4.lektion: Velfærdsmodeller

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
?.
Advertisements

6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Råd til velfærd? Velfærdspolitiske problemstillinger anno 2011 – muligheder og udfordringer.
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
4.lektion: Politiske partier og standpunkt
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
Introduktion til ideologiske forgreninger
3.lektion: De økonomiske mål
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Politik og medier.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Pressemøde 8. maj 2007 Gyldendal. DET NYE POLITISKE LANDSKAB Folketingsvalget 2005 i perspektiv Partivalg ud fra holdninger (kap 9) Kapitlet har tre hovedpointer.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
Velfærdssamfundet Et velfærdssamfund er et samfund, der søger for tryghed for borgerne fra vugge til grav. Velfærdsstaten løser altså velfærdsproblemer.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
De politiske partier.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
Mediernes rolle over for politikerne og befolkningen
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Caseopgave ECCO i Danmark.
Kapitel 9: Velfærdsstaten og ulighed
Velfærdsstaten Samfundsfag C Anne Rosendahl Kristiansen.
Kropsidealer Ungdommens folkemøde Opsøg partierne og undersøg holdningen til adfærdsregulerende lovgivning når det gælder sundhed. Undersøg holdningen.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Livsstilsanalyse i Danmark
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

4.lektion: Velfærdsmodeller 4. lektion i undervisningsforløbet ”Velfærdsstatens fremtid” baseret på kapitel 10 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Forlaget Columbus 2010

4.lektion: Velfærdsmodeller Lektien til 4.modul: Side 187-191 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus, København 2010 Dagsorden og arbejdsformer: Hvad var svært ved dagens lektie? Film med de politiske partier og elevarbejde Pararbejde Fælles diskussion Tjek-på-lektien-spørgsmål

Hvad var svært ved dagens lektie? (ca. 5 min.) 4. lektion: Velfærdsmodeller Hvad var svært ved dagens lektie? (ca. 5 min.)

Politikerfilm fra www.luksamfundetop.dk Se politiker-film fra www.luksamfundetop.dk (ca. 25 min.): Vi ser film om Enhedslistens, Det Konservative Folkepartis og Liberal alliances holdninger til ’velfærd og fordeling’. Eleverne får i den forbindelse udleveret velfærdstrekanten. Eleverne skal noterer sig partiernes holdning til ’velfærd og fordeling’. Eleverne skal endvidere placere partierne i trekanten, og begrunde, hvorfor de har placeret dem der. Tre-fire elever præsenterer, hvad de er kommet frem til. De tre fortæller om ét parti hver.

4. lektion: Velfærdsmodeller Par-diskussion om a. I hvor høj grad skal civilsamfundet sikre borgernes velfærd? b. Hvilke muligheder og begrænsninger ser I ved at ligge mere ansvar ud til civilsamfundet?

Fælles diskussion i klassen om civilsamfundets rolle i velfærdsstaten

Tjel-på-lektien-spørgsmål Tjek på lektien? (ca. 10 min.) A. Hvad hedder de tre velfærdsstatsmodeller? B. Hvilken velfærdsmodel læner de tre partier sig mest op ad? Begrund dit svar