Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet
Dias 2 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Det, jeg kommer til at sige… Aktivering Hvorfor hvordan Effekt ”ICT” Hvad mener jeg? Hvad kan man? Hvad gør jeg? I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 3 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 4 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Confirmation Bias It is true that that may hold in these things, which is the general root of superstition; namely, that men observe when things hit, and not when they miss; and commit to memory the one, and forget and pass over the other. I.G. Bearden Niels Bohr Institute Francis Bacon (1627)
Dias 5 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute 2 ting at være opmærksom på ”Post hoc, ergo propter hoc” fejl Correlation≠Causation Dvs bare fordi A er korreleret med B betyder ikke (nødvendigvis) at A er årsagen I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 6 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Aktivering… I.G. Bearden Niels Bohr Institute Peer Instruction Inquiry based learning Problem based learning Vi lærer ved at gøre Hvis vi ikke kan X, ved vi at vi skal arbejde med X Effektiv Fordi…
Dias 7 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute N.Lasry The Physics Teacher v p. 242 Peer Instruction
Dias 8 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Reglerne Være aktiv Stemme Diskutere Være villige til at begå fejl (husk: eksperter er tit dem, der har begået de fleste fejl!) Tro på, at du har noget at sige! I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 9 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Example question I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 10 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Example question I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 11 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute ”Clickers” I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 12 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Resultater I.G. Bearden Niels Bohr Institute Peer instruction result % correct on pre test % gain
Dias 13 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Hvorfor er det varmt om sommeren og koldt om vinteren? ① Solens intensitet er ikke konstant, men varierende i tid ② Jordens bane omkring solen er en ellipse, så jorden er længere væk om vinteren og tættere på solen om sommeren ③ Jordens rotationsakse er ikke vinkelret planen af jordens bane om solen I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 14 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Jord fra solen: 21. juni I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 15 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Jord set fra solen: 21. december I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 16 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 17 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute ① Solens intensitet er ikke konstant, men varierende i tid ② Jordens bane omkring solen er en ellipse, så jorden er længere væk om vinteren og tættere på solen om sommeren ③ Jordens rotationsakse er ikke vinkelret planen af jordens bane om solen I.G. Bearden Niels Bohr Institute Hvorfor er det varmt om sommeren og koldt om vinteren?
Dias 18 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute ICT i undervisning & uddannelse I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 19 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute ICT i undervisning & uddannelse Forelæsninger på nettet Mange rigtig gode, men lidt evidens for effektivitet (samme problemer som ”rigtige” forelæsninger Velegnet til små opklarende indlæg (især screen- og pencasting) Svært at engagere studerende da de er passive forbrugerer (PÅSTAND) I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 20 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute ICT i undervisning & uddannelse Formidling: podcasts (Universets Udvikling, NBI) Data opsamling, præsentation, analyse, simulering…(MATLAB, fysik uddannelse) Programmering (vigtigt redskab for mange, især i fysik) iGadgets (inkl. Android): mange apps, kommunikation, ”lommelaboratoriet” I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 21 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute TO DO Lagrange punkter som indgang til 3 legeme problem (Bach. Proj.) (NU) iBook som undervisningsværktøj (Feb/Marts 2013) Spektrometer for iGadget (sssm) iPod som radioaktivitetsmåler? Kvantitativ mål for formidlingsevne og longitudinal studie af studerendes formidlingsevner (fremtid) I.G. Bearden Niels Bohr Institute
Dias 22 KU Uddannelsesdag 2012 I.G. Bearden Niels Bohr Institute Har du spørgsmål/kommentarer? Ian G. Bearden I.G. Bearden Niels Bohr Institute