Intro til C# apps Kodegennemgang af simpel C# app

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videregående pc-vejledning Modul 13: Brug af tekstbehandling 60+Bornholm.
Advertisements

Videregående pc-vejledning
1 Problemkompleksitet 2 Problemers kompleksitet En ineffektiv algoritme: køretiden vokser eksponentielt med input- størrelsen Et problem, der ikke kan.
1 • Best practice for exception handling • Exception klasser • Division med nul uden exception handling • Division med nul med exception handling •. NET.
Velkommen til Softwarekonstruktion
REGISTRERINGSDATABASEN
Klik på Aktivér redigering i meddelelseslinjen,
UML-klassediagram & C# Erklæring af metode m. parameter
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
T1 – OPGAVE 14.2 LINETT & SABRINA Klasse Varer namespace Opgave_14._2 { class Varer { private string vare; private string farve; private double.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
1 Intro nedarvning (eng.: inheritance) Nedarvningshierarkier Intro polymorfisme (eng.: polymorphism) Abstract / virtual / override / sealed Intro interfaces.
1 C-kursus 6. Lektion n Repetition af 5. Lektion n Vi mødes igen kl til gennemgang af 6. Lektion.
Indledende Programmering Uge 2 - Efterår 2006 Selektioner og interaktion mellem objekter Susanne Brix Lindros.
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Datastrukturer Simple-type structs
Grundlæggende programmering Efterår 2001
GP 4, 19/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 4 onsdag 19/ kl. 9:15 – 12:00.
1 Filer - intro Data-hierarki Filer og strømme (eng.: streams) af bytes Klasserne File og Directory Oprettelse af sekventiel tekstfil Læsning af data fra.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Validering af data (Access, del 7)
Søgning & sortering Intro søgning Lineær søgning Binær søgning
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
GP5, Martin Lillholm 1 Grundlæggende Programmering (GP) Efterår 2005 Forelæsning 5 Slides ligger på nettet. Du er velkommen til at printe dem nu. Vi begynder.
FEN IntroJava AAU1 Java grundelementer Variable og datatyper Sætninger og udtryk Metoder.
FEN Rekursion og induktion1 Induktion og (især) rekursion Mange begreber defineres ud fra en basis og så en gentagen anvendelse af et antal regler.
Delphi og C++ Builder C++ Referencer og pointere.
Programmering af dynamiske websider pages/tutorials/introducing-aspnet- web-pages-2/intro-to-web-pages- programming.
1 Bestanddele i en Windows form-løsning GUI kontroller (eng.: controls) & komponenter (eng.: components) Almindelige egenskaber, metoder & hændelser for.
FEN Prædikater/Seminar 11 Prædikatslogik eller Kvantificerede udtryk Prædikater udvider propositionslogikken på to måder: –Vi tillader variable.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Anvendelser I Leg og spil.
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Videregående pc-vejledning Modul 03: Harddisken 2 60+Bornholm.
W1b1 PC baseret analyse og simulering. w1b2 Definition Digital Elektronisk beregningsmaskine, der har intern hukommelse til lagring af program og mellem-regninger.
GP 8, 24/ Grundlæggende programmering Efterår 2001 Forelæsning 8 onsdag 24/ kl. 9:15 – 12:00.
FEN KbP/seminar 1: Specifikationer/Notationen Q 1 Kontraktbaseret programmering: Seminar 1 Om specifikationer Algoritmenotationen Q.
1 While Tæller-kontrolleret (eng.: counter-controlled) repetition For Steen Jensen, efterår 2013.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
8.6 Transaktioner1 Transaktioner 8.6 Transactions in SQL.
Procestræ under afvikling af cp init login shell cp cp src dest.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Grundlæggende XML og XML- baserede teknologier til textmodellering DTD 2. kursusgang (7/ )
C#: Udtryk og metoder Kilde: Joe Hummel. 2 Nordjyllands Erhvervakademi – 2008 Indhold “With regards to programming statements and methods, C# offers what.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
PD – kursusgang 3 Introduktion til Java Script. Mål Viden om hvordan JavaScripts indlejres i HTML dokumenter Viden om programmering i JavaScript  Erklæring.
DWDK – øvelsestime 3 CSS – let the fun begin!!. Tilgængelige slides Disse slides ligger på mit public drev
GP 4, 27/ Grundlæggende programmering Forår 2002 Forelæsning 4 onsdag 27/ kl. 9:15 – 12:00.
Tekst filer Tekstfiler opbygges normalt af linier, hvor disse ikke behøver at være samme længde. Når man skal arbejde med tekstfiler, ønsker man metoder.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Typer og tilstand i Java Typer, tilstand, erklæring, variable, primitive datatyper, reference- og.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering3B.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmeringkd.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
DAIMIIntroducerende objektorienteret programmering4B.1 Grundlæggende og Reference Typer i Java Typer, tilstand, erklæring, reference- og værdi semantik,
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering3A.1 Definition af klasser Klasseskelet, metoder, et eksempel: dato.
Klasser og objekter. dIntProg, F08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Videregående pc-vejledning
IT for let øvede Modul 5: ”Tekstbehandling ”. Formål KULTUR & FRITIDSHUSET – SKOLEGADE 54 – TLF: Kunne skrive en tekst med store og små bogstaver.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag Java syntax og style guide Sætninger –Simple sætninger (assignment, interne og eksterne metodekald) –Sammensatte sætninger.
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
Studiepraktik Thomas Bøgholm Mikkel Hansen Jacob Elefsen
Programmering.
GUIDE TIL EN KLASSES AFLEVERINGER
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Præsentationens transcript:

Intro til C# apps Kodegennemgang af simpel C# app Modificering af simpel app Addition af heltal Aritmetiske operatorer Relationelle & lighedsoperatorer Steen Jensen, efterår 2013

Kodegennemgang (eng.: code walkthrough) af simpel C# app, 1 Eksemplet kan ses i fig. 3.1 s. 105 i bogen og findes også i de downloadede kodeeksempler i mappen ch03 og undermappen fig03_01 Kommentarer: ignoreres af compileren – to former // samt /* … */ Using direktiv: fortæller computeren, hvor den skal søge efter klasser. Klasserne er organiseret i såkaldte namespaces (navngivne samlinger af relaterede klasser) Whitespace: er en fællesbetegnelse for mellemrum og blanke linjer. Whitespace ignoreres af compileren men gør programkoden nemmere at læse

Kodegennemgang (eng.: code walkthrough) af simpel C# app, 2 Erklæring / definition (eng.: declaration) af klasse Navnekonvention: klassenavn begynder med stort bogstav og stort første bogstav i hvert ord, f.eks. KundeKonto Ved navngivning bør man undgå keywords (også kaldet reserverede ord) – se oversigt over disse ord på næste slide

Kodegennemgang (eng.: code walkthrough) af simpel C# app, 3

Kodegennemgang (eng.: code walkthrough) af simpel C# app, 4 Selve indholdet eller kroppen (eng.: body) i en klasse eller i en metode afgrænses af ”Tuborgklammer” (eng.: curly braces) – {…..}, og indholdet indrykkes Main metoden er startpunktet for enhver app og skal være der – ellers vil app’en ikke køre Navne på metoder følger samme konvention som klasser void før Main indikerer, at metoden ikke returnerer nogen information

Kodegennemgang (eng.: code walkthrough) af simpel C# app, 5 De handlinger, som den givne app beder computeren om at udføre kaldes instruktioner eller på engelsk statements Hver instruktion/statement afsluttes normalt med et semikolon En metode består typisk af en eller flere instruktioner/statements Instruktionen Console.WriteLine(”…..”); udskriver en tekststreng i konsolvinduet , skærmmarkøren (cursoren) skifter til en ny linje _____________________________________________________________ Hvis man synes, det er svært at matche venstre og højre parenteser ({}), kan man efter behov forsynes de afsluttende højreparenteser med en kommentar Dot notation/syntax: klasse.metode Console = klasse WriteLine = metode

