Grundbegreb + Priselasticitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Produktionsfunktion Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Advertisements

Priskryds-, Indkomst- og Marketing-
Produktionsfunktion Lang sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Separation af de variable
Reduktion AM 2009.
– med fælles MC-funktion
Produktionsøkonomi Kort sigt Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Tangent og differentialkvotient
Fuldkommen konkurrence
Monopol Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger
26.2 Kapacitetsomkostninger
Monopolistisk konkurrence
Fuldkommen konkurrence
Prisdiskrimination af 3. grad Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kapitalværdi Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen
Inflation Grundmodel Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Reduktion AM 2009.
Monopolistisk konkurrence
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 1 vare produceret på 2 anlæg Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics.
1 Opgave 26 ”Lineær Programmering - Slackværdi ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 6 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 29 ”Statistisk Sikkerhed for Ei ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 63 ”Isoquant – Ændret Pris på Input ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 12 ”Isoquanter – Economic Region ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 51 ”Isoquant – Ændret Produktivitet ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 3 ”Indkomstelasticiteter og Indkomstbegrebet” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 30 ”Statistisk Sikkerhed for Ep ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Maksimering”
”Lineær Programmering - Minimering”
1 Opgave 42 ”Fastlæg Indkomstelasticiteten ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS1 Monopolistisk konkurrence På kort sigt Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 16 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 45 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 49 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Fuldkommen konkurrence Kort sigt Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 64 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
”Lineær Programmering - Skyggepriser”
Opgave 24 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 18 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 33 ”Udregn og Kommentér Værdien af MC ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Prisdiskrimination Med ubegrænset kontrakt Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Prisdiskrimination Med begrænset kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
Opgave 7 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Knækket afsætningsfunktion
Opgave 11 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 13 ”Sammensat afsætningsfunktion ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Opgave 36 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics ”Afsætningsfunktion”
Opgave 4 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Opgave 10 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Opgave 38 ”Indkomstelasticitet – Værdier ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 2 ”Indkomstelasticiteter” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Prisdiskrimination af 3. grad Forudsætninger og Opgave
Opgave 57 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Monopol Forudsætninger og Opgave
Opgave 17 Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
1 Prisdiskrimination Med fast kontraktsalg Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Forudsætninger og Opgave.
1 Opgave 5 ”Omkostningsfunktioner på Total- og Enhedsniveau ” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
1 Opgave 8 ”Fastlæg efterspørgsels- og MR-funktionen” Kjeld Tyllesen Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Elasticiteter Priskryds-, Indkomst- og Marketing- 1Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen.
Lånetyper Annuitet Erhvervsøkonomi / Managerial Economics
Præsentationens transcript:

Grundbegreb + Priselasticitet Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Elasticiteter Grundbegreb + Priselasticitet Kjeld Tyllesen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Det er formålet her at redegøre for Fælles Det generelle elasticitetsbegreb Pris-elasticitet Priselasticiteten Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet I en anden film redegøres der på ovenstående baggrund for Priskryds- Indkomst- og Marketing-elasticiteten. Marketing-elasticitet Afslutning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Vi arbejder ud fra, at i en given periode er Fælles Fælles Vi arbejder ud fra, at i en given periode er QX= f(PX, PY, I, T, M, N), hvor QX = afsat mængