  En stand som inspiration til arbejde med økologi og bæredygtighed i undervisningen.  Se, røre og smage  Inspiration til 4 ugers efterfølgende undervisning Projektet blev ikke gennemført ud fra sin oprindelige tanke, men der opstod gode venskaber og vigtige samarbejdsflader med udløbere til andre projekter. Projektkommissorium (3)

8 Tanker om Skolehaver i Øster Ådal (kommunalt område) Sofiendalskolen v. Lars Nyby, teamkoordinator indskolingen En idé, der endte med en helt anden løsning! Grønne Klasseværelser og Skolehaver til Asfaltbørn på Sofiendalskolen (4) Netværk 2014 Projektdata Initiativtager til projektet: Sofiendalskolen, Skoleforvaltningen/Skoletjenesten, UCN, AAU? Tech College, Food College, Beskrivelse af projektet/behovet: Skolereform: Skolehaver i Øster Ådal: En vej til inddragelse af lærere og elever fra skoler og uddannelsesinstitutioner på tværs af forvaltninger og institutioner.

9 Visionen er at udbrede LOMA-Skole som en model, der integrerer elevdeltagelse i måltidsproduktion på skolerne med nye undervisningsformer i tæt samarbejde med lokale Fødevareproducenter, sammen med 5 nye udviklingsparate skoler i fire kommuner: Filstedvejens Skole i Aalborg Kommune Tjørring Skole i Herning Kommune Stokkebækskolen i Svendborg Kommune Tved Skole i Svendborg Kommune Strandgårdskolen i Ishøj Kommune Filstedvejens Skole indgår i projekt LOMA-Skole fra 2014 (2015-17)

10 Initiativtager til projektet LOMA-Skole på Filstedvejens skole: Dorte Ruge (Projektleder, UCL) Jens Ettrup (Viceskoleleder, Filstedvejens Skole) Jens Bak Rasmussen (Konsulent, Skoleforvaltningen/Skoletjenesten) Der arbejdes med tæt kontakt til energi- og miljøforvaltningen, hvor kendskabet til de lokale producenter forefindes. LOMA projektets samarbejdspartnere: Tina Baandrup Hjort (bygningskonstruktør – Aalborg kommunale bygninger) Julie Bastholm (miljøingeniør – teknik og miljø) Anders Du Mont-Thygesen (Center for grøn omstilling) Lise Rørbæk Andersen (konsulent – Svendborg Kommune) Rikke Thrane (LOMA-lærer: Nymarkskolen, Svendborg) Tine Majlund Vibenfeld (Indkøbsafdelingen, Aalborg kommune) Jakob Ryttersgaard (Skolechef, Aalborg) Kristina Østergaard Kristoffersen (Læringschef, Aalborg). Tværgående samarbejde (5)

11 Projektstyring - Form - Retning (6) Trine Charlotte Jensen Projektudvikling. Projektformulering. Budget. Fonde. Afrapportering Cecilie Ellebæk Thomsen Projektudvikling, Projektstyring/ledelse, Budgetudvikling Fonde og rapportering, Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net Haver til Maver Udeskole Grønt Flag Trine får en god idé Haver til Maver på skolerne

12 Haver til Maver 2015 6 skoler: Nøvling Skole, Farstrup Skole, Ferslev Skole, Frejlev Skole, Grindsted Skole og Mou Skole. Skoleforvaltningen i Aalborg Kommune har i samarbejde med Skoletjenesten og seks skoler søgt Haver til Maver om at indgå i projektet, da kommunen ønsker at øge skolernes fokus på bæredygtighed og udeundervisning.

13 (7) Synliggørelse På Farstrup Skole kom man omkring hele undervisningsforløbet gennem oplæg om projektet. Og selvfølgelig skulle der laves frokost med fokus på økologi og ernæring. Med andre ord blev der snittet grøntsager i stor stil. Det foregik udendørs, og der blev lavet suppe over bål. Indvielse Haver til Maver v/rådmand Tina French Nielsen 25.08 2015 Jannick P. Sørensen (lærer) Mellervangskolen Sally Andersen Haver til Maver Farstrup Skole er profilskole for udeskole Søren Madsen, Skoleleder Mathias Hvilsom Krogh, HTM – lærer, kontaktperson

14 Frejlev Skole er profilskole for bæredygtighed (8) Tredelt forankring: Bjørn Visborg (leder) Henrik Jensen (lærer) tidl. øk. landbrug Lars Lind Engemand (serviceleder) Frejlev skole er i gang med at anlægge haver, der bygges hønsehus og opføres drivbænke af lærketræ. Fotos: Lars Lind Engemand (2015)

15 September 2015 (9) Tænk fremtidige strategier sammen Dannelse, pædagogik og læringsformer: Flere skoler i Aalborg Kommune deltager i projekter, der kombinerer mad med dannelse, pædagogik og læringsformer: ” Haver til Maver” handler om at lade elever så og passe deres eget havestykke, mens de lærer om planter, beregner udbytte, læser opskrifter osv. Eleverne kan tilberede det høstede i madkundskab eller bidrage med råvarer til skolemaden. ”LOMA- Skole” inddrager elever i skolens madproduktion og kobler teori og praksis til flere af skolens fag. Undervisningsfaget madkundskab kan i sommerhalvåret flyttes udenfor til udekomfurer og bålpladser, så madkundskabsundervisningen også kan foregå i det fri. Problembaserede læringsmetoder kan således kobles til dagligdags overvejelser omkring madlavning, indkøb og fødevareforbrug.

16 Skolemadsstrategi 2015: http://media.wix.com/ugd/6ec2a0_64bc9b8221c6454aa1dceb177c92ca07.pdf Vision Skoleforvaltningen: \\S401004\N1LJBR\skrivebord\Daglig drift\Visionsprocessen\Vision i Skoleforvaltningen (2).pdf 2015 Tema - Udeskole: http://www.aalborg.dk/media/2950622/saadangorvi0615.pdf 2014 Tema - Bæredygtighed: http://www.aalborg.dk/media/2046890/saadangoervidecember14.pdf 2013 - 2016 Bæredygtighedsstrategi: http://climatesolutions.plan.aau.dk/images/1/11/Baeredygtighedsstrategi_2013-16.pdf 2012 Tema – Energi og Miljø: http://skoletjenesten.aalborg.dk/media/1276639/11-Saadan-goer-vi-September-2012.pdf Økologi: http://skoletjenesten.aalborg.dk/emner/oekologi Bæredygtighed: http://skoletjenesten.aalborg.dk/emner/baeredygtighed Skoletjenesten: Haver til Maver, Udeskole, Grønt Flag – Grøn Skole og øvrige aktiviteter inden for energi og miljø, bæredygtighed, økologi, skolemad, trafiksikkerhed m.v.


Download ppt "Haver til Maver Proces og implementering i Aalborg Jens Bak Rasmussen Skolekonsulent Leder i Skoletjenesten Nøvling Skole i Aalborg– Kontaktlærer HTM på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google