Digital videoformidling Thomas Edison 1897
Digital videoformidling Power communication
Digital videoformidling Pro Dokumentarisk værdi Fastholde brugeren i flere minutter Story-telling ’Universelt Billedesprog’ Signal værdi – ’hipness factor’
Digital videoformidling Contra Lang produktionstid Multi-disciplinær (kompleks) Stor datamængde – success koster Begrænset målgruppe Format-krig
Digital videoformidling ’Afspillere’ Windows Media (WMV, AVI) –AVI er Microsoft’s Videoarkitektur Quicktime (QT, MOV) –MOV er Apple’s Videoarkitektur Real Media (RM) –Udelukkende streaming Flash (FLIX, SQUEEZE) –Wildform FLIX: Flash version 3-6 –Sorenson Squeeze: Flash 6 Flash (Simulated Video) –TIFF/JPEG/GIF - sequence i Flash timeline
Digital videoformidling Distribution Download (HTTP, FTP) –Webserver, korte klip –Data ligger på brugerens computer Streaming (RTP, RTSP) –Streaming server, lange streams –Data ’forsvinder’ fra cache Off-Line (DVD, CD, Tape)
Digital videoformidling Download
Digital videoformidling Cafetv.fk
Digital videoformidling
Digital videoformidling
Digital videoformidling Streaming
Digital videoformidling
Streaming video Indsat i afsenderens hjemmedesignede interface Video ’hostes’ på videoserver, der garanterer mange brugere på samme tid Video plugin vælges automatisk (JavaScript), båndbredde vælges af brugeren Målgruppe: Erhvervsledere Cf.: (videohosting)
Digital videoformidling WebTV baseret på streaming Hjemmedesignet interface Brugeren vælges selv plugin og båndbredde Målgruppe: nyuddannede ingeniører
Digital videoformidling Kontiki downloadmanager Fildeling (Napster) til distribution af kortfilm fra bla. ’Sundance’ Accelereret download - ingen ekstra-omkostninger ved stor belastning Kræver installation Peer-to-peer netværk Kun for bredbåndsbrugere der er on- line hele tiden Målgruppe: filminteresserede superbrugere
Digital videoformidling Player baseret på Windows Media 9 Integreret med Kontiki delivery manager: Next item Cf:
Digital videoformidling
Opgavetyper Kursuseksamen – 2. Maj kl. 12:00 –Produktion ca. 1 – 15 min. –Rapport ca. 5 sider pr. person Projekter –Se c.dk/intranet/main/studieadm/Projektguide. pdf
Digital videoformidling ’Laboratorium’ Opgaven går ud på at afprøve og undersøge ’nye’ områder Eksperiment –virker det/ virker det ikke ? –Empirisk grundlag Vægt på formidlingsanalysen
Digital videoformidling ’Mesterlære’ Opgaven går ud på at lære håndværket på velkendte former Imitation –Hvordan gør andre ? –Historisk grundlag Vægt på formidlingsæstetikken
Digital videoformidling Krav At kunne formulere sig om audiovisuel kommunikation –Bruge den rigtige terminologi ! –Anvende relevant teori At kunne formulere sig vha. digital video –Produktkrav afhænger af opg.model
Digital videoformidling Krav Professionalisme –At kunne forholde sig objektivt til eget produkt –Kill your darling !
Digital videoformidling fcp.htmlhttp:// fcp.html e.cfm?id=9212http:// e.cfm?id=9212