Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) Artikler struktur Introduktion Metoder Resultater Diskussioner, Konklusioner Referencer Indhold ML kursus FF.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Basic Data Analysis: Descriptive Statistics
Advertisements

Dialyse ved kronisk nyresvigt Kan antallet af patienter i udgående dialyse øges? En medicinsk teknologivurdering Teknologi Johan V Povlsen Nyremedicinsk.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Lasse T. Krogsbøll, læge Det Nordiske Cochrane Center
Dagens program Opsamling (skalaer & deskriptiv analyse)
Læreruddannelsen i Århus Nordic Geogebra Network Copenhagen 21 September 2013.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
7. Comparing Two Groups Goal: Use CI and/or significance test to compare - means (quantitative variable) - proportions (categorical variable) Group 1 Group.
Statistik Lektion 6 Konfidensinterval for varians Hypoteseteori
KPLL minisymposium 2012 HbA1c udført i almen praksis til diagnostik? Peter Felding.
Basal statistik 24. okt Tom Bendix Videncenter for
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Mads Nybo Klinisk Biokemisk Afd., Rigshospitalet
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Forside Titel Navn, sted eller begivenhed, dato. CHALLENGES FOR THE BANKING SECTOR - IN THE AFTERMATH OF THE CRISIS Louise C. Mogensen Deputy Chief Executive.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
1 Analyse af geografiske valgresultater Søren Risbjerg Thomsen Institut for Statskundskab Aarhus Universitet.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Magtteori I 7. September 2005.
Håndtering af endometriomer hos kvinder uden aktuelt graviditetsønske.
Problemer med at bruge tympanometri? Slagelse og Middelfart okt.-nov
View Procedures Trigger og Function Jesper Tørresø DAB1 E07 1. november 2007.
Repetition: likelihood ratio test Test af hvorvidt faktorer med flere end 2 niveauer (mere end 1 parameter) kan udelades fra model: likelihood ratio test.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Greylisting Gerth Stølting Brodal.
Database Normalization without Mathmatics
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Statistics Denmark DISCO Kenneth Christensen Labour Market responsibility: DISCO Birgitte Brondum Income and Registers responsibility: SOCIO DISCO = Danish.
Agenda Informationer Skalaer Deskriptiv statistik Dagens øvelser
Kan man løbe fra det Metaboliske Syndrom?
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
This Power Point presentation belongs to the Danish Renal Registry, which owns the copyright. It can be freely used for non-commercial study and educational.
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Begreber og Redskaber 9. Plan for idag I dag: Datastrukturer Tabeller Lister, mængder, maps, grafer Hægtede lister.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Statistik Lektion 7 Hypotesetest og kritiske værdier
Lærer-møde April 19, 2007 Dias 1 I.G. Bearden, Niels Bohr Institute ICT og aktivering i undervisning Ian G. Bearden, Prof. MSO Niels Bohr Institutet.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
AAALAC-akkreditering Afdeling for Eksperimentel Medicin.
Fejl  Afleveringen  Stikprøvestørrelse  Type I-II Fejl  Styrkefunktionen.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
QA.  Først indløbne spørgsmål  Derefter er ordet frit  Own laptops in the exam: Rules do not say anything about this, but specify printed aids and.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Davenport et al. (2000) Vs Adelman et. Al (2002) Possible states for.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
Statistik for geografer Lektion 8. Hvordan beskrives fordelingen?
Center for Kliniske retningslinjer
THE MENTORING JOURNEY.
Buy Doxycycline Online Us
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Incidence, risk and resilience for suicide attempts among children and youth born in and living in Denmark in 2007 By MSc. Erik Christiansen.
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
The Effects of Depressants on the Pulse Rate of Lumbriculus Variegatus
Probability Distributions
Individualized Fludarabine Dosing for Predictable Immune Reconstitution and Increased Survival Chances after Allogeneic Hematopoietic Cell Transplantation 
Physics 4: Atomic Structure
1.11 – NOTES Dimensional Analysis
Scientific Method – Steps 1-2
Præsentationens transcript:

Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) Artikler struktur Introduktion Metoder Resultater Diskussioner, Konklusioner Referencer Indhold ML kursus FF kursus Problem definition. Problemet i kontekst. Informationsøgning (MM 1) Typer af forsøg(MM2) Forsøgsdesign (MM3) Metode beskrivelser. Grafisk præsentation. Opsummering mål. Formidling af resultater(MM4) Medicinsk statistik (MM5) Opsummering af resultater. Resultater i kontekst. Fremtiden. Formidling af viden(MM6) Reference liste Referencesystemer Referencekvalitet (MM 1) Abstrakt Opsummering af artikel

MM1 - Hvordan finder og læser man en artikel? Kursusintroduktion Informationsøgning – hvorfra? Typer af information Kvalitet af informationskilde Forskellige typer af artikler Søgestrategier med MedLine (PubMed) Referencesystemer (Harvard/Vancouver) Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML)

” Rational diagnostik og behandling bør baseres på resultaterne af stringent klinisk forskning vedrørende den diagnostiske værdi af forskellige test og den terapeutiske gevinst ved andvendelse af forsklellige behandlinger” MM2 Diagnose og behandling- Evidencebaseret klinik Hvad er en diagnose? Hvordan sammenligner mand en nyt metoder med ’the gold standard’

Sygdomsnavn Sygdomsdefinition –Symptomsdiagnoser –Syndromer –Patoanatomisk definerede sygdomme –Fysiologisk eller metabolisk definerede sygdomme –Ætiologisk definerede sygdomme Sygdomsårsager Sygdomsbillede og prognose Sygdomsklassifikation: lærebøger struktur

Table 3 Two by two table showing results of validation study of urine glucose testing for diabetes against gold standard 3 Result of glucose tolerance test Result of urine test for glucose Diabetes positive (n=27) Diabetes negative (n=973) Glucose present; (n=13) True positive (n=6)False positive (n=7) Glucose absent (n=987) False negative (n=21)True negative (n=966) Table 2 Two by two table notation for expressing the results of validation study for diagnostic or screening test Result of gold standard test Result of screening test Disease positive (a+c) Disease negative (b+d) Test positive; (a+b) True positive (a)False positive (b) Test negative (c+d) False negative (c)True negative (d) Sensitivity: How good is this test at picking up people who have the condition a/ (a+c) 6/27 = 22% Specificity: How good is this test at correctly excluding people without the condition? d/ (b+d) 966/973 = 99% Positive predictive value: If a person tests positive, what is the probability that he or she has the condition? a/ (a+b) 6/13 = 46% Negative predictive value: If a person tests negative, what is the probability that he or she does not have the condition?d/ (c+d) 966/987 = 98%

Resultater af ny behandling Definition af ’outcome’ / ’surrogate outcome’ Måling hvis ny behandling giver bedre ’outcome’ MM3 - Behandlings artikler

Variabler definerede før forsøgsstart. Evidensbaserede ’outcome’ målinger. ’Surrogate outcome’ målinger Behandlings artikler : ’Outcome’ definition

MM3 - Kliniske forsøg: Metoder til forsøgsdesign Kategorier af forsøgsdesign –Observationel eller experimentiel. –Prospektive eller retrospektive –Longditudinal or cross-sectional Forsøgsdesign –Bias –Randomisering: Randomiserings metoder –Blind –Placeboeffekten Protokoller Etiske Regler Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML)

Protokoller Alle forskningsforsøg skal være godkendt af amtets etiske komite Vurdering foregår udfra en skriftlig protokol.

Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) Artikler struktur Introduktion Metoder Resultater Diskussioner, Konklusioner Referencer Indhold ML kursus FF kursus Problem definition. Problemet i kontekst. Informationsøgning (MM 1) Typer af forsøg(MM2) Forsøgsdesign (MM3) Metode beskrivelser. Grafisk præsentation. Opsummering mål. Formidling af resultater(MM4) Medicinsk statistik (MM5) Opsummering af resultater. Resultater i kontekst. Fremtiden. Formidling af viden(MM6) Reference liste Referencesystemer Referencekvalitet (MM 1) Abstrakt Opsummering af artikel

Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML): MM5 Medicinsk Statistik

Variabilitet –Biologisk variabilitet, måling variabilitet, osv. –Grafisk repræsentation af variabilitet –Kvantitativ repræsentation Mean, Median Mode Range, standard deviation, variance osv –Variabilitet i mere end en variable Sandsynlighed –Sandsynligheds distributioner ”Normal” distribution –Definition, ligning –”Standard deviation”, ”variance”, fortolkning i normal distribution –”Standard Error” Testning hypotese –”Nul” hypotese –Test statistik –p - vædier Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) MM5 – Medicinsk Statistik

Variabilitet –Biologisk variabilitet, måling variabilitet, osv. –Grafisk repræsentation af variabilitet –Kvantitativ repræsentation Mean, Median Mode Range, standard deviation, variance osv –Variabilitet i mere end en variable Sandsynlighed –Sandsynligheds distributioner ”Normal” distribution –Definition, ligning –”Standard deviation”, ”variance”, fortolkning i normal distribution –”Standard Error” Testning hypotese –”Nul” hypotese –Test statistik –p - vædier Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) MM5 – Medicinsk Statistik

Variabilitet –Biologisk variabilitet: F.eks. Blod glucose værdier over en dag. – Måling variabilitet: F.eks. 10 blod prøve, reproducibilitet –Intra-patient: F.eks. 10 prøve på samme patient. –Inter-patient: F.eks. 10 prøve på forskellige patient fra samme homogen patient gruppe.

