4.lektion: Politiske partier og standpunkt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Samfundsfag i 1.C.
Fælles Mål 2009 – konklusioner
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
5.lektion: Økonomisk politik
7.lektion: EU og det danske politiske system – hvad er EU
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
2.Lektion: Velfærdsstatens udvikling, indtægter og udgifter
1. Lektion: Det politiske system
Kapitel 5 Folketing og vælgere. Krav Støtte OMGIVELSER: Økonomisk udvikling Globalisering Økologiske systemer Migrationer Politiske partier FOLKE- TINGET.
5. lektion: Ulrich Beck og risikosamfundet
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Socialgrupper Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
3. Lektion: Ligestilling - Er der ligestilling mellem kvinder og mænd i Danmark? 3.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder”
4. Lektion: Ligestilling med økonomiske briller 4.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen.
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
6.lektion: Folketing og regering – hvem kontrollerer hvem?
4.lektion: Velfærdsmodeller
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
1.Lektion: Identitet i forandring
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Politik og medier.
1.lektion:Behovspyramide og markedet
3.lektion: Velfærdsstatens indtægter og udgifter
4.lektion: Det økonomiske kredsløb og de økonomiske konjunkturer
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
5.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
2.lektion: Socialisationsprocessen – hvorfor er vi mennesker, som vi er? - II 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel.
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
6.lektion: Velfærdsstatens interne udfordringer
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Social mobilitet Side i
Livsstilsanalyse i Danmark
Social mobilitet Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
1. lektion: Livsformer i Danmark
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
6.lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion: Magt og indflydelse
Socialgrupper og social klasser
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
De politiske partier.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Lektion 4 og 5. Gruppeøvelse Lav (som pod- eller vodcast) en film, der præsenterer en politiker eller et politisk parti. Tag evt. udgangspunkt i en af.
1. lektion: Danmark i verden
1.lektion: Samfund og individ
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
Modul 1 Rød løber (E). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
2.lektion:Nationalstaten
Lektion 2 Politisk spin.
Introduktion til partier og ideologier
6. lektion: Økonomiske løsninger 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Økonomi og behovsopfyldelse i Danmark” baseret på kapitel 9 i bogen Luk Samfundet.
6. lektion: ’Blog om unge’ og summativ evaluering 6 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Samfund og individ” baseret på kapitel 4 i bogen Luk Samfundet.
3.lektion:”Ud i lokalsamfundet”
3. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund - II
Caseopgave ECCO i Danmark.
Hvorfor falder tilliden til politikerne? DEO DOKK1, Aarhus, 11. April Jørgen Goul Andersen Institut for Statskundskab Aalborg Universitet.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Livsstilsanalyse i Danmark
LEGO – BuildToExpress 1. Hvem er du? Byg
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentationens transcript:

4.lektion: Politiske partier og standpunkt 4.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen, Forlaget Columbus. København 2010

4.lektion: Hvordan vælger et politisk parti standpunkt? Lektie til 4.lektion: Side 112-119 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus 2010 Dagsorden og arbejdsformer Kort introduktion til kernevælgere og marginalvælgere samt Downs og Molins modeller Case: Hvordan er et parti netop kommet frem til dette standpunkt? Matrixgrupper Opsamling

Kernevælgere og marginalvælgere

Anthony Downs model

Molins model

Øvelse. I skal i forskellige gruppe prøve at forklare et partis standpunkt til efterløn. Gruppe 1: Hvorfor går Venstre nu ind for at afskaffe efterlønnen? (Gruppe 1 skal forklare det ved hjælp af Molin) http://jp.dk/indland/indland_politik/article2292746.ece Gruppe 2: Hvorfor er Dansk Folkeparti imod afskaffelse af efterlønnen? (Gruppe 2 skal forklare det ved hjælp af Molin) http://jp.dk/indland/indland_politik/article2291389.ece Gruppe 3: Hvorfor er Socialdemokratiet imod afskaffelse af efterlønnen? (Gruppe 3 skal forklare det ved hjælp af Molin) http://politiken.dk/politik/ECE1156506/thorning-et-kolossalt-loeftebrud/ Hvorfor er Liberal Alliance positiv over for afskaffelse af efterløn? (Gruppe 4 skal forklare det ved hjælp af Molin) http://www.liberalalliance.dk/2010/01/liberal-alliance-afskaf-efterlonnen.html

Matrixgruppe Herefter matrixgruppe (15 minutter). En matrixgruppe fungerer på den måde, at gruppen nu består af en fra gruppe 1, en fra gruppe 2, en fra gruppe 3 og en fra gruppe 4. De fremlægger nu for hinanden, hvad de er noget frem til i deres gruppearbejde.

Opsamling (5 minutter). Har Molins model mangler Opsamling (5 minutter). Har Molins model mangler? Er Downs bedre til at forklare det?