 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Ideér til klasser Analysemønstre.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lateral menisk læsion og normal MR skanning
Advertisements

Breve og mails mvni-selandia.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Velkommen til Softwarekonstruktion
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION
Introduktion til objektorientering
Kognitive metaforer.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Psykologi, Human Factors og HCI
Larman, 2. udgave kap. 11 Grundlæggende Systemudvikling zHvad er systemudvikling ? zHvad er UML ? zHvad er analyse og design ? zHvad er UP ?
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Intro Forelæsning 6 Linux Install Party i PC-Cafeen i morgen.
Spørgsmål 2: Relations modellering og designregler Gruppe 2.
Etablering af virksomhed
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
18. Strategisk analyse af interne forhold
Mønstre En lille introduktion. Singleton Tilgå et objekt igennem klassereference i stedet for objektreference.  Overflødiggør referencer til objektet.
FEN IntroJava AAU1 Loops og algoritmer Sweep – for-loop Søgning – while-loop.
Repetition: Introduktion til OOP med C# og .NET
ER-modellering1 Analyse af data og sammenhæng mellem data.
Introduktion til Clicker lab Jens Bennedsen og Jesper Tørresø marts 2011.
Af Hani Al-Kerdi Klasse 1.3t RTG.  Hvad i skal høre om i min fremlæggelse  Isolering af huse  Forskellige slags materialer  Det bedste materiale til.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Spec. af LottotalsGenerator interface LottoTal{ // S: mgd. af udtrukne tal // min, max: int - angiver intervallet (incl.) void set(int min, int max); //PRE.
Objektorienteret programmering – UML2Java.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering8.2 Indhold Klasser og associering til enkelt objekt –Programmering.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Systemudvikling – Fra idé til kode.  Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering9.2 Begrebsmodellering Problemspecifikke begreber Problem/vision vedrørende.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling To syn på verden Aristotelisk vs. prototypisk syn.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Persistens.
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10A.1 Polymorfi og nedarvning Motivation for arv og “mange former”
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Interaktionsdiagrammer Hvordan beskrives objektinteraktion? Sekvensdiagrammer Collaborationsdiagrammer.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmering Exceptions.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
 Henrik B. Christensen, 1999Introducerende objektorienteret programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen, 2003Introducerende objektorienteret programmeringinterfaces.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Arkitektur.
Objektorienteret analyse og design Ó Bennedsen 2001 Design - part Programmering og systemudvikling Lektion 7 Design - part 2.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Modelleringsperspektiver Hvad betyder en klassemodel egentlig?
Klasser og objekter – grundbegreber.  Michael E. Caspersen, 2001Introducerende objektorienteret programmeringKlasser og objekter.2 Klasser og objekter.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering10B.1 Interfaces En ren kontrakt.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering14.1 Lingo Inside LingoLand.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3B.1 Specifikationer Betingelser, specifikationer og JavaDoc.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
Diabetes 2 udredning MÅL blodtryk KONS 1 Screenings konsultation
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
DAIMIIntroducerende Objektorienteret Programmering8B.1 Interfaces En ren kontrakt.
Objektorienteret programmering – begrebsmodellering
Hvad er en inkrementel og iterativ process?
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering Introduktion og velkomst.
Eksamen Praktisk prøve.
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave Lone Hansen, Søren Holm-Rasmussen, Jens Ocksen Jensen & Torben Rosenkilde Jensen Hans Reitzel 2013.
Introduktion til objektorientering
Klynger af virksomheder der deles om SKP-elever
© Performance Management – moderne ledelse i praksis
Idegrundlag og målsætninger
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udg
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Fysik/kemididaktik. Peter Norrild & Martin Krabbe Sillasen (red. )
Chefgruppe Ledergruppe Adm. Dir Søren Støvring Varme Drift
SLET DENNE SIDE TIL SIDST SÆT X
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne (3. udg
Præsentationens transcript:

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Ideér til klasser Analysemønstre

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Analyse mønstre Kan være domæne specifikke Mere som metaforer –Bruges som idegrundlag –Ikke så fokuseret på interface klasser der realiseres –Egenskaber tilpasses Martin Fowler: Analysis Patterns –Mesurements (kapitel 3)

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Klasse Hvad er der galt med følgende klasse? Patient cpr_nr : String højde : integer vægt : integer

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Quantity  187 euro ”Der findes andre type i verden end int og string”!!

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Measurement  John Smith er 1,85 m. høj  John Smith har en maxinum udåndingsrate på 180 liter/min

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Observation  John Smith har blodtype A  TL har en lav oliestand operational knowledge Forretnings- begreber (sjældent nye forekomster Daglige obser- vationer (forekomster hver dag)

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Hypothesis  En patient med tørst, vægttab og som tisser meget kan have diabetes

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling En del af et hospitalssystem

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Range  6m < x  15m

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Range Phenomenon  Normal hjerterytme er slag pr. min

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Party  Peter Larsen, OOA, ACM

 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Contract  Megabank sælger 1000 aktier i Aroma Kaffemaskiner til Søren Hansen  Megabank sælger 2 mill. US$ for 1 mill £ til British Railways