Bouncing Balls Brug af vektorer til modellering af hastighed og retning
Klasser - overblik BallWorld –Initialiserer verdenen til en passende størrelse Ball –En bold der flyver rundt i verdenen og ’bouncer’ mod kanterne (opg. 3) andre bolde (opg. 4 – extra credit) Vector –Repræsenterer boldens retning og hastighed –Hver gang act kaldes af Greenfoot: x bestemmer hvor langt bolden skal flytte sig vandret (på x-aksen) y bestemmer hvor langt bolden skal flytte sig lodret (på y-aksen) dIntProg, E10
Animering – hvordan flytter bolden sig? Greenfoot kalder Ball’s act() metode act() kalder move() metoden move() får fat i boldens koordinater ved at kalde getX() og getY() (fra Actor) move() får fat i vel’s koordinater vha. vel.getX() og vel.getY() (fra Vector) move() opdaterer boldens position ved at kalde setLocation (fra Actor) vel:Vector act() :Ball getX() getY() move()getX()getY()setLocation(…) dIntProg, E10
Bouncing på kanterne Efter kaldet til move skal kant-kollision håndteres –Dette indkapsles i en metode handleWallCollision To tilfælde –Hvis bolden rører ved top eller bundkanten skal vel sættes til vel.horizontalFlip() –Hvis bolden rører ved en sidekant skal vel sættes til vel.verticalFlip() dIntProg, E10
Kantcheck Hvordan checker man om bolden rører en kant? –Indkapsles i hitTopWall() hitBottomWall() hitLeftWall() hitRightWall() –Undgå at ’hardcode’ bredden og højden på verdenen Brug i stedet World metoderne getWidth() og getHeight() –Husk at tage højde for boldens størrelse Brug GreenfootImage-metoderne getWidth() og getHeight() dIntProg, E10
Kantcheck eksempel - hitRightWall() (getWorld().getWidth()-1, 0)(0,0) (0, getWorld().getHeight() - 1)(getWorld().getWidth() - 1, getWorld().getHeight() - 1) getX() + getImage().getWidth()/2 > getWorld().getWidth()-1 dIntProg, E10