Øvelse i simpel C# app Følg anvisningerne i afsnit 3.3 s. 110-115 i VC#2012 bogen og lav den simple app

Modificering af simpel C# app Der laves tre udgaver af den simple app: Skriv en enkelt tekst-linje med flere instruktioner (se fig. 3.10 i bog) Skriv flere tekst-linjer med en enkelt instruktion (se fig. 3.11 i bog) Formatering af tekst (se fig. 3.13 i bog) Fig. 3.10: Console.Write vs. Console.WriteLine Fig. 3.11: brug af newline tegn (\n) – se også fig. 3.12 s. 117-118 i bog Fig. 3.13: Console.WriteLine med argumenter – en såkaldt kommasepareret liste. Første argument nummereres som 0, andet argument som 1 osv.

Øvelse i modificering af simpel C# app Afprøv / indtast varianter af simpel app, dvs.: Afsnit 3.4 s. 115-118 (se fig. 3.10 + 3.11) Afsnit 3.5 s. 118-119 (se fig. 3.13)

Addition af heltal, 1 Eksemplet kan ses i fig. 3.14 s. 119 i bogen og findes også i de downloadede kodeeksempler i mappen ch03 og undermappen fig03_14 Apps gemmer tal og andre data i computerens hukommelse i såkaldte variable Når man erklærer / definerer en variabel , angives først en type efterfulgt af et navn Typen angiver, hvilken slags information, der kan gemmes, og hvor meget plads, der skal sættes af i hukommelsen Heltal defineres som typen int og kan indeholde værdier mellem -2.147.483.648 og +2.147.483.6487

Addition af heltal, 2 For at brugeren ved, hvad der skal indtastes, vises der en tekst på skærmen – en såkaldt prompt Brugerens indtastning læses med Console.ReadLine Det indtastede er en tekststreng (også selv om der tastes et tal) og skal derfor konverteres til et heltal – dette gøres med Convert.ToInt32 En variabel tildeles en værdi gennem en såkaldt tildelingsoperator (eng.: assignment operator), nemlig tegnet = Når der benyttes beregninger, kaldes dette udtryk (eng.: expressions)

Aritmetiske operatorer For at foretage beregninger benyttes såkaldte aritmetiske operatorer Hvis der optræder forskellige operatorer i samme sætning, udføres beregningerne efter de forskellige operatorers forrang (eng.: precedence ) Hvis man er i tvivl, kan man altid benytte parenteser

Relationelle & lighedsoperatorer Betingelser i IF-sætninger kan udformes ved hjælp relationelle operatorer (eng.: relational operators) og lighedsoperatorer (eng.: equality operators) Lighedsoperatorer har lavere forrang (precedence) end relationelle operatorer Eksempel kan ses i fig. 3.22 s. 129 i bogen og findes også i de downloadede kodeeksempler i mappen ch03 og undermappen fig03_22

Øvelser i introduktion til C# apps – lav selv hjemme Prøv at besvare øvelse 3.1-3.6 på s. 136n – 137n uden at se svarene Check derefter dine svar op imod svarene s. 137n – 139m

Øvelse i C# app med beregning og betingelser Lav øvelse 3.31, hvor du fremstiller en lille app, der kan beregne BMI-index. Følg anvisningerne s. 142n – 143ø i VC#2012 bogen Du/I må meget gerne lave øvelsen som pair programming, hvor I hjælpes ad – I kan f.eks. skiftes til at være ”leder” og ”sekretær” Hvis du/I har problemer, så prøv først at vende det med det andet par i jeres gruppe, før I rækker hånden op og beder mig om hjælp