Eksamen Praktisk prøve.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Web 2.0 Teoretisk viden.
Advertisements

Velkommen til Softwarekonstruktion
DProg2 E Programmering 2 dProg2 E2010
Softwarekonstruktion
07 – Kort om OO Introduktion.
Introduktion til objektorientering
U-days 2007 Datalogi & it.
Velkommen til AK IT: Databaser og modellering
Introduktion til programmering
VOOP, 8 april Refleksion i objekt orienterede programmeringssprog Mandag 8/ Kasper Østerbye.
Structs Structs allokeres på stakken Memory-allokering sker ved oprettelse af variabel og ikke ved new Der kan defineres metoder incl. Constructor. Eksempel.
Objektorienteret programmering
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
Fundamentale datastrukturer
Objektorienteret programmering
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
1 Kursusafslutning. 2 Plan Opgaveseminar Kursusevaluering.
Comparable Students German Students Composite Pattern State Pattern Observer Pattern Collections Interfaces Abstrakte klasser Design Patterns.
8 RÅD VEDRØRENDE GOD PROGRAMMERING Effective (brown) Java.
Modellering Modelleringens betydning og Modelleringens 4 principper.
9. Interfaces. 2 Nordjyllands Erhvervakademi Objectives “Good class design starts with good application design — how many classes, do they relate.
Begreber og Redskaber 11. Plan for idag Lidt afrunding: Collections Framework i Java Noget om oversættere og sprog Evaluering Sidste gang øvelser før.
Forelæsning 7.1 – repetition
Unified Modeling Language
Introduktion til programmering Kursusintroduktion Greenfoot.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
REGULARITET & AUTOMATER Indhold
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4C.1 Systemdesign Design med flere klasser, En kaffeautomat.
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
Eksamen Praktisk prøve.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6A.1 Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
Trinvis forfinelse Systematisk, gradvis udvikling af programmer.
Interfaces Afkobling af programkomponenter (eksempel: Comparable)
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation.
Introduktion til programmering Kursusoversigt. dIntProg, F08Kursusintroduktion.2 dIntProg Forelæsninger –Fire timer om ugen –Mandag samt fredag.
Introduktion til programmering Kursusoversigt. dIntProg, E08Kursusintroduktion.2 Mål (fra kursusbeskrivelsen) Deltagerne skal ved afslutning af kurset.
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4A.1 Kontrakter og Design Kontraktbaseret design, JavaDoc dokumentation,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Gerth Stølting Brodal Aarhus Universitet.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Introduktion til programmering Repetition. dIntProg, F08Repetition.2 dIntProg Sidste forelæsning (12/10) –kort tilbagemelding på evaluering –repetition.
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Mål M å let med kurset er at den studerende l æ rer grundlaget for systematisk konstruktion af simple programmer og herigennem opn å r kendskab til hvorledes.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering15A.1 Eksamen…
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Introduktion til objektorientering
Programmering 1 Java/C#
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Naturfag.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Velkommen til Informatik - den nye dreng i klassen
Præsentationens transcript:

Eksamen Praktisk prøve

Mål Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne anvende grundlæggende konstruktioner i et sædvanligt programmeringssprog identificere og forklare arkitekturen af simple programmer identificere og forklare betydningen af simple specifikationsmodeller implementere simple specifikationsmodeller i et sædvanligt programmeringssprog anvende standardklasser ved realisering af programmer dIntProg, F08

Indhold Grundbegreber Programmeringssprog Objektorientering Grundlæggende programmeringsbegreber og teknikker til systematisk konstruktion af simple programmer. Programmeringssprog Basale programmeringsbegreber: variabel, værdi, udtryk, objekt, klasse, indkapsling, kontrolstruktur, metode, parameter, polymorfi. Objektorientering Modellering, klassestruktur (aggregering, assocering, specialisering), udvalgte standardklasser (specielt collectionklasser) og interfaces. Programudvikling Systematisk udvikling af simple programmer: modularisering, trinvis forfinelse, inkrementel udvikling og test. dIntProg, F08

Eksamensform Tilrettelagt således at En vindende strategi ift. eksamen optimerer læring mht. mål Test af de studerende ift. kompetencemål benytte og redegøre for grundlæggende konstruktioner i et moderne programmeringssprog benytte principper for begrebsdannelse og -modellering i forbindelse med udarbejdelse af simple oo-modeller realisere simple oo-modeller i et moderne programmeringssprog, samt benytte udvalgte klassebiblioteker ved realisering af programmer Mdt. Prøve Skr. Prøve Multiple Choice Praktisk prøve dIntProg, F08

Ekstern progession (DAT) Programming 2 Forklare og anvende avancerede begreber, konstruktioner, principper, og teknikker for objekt-orienteret programmering Mundtlig eksamen 13-skala Introduktion til Programmering Benytte sprog, klassebiblioteker, og model-drevet programmering Praktisk eksamen Bestået / Ikke Bestået dIntProg, F08

Eksempel på eksamensopgave Track String artist String songName int min int sec String toString() Driver void exam() Create a simple class Track ... with constructor and a toString method… Create a test method… Create two instancies… Create a new class Playlist ... Implement the method addTrack and removeTrack Modify the test method to create a Playlist object… Implement the method findShortestTrack Modify the test method to use the findShortestTrack method to… Let the Track class implement the Comparable interface… Modify the test method to ... Playlist String playlistName void add(Track t) Track findShortestTrack() ... * dIntProg, F08

Praktisk prøveform Stab Eksaminander Tid Opgaven Evaluering Underviser, censor (intern), 5-6 instruktorer Eksaminander 25 pr. gruppe; 14 grupper (~350 eksaminander) Tid 30 minuter effektivt (60 minutter totalt) pr. gruppe Opgaven En ny for hver gruppe ~10 delopgaver; breakpoints undervejs Bestågrænse: køreprøve! Evaluering Proces så vel som produkt, men ... dIntProg, F08

Kvalitativ evaluering: Interviews Studenter Fair evalueringsform: ”Hvis du har lavet dine ting (selv), kan du forvente at bestå eksamen”. Matcher fint kursets mål: ”Programmering kræver abstrakt tænkning, men det er også et håndværk — eksamensformen matcher dette mix perfekt”. Kigge over skulderen: En brød sig ikke om at blive kigget over skulderen — andre fandt at det gav en mere afslappet atmosfære og satte pris på muligheden for at stille spørgsmål. Ingen stress: Stort set ingen studerende fandt eksamen stressende. Bedømmelse: Mere finkornet karaktergivning kunne finde sted, men det ville kræve mere tid til eksamen. Instruktorer Støtter udsagnene fra de studerende. Forelæser og censor Fair og i overensstemmelse med læringsmålene for kurset. dIntProg, F08

Hvad kan kurset bruges til? Programmering 2 Algoritmer og datastrukturer Software- arkitektur Databaser Fagpakker Programmering Teknologi Algoritmik Sprog og semantik Software-konstruktion Interaktions- programming Scientific Computing Introduktion til Programmering dIntProg, F08

Eksamensforberedelse Lav tidligere eksamensopgaver www.daimi.au.dk/dIntProg/ugesedler.html Digt selv nye opgaver! en rigtig god øvelse! Programmér læs bog og dokumentation efter behov i forhold til programmeringsopgaverne Lav de opgaver som I aldrig fik lavet Lav andre opgaver i opgavekompendiet samt i [B&K] dIntProg, F08