© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tryksår – opstår de hos os?
Advertisements

EM 2005 Logistik 1 © DBTU ob beskrivelse.PPT / 11. marts 2004 / Kim D. Jensen Logistik hjælpere til EM 2005 (Chauffør, Guide, Booker & Souchef) Beskrivelse.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Reglernes del 2: Når både mødes
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Erfaringer fra netværkssamarbejde
Baggrund kapacitets behov Scenarier Kapacitets udnyttelse Notat 4 scenarier ifm. besejlingen af Bornholm fra med BRK i trafikkøber rollen. Juni.
En sund sjæl ……. i et sundt legeme?.
Modul 1 - Processer.
Hvornår har vi motorveje nok ? Dette spørgsmål stillede JMOM ved møde på Folkemødet på Bornholm den 15. juni Det har vi allerede nu synes jeg, Ivan Lund.
Livets tog.
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
DSB S-Tog Automatisk Passager Opregning
Dataopsamling og GPS-styring
Formularer (Access, del 3)
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
BK Friheden 98 Teplice (Tjekkiet) 31/3 – 4/
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program • Rejse tider • Hvad går pengene til? • Madbudget • Spire- og smutterne • Program og aktiviteter.
Udvikling – del II.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
De grønne pigespejdere Regionslejr Aftenens program Rejse tider Hvad går pengene til? Madbudget Spire- og smutterne Program og aktiviteter Kom med.
Hvordan bruger vi Øresundsbanen
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Statistik.
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
- Hvad kan I forvente som forældre?
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Økonometri 1: Dummy variable
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af jernbanekapacitet | 28. august 2007 | Opgørelse af jernbanekapacitet Alex Landex.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Lokalbanernes trafikale begrænsninger | 28. august 2007 | Lokalbanernes trafikale begrænsninger Alex.
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
DJF Beregning af behov for eftergødskning med DAISY Tove Heidmann, Hans S. Østergaard og Iver Thysen Danmarks JordbrugsForskning, Afd. f. Planteproduktion.
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
Status for sæsonen. SIDE 2 Pris for hosting Gennemsnit: 3,17 (2008: 2,63)
Kognitiv model for misbrug
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Regelkurset, afsnit 3 Når både mødes 2 (Afsnit B).
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Sandsynligheder Udfald og hændelser Sandsynligheder Additionsreglen
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Strategisk investering & finansiering 2011
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Kapitel 5 Lineære DB-modeller
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Kvantitative metoder 2: Den multiple regressionsmodel1 Kvantitative metoder 2 Den multiple regressionsmodel 26. februar 2007.
Kapitel 16 Logistik og Lagerteori
Klubundersøgelse om tidtagningsudstyr
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Benefitmodel – togpassagerers tidsgevinster ved regularitetsforbedringer Dorte-Lene Bacher, Banedanmark Jane Ildensborg-Hansen, TetraPlan A/S.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Strategisk investering & finansiering 2016
Præsentationens transcript:

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner Alex Landex Otto Anker Nielsen

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |2 Forskelle på passager og togforsinkelser  Antal passagerer per tog varierer  Typisk mere “presset” køreplan i myldretiden Højere frekvens, flere passagerinteraktioner ved døre etc.  Ofte flere passagerer per tog  Passagerer skifter mellem linier  De kan nå den samme forbindelse alligevel (ingen forsinkelse ved destinationen)  De mister måske en forbindelse (meget mere skiftetid og meget større forsinkelse end det første togs forsinkelse alene)  De kan være heldige at nå en tidligere – men nu forsinket – linie, som de ellers ikke havde nået  Hvis flere linier løber parallelt ad en bane, har passagerer måske forskellige alternative rejsemuligheder, hvorved de kan undgå forsinkelser (f.eks. mellem Hovedbanegården og Østerport)

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |3 0. generationsmodeller  Togforsinkelser  Snitforsinkelser  Der tages ikke hensyn til skift  Passagerer kan vælge andre linier/ruter  Tælletogsforsinkelser  Der tages ikke hensyn til skift  Passagerer kan vælge andre linier/ruter  Passagerer der ankommer før tid regnes som forsinkede

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |4 Eksempel på beregning med 0-generationsmodel

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |5 1. generations passagerforsinkelser – optimalt rutevalg  Normalt antages fuld information  Passagerer kender til forsinkelserne før de opstår  Eksempel: Beregninger på empiriske køreplaner med TPSchedule i Kh-Rg projektet A B C

