Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Repetitionsforløb med afsluttende repetitionsspil
Advertisements

Åbent bord Den Kreative Platform
Elsker DU også at læse lektier?
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Vand Problemformulering: Hvordan opfører vand sig?
?.
Elevaktiverende undervisning
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
Idé-generering. Idéudvikling En fast økonomisk ramme En fast tidsmæssig ramme Et fast eksamenskrav En fast dramaturgi Nytænkning – et konkurrenceparameter.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
Generel introduktion til EC
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
3.lektion: De økonomiske mål
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Politik og medier.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
3.lektion: De økonomiske mål
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
VELKOMMEN TIL KURSET ”FORRETNING OG LEDELSE” Forretning og Ledelse – Lektion1.
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Præsentationens transcript:

Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer 1. lektion i undervisningsforløbet ”Velfærdsstatens fremtid” baseret på kapitel 10 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

1. lektion: Hvad er velfærdsstaten – ifølge jer? Lektien til 1.lektion: Ikke nødvendigvis med lektie, dog relateret til tekstboks 1.5 side 21-22 i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København. Dagsorden og arbejdsformer: Introduktion (repetition) til mindmap Individuel øvelse Gruppeøvelse Fælles opsummering Plenumøvelse

1. lektion: Øvelsernes indhold Gruppeøvelse (ca. 10 min. i grupper af ca. 4): - Med udgangspunkt i deres egne mindmap lave et fælles mindmap på et A3 ark over emnet: Hvad er velfærdsstaten og hvordan berører den jer?   Fælles opsummering (ca. 15 min.): - Lav et fælles mindmap på tavlen, hvor grupperne byder ind, således at ét fælles mindmap skabes. Plenumøvelse (ca. 20 min.): - Med udgangspunkt i det fælles mindmap, fokuseres på nedenstående hv-spørgsmål, som vil være omdrejningspunkterne i forløbet. Det er hensigten at eleverne forsøger at placere indholdet af deres mindmap under de respektive hv-spørgsmål i powerpointen (se næste slide). A. Hvordan har velfærdsstaten udviklet sig Danmark? B. Hvilke typer af velfærdsstatsmodeller er der og hvad karakteriserer dem? C. Hvordan er forholdet mellem velfærdsstatens indtægter og udgifter? D. Hvilke interne udfordringer står velfærdsstaten over for nu og i fremtiden?

1. lektion: Hvad er velfærdsstaten – ifølge jer? Resultatet af jeres mindmap tilføres i tekstboksene 1. Hvordan har velfærdsstaten udvikles sig Danmark? 2. Hvilke typer af velfærdsstats-modeller er der og hvad karakteriserer dem 4. Hvilke interne udfordringer står velfærdsstaten over for nu og i fremtiden? 3. Hvordan er forholdet mellem velfærds-statens indtægter og udgifter?