Grafisk repræsentation af variabilitet Bar chart Histogram

Grafisk repræsentation af variabilitet Relative frequency Cumalative frequency

Variabilitet –Biologisk variabilitet, måling variabilitet, osv. –Grafisk repræsentation af variabilitet –Kvantitativ repræsentation Mean, Median Mode Range, standard deviation, variance osv –Variabilitet i mere end en variable Sandsynlighed –Sandsynligheds distributioner ”Normal” distribution –Definition, ligning –”Standard deviation”, ”variance”, fortolkning i normal distribution –”Standard Error” Testning hypotese –”Nul” hypotese –Test statistik –p - vædier Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) MM5 – Medicinsk Statistik

Kvantitativ repræsentation af Variabilitet Gemsnit målinger –”Mean” : x =  i x i / n –”Median”: Middel værdier i data set –”Mode”: Data værdier set oftest i data set Distributions måling –”Range” : –”Centiles” : 95 5

Kvantitativ repræsentation af Variabilitet Distributions måling –”Standard Deviation” : ” Average distance from the mean  i=1:n (x i – x) 2 n-1 –”Variance” : ”Average squared distance from the mean”  i=1:n (x i – x) 2 n-1

Variabilitet –Biologisk variabilitet, måling variabilitet, osv. –Grafisk repræsentation af variabilitet –Kvantitativ repræsentation Mean, Median Mode Range, standard deviation, variance osv –Variabilitet i mere end en variable Sandsynlighed –Sandsynligheds distributioner ”Normal” distribution –Definition, ligning –”Standard deviation”, ”variance”, fortolkning i normal distribution –”Standard Error” Testning hypotese –”Nul” hypotese –Test statistik –p - vædier Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) MM5 – Medicinsk Statistik

Variabilitet i mere end en variable SD over tid”Scatter plots”

Variabilitet i mere end en variable Covariance  (x – x) (y – y) n-1

Variabilitet i mere end en variable Correlation Coefficient, fra -1 til 1 r=covariance xy SD x SD y

Variabilitet –Biologisk variabilitet, måling variabilitet, osv. –Grafisk repræsentation af variabilitet –Kvantitativ repræsentation Mean, Median Mode Range, standard deviation, variance osv –Variabilitet i mere end en variable Sandsynlighed –Sandsynligheds distributioner ”Normal” distribution –Definition, ligning –”Standard deviation”, ”variance”, fortolkning i normal distribution –”Standard Error” Testning hypotese –”Nul” hypotese –Test statistik –p - vædier Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) MM5 – Medicinsk Statistik

Sandsynlighed Sandsynlighed: ” The proportion of times that an outcome would occur if we repeated the experiment or observation a large number of times”. Sandsynligheds distribution  i P(  i ) = 1

Normal Distribution

Normal Distribution – fortolkning af 

Variabilitet –Biologisk variabilitet, måling variabilitet, osv. –Grafisk repræsentation af variabilitet –Kvantitativ repræsentation Mean, Median Mode Range, standard deviation, variance osv –Variabilitet i mere end en variable Sandsynlighed –Sandsynligheds distributioner ”Normal” distribution –Definition, ligning –”Standard deviation”, ”variance”, fortolkning i normal distribution –”Standard Error” Testning hypotese –”Nul” hypotese –Test statistik –p - vædier Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) MM5 – Medicinsk Statistik

Sampling Husk forskel imellem Sand værdier Population distribution, population ,  Sample distribution, sample ,  Standard error of sample mean =  / n-1

Hypotese Testning – Et eksempel “Testing the effect of a drug on increasing the mean cholesterol concentration “ Nul hypotese: ”The drug has no effect” Test : ”Evaluate the probability that the null hypothesis is true, i.e. if we measure data what is the probability that the cholesterol level is the same.” Data: ”Mean cholesterol value in a large group of patients is 5.0 mmol/l.” “ Mean cholesterol level in a group of 11 patients after treatment taken from the same population is 5.3 mmol/l with a sample  = 0.5 mmol/l.

Hypotese Testning – Et eksempel “Testing the effect of a drug on increasing the mean cholesterol concentration “ xpxp xsxs  x =  / n-1 Population mean Sample mean Sample mean standard deviation, i.e. standard error Probability poupulation and sample mean are the same

Hypotese Testning – Et eksempel “Testing the effect of a drug on increasing the mean cholesterol concentration “ x p 5.0 x s 5.3  x = 0.5/ 10 = 0.16 Test statistic = (observed value – hypothesised value) / standard error = ( )/0.16 = 1.88

“Testing the effect of a drug on increasing the mean cholesterol concentration “

Test statistic = 1.88 ( n = 10) P value ( probability of observing this data when the null hypothesis is true is) < p < 0.05 Hence the null hypothesis can be discarded and the drug causes a significant increase in cholesterol concentration.

Variabilitet –Biologisk variabilitet, måling variabilitet, osv. –Grafisk repræsentation af variabilitet –Kvantitativ repræsentation Mean, Median Mode Range, standard deviation, variance osv –Variabilitet i mere end en variable Sandsynlighed –Sandsynligheds distributioner ”Normal” distribution –Definition, ligning –”Standard deviation”, ”variance”, fortolkning i normal distribution –”Standard Error” Testning hypotese –”Nul” hypotese –Test statistik –p - vædier Fagets Formidling (FF) og Metode Lære (ML) MM5 – Medicinsk Statistik