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |6 2. generation  Passagererne antages jævnligt, at benytte togsystemet  Erfaringer om hvor og hvornår forsinkelser optræder  Erfaringer svarer til sandsynlighedsfordelinger for forsinkelser  Resultaterne af simuleringerne sammenvægtes ved successive gennemsnits metode  Rutevalget tager hensyn til sandsynlighedsfordeling for fremtidige forsinkelser  Passagererne har ikke mulighed for at ændre rute undervejs selvom der opstår særligt store forsinkelser  Eksempel; Endelige version af Kh-Rg modellen; UX-Simu kombineret med TPSchedule og udjævnet med succesive gennemsnits metode i et makroprogam

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |7 3. generation - Passagerforsinkelsesmodel OPTIMISTISK  Alt-eller-intet rutevalgsmodel  Fuld information om fremtidige forsinkelser  Den optimistiske model kan bruges som benchmark PESSIMISTISK  Passagerer planlægger deres optimale rute efter den planlagte køreplan  Passagerer rejser i banenetværket ved at følge deres planlagte rute  Hvis en forsinkelse af en vis størrelse opstår genovervejer passagererne deres rute, men først fra det tidspunkt i tid og sted hvor forsinkelsen opstår DSB S-togs regularitetsmodel

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |8 Sammenligning af beregningsmetoder Tog-forsinkelserSnit-forsinkelserTælletogs-forsinkelser 1. Generation2. Generation3. Generation Hensyntagen til passagerernes forsinkelse NEJDELVIS JA Kompleksitet Meget lav Lav Lav – Middel Middel Middel – Høj Høj Behov for information om rejsemønstre NEJ Af- stigere NEJJA Passagerer inddrager erfaringer i deres valg NEJ JANEJ Mulighed for at forudsige forsinkelser NEJ JADELVISJA Brug af passagerernes rejsemønster (OD- matrix) NEJ JA Passagerer kan ankomme før tid NEJ JA

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |9 Udviklingen af passagerregularitetsmodeller 0. generationsmodeller generationsmodeller København – Ringsted 2. Generationsmodeller København – Ringsted 3. Generationsmodeller DSB S-tog regularitetsmodel 3. generationsmodeller - mulighed for simulering 2004/51999

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |10 Arbejdsgang ved simulering af baneprojekter

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |11 Simulering af forsinkelser og passagerforsinkelser

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |12 Praktisk implementering  Almindelig simulering med RailSys  Udskrift af simuleringsresultater  Import-Export program  Endnu kun forskningssoftware  Kør passagerforsinkelsesmodel  Kører i daglig drift hos DSB S-tog  Import-Export programmet kan let udvides til også at starte passagerforsinkelsesmodellen

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |13 Case: Den københavnske S-bane (S07)  85 stationer  4 linier (A, B, C & E) med 10 minutters frekvens i dagtimerne og 20 minutters drift morgen og aften  2 liner (Bx & H) med 20 minutters frekvens  1 linie (F) med 5 minutters frekvens i dagtimerne og 10 minutters frekvens morgen og aften  Nogle afgange på linie C er afkortede

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |14 Forsinkelser

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |15 Forsinkelser på stationsniveau

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |16 Optimistisk vs pessimistisk evaluering af passagerforsinkelser

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |17 Antallet af passagerer på en bestemt afgang  Et forsinket tog forventes at have flere passagerer  Et forsinket tog kan have færre passagerer hvis der er en konkurrerende linie Line B Høje TaastrupGlostrupHvidovreDybbølsbroNørreportSvanemøllenGentofteSorgenfri Line B :3008:4008:5009:0009:1009:2009:30 Realised timetablePlaned timetablePlaned capacity

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |18 Konklusioner  Der er signifikant forskel mellem togforsinkelser og passagerforsinkelser  Forskelligt antal passagerer i togene hen over dagen  Passagerer vil (til en vis grad) ændre rute som følge af forsinkelser  Større risiko for forsinkelser i myldretiderne  Passagerforsinkelser er større end togforsinkelser  Passagerer kan dog også ankomme tidligere end planlagt  => 3. generations passagerforsinkelsesmodeller giver mest realistiske resultater  Det er muligt at identificere kritiske afsnit i jernbanenetværk  Test af strategier for at få færre passagerforsinkelser  Muligt at vurdere fremtidsscenarier  Evaluere ændringer i infrastruktur og/eller køreplaner  Evaluere netværkskapacitet og/eller -stabilitet

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 |19 Spørgsmål Alex Landex & Otto Anker Nielsen