Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening? Et socialt spejl Reality-TV Refleksion og selvfremstilling ~ Giver det mening?
Dagens program Paradise Hotel Reality-tv Introduktion Hvem er jeg? Hvad har jeg undersøgt? Paradise Hotel Reality-tv Kort om teori og kloge hoveder Tendenser og lidt fremtidsforskning Opsamling og udsyn Tak for i dag
Paradise Hotel Programmet Deltagerne Seerne Eleverne Et visuelt eventyr Fællesskaber og social interaktion Kulturel mikrosfære
Reality-TV Første reality-TV show: An American Family 1973 Big Brother 2001 To overordnede genrer: Dokumentar/journalistik Show/soap Tre definitoriske træk: Almindelige mennesker Underholdning og selskabelighed Drevet af følelser og nærvær
Reality-TV Hvem ser det? Hvad bruger eleverne det til? Målgrupper og segmenter Hvad bruger eleverne det til? Fællesskaber og forhandling af mening og kultur Hvad kan i bruge det til?
John Langshaw Austin Hvad sagde han? Hvad betyder det så? ”It has become commonly held that many utterances which look like statements are either not intended at all, or only intended in part to record or impart straightforward information about the facts: For example, ”ethical propositions” are perhaps intended, solely or partly, to envince emotion or to prescribe conduct or to influence it in special ways.” (Austin, How To Do Things With Words) Hvad betyder det så? Performativer - at gøre noget Konstativer - at beskrive noget
Sandhed ~ og alt det imellem ~ konsekvens John Langshaw Austin Hvordan hører vi det i Paradise Hotel? Hvordan snakker eleverne? Sandhed ~ og alt det imellem ~ konsekvens Hvad kan i bruge al denne snik-snak til?
Jerome Bruner Hvad mente Bruner med at søge mening i fortællinger? ”It requires, first, a means for emphasizing human action or ”agentivity” – action directed toward goals controlled agents. It requires, secondly, that a sequential order be established and maintained – that events and states be ”linearized” in a standard way. Narrative, thirdly, also requires a sensitivity to what is canonical and violates canonicality in human interaction. Finally, narrative requires something approximating a narrator´s perspective: It cannot, in the jargon of narratology, be voiceless.” (Bruner, Acts of Meaning) Fortælling ~ nogen gør noget i en bestemt rækkefølge.
Jerome Bruner Hvad er meningen med Paradise Hotel? Hvordan søger eleverne efter mening? Fortællingens force: Løser problemer Åbner potentialer Hvordan påvirker det deres fortællinger?
Erving Goffman Backstage: Frontstage: Bag kulisserne På scenen Hvad er hans vinkel? ”The term face may be defined as the positive social value a person effectively claims for himself by the line others assume he has taken during a particular contact. Face is an image of self delineated in terms as approved social attributes.” (Goffman, Interaction Ritual) Backstage: Frontstage: Bag kulisserne På scenen Fristed Offentlig Øvelokale Rollestyret adfærd Privat
Erving Goffman Hvordan bruges det i Paradise Hotel? Hvordan bruger eleverne det i hverdagen? Hvordan genkender i det?
De sociale medier Hvad er det med de sociale medier? Hvad kan de bruges til? Hvordan bruges de i undervisningen? Hvad med fremtidens mediebrug?
Negativt og positivt defineret Et socialt spejl Negativt og positivt defineret Hvem gør hvad? Hvad gør ”man”? Hvem siger hvad? Hvad siger ”man”?
Selvfremstilling Identitet Refleksion Fortællinger Konstruktion Iscenesættelse Ritualer Fællesskaber Kulturelle netværk Italesættelse Forhandling Spil og leg
Opsamling og udsyn Mening i medierne Underholdning og selskabelighed Mediematricerne og kompleksitet Underholdning og selskabelighed Synlighed og skuespilsamfundet Selvfremstilling og identitet Sociale konstruktioner og fortællinger Fællesskaber og netværk Lokale og globale fællesskaber
Giver det mening? Generation Y Fællesskaber - værdier ~ affekt Fragmenter - polarisering Fremtiden - optimalisme ~ substantialisme
- Michaela Krigsager m.krigsager@gmail.com Mobil: 25 59 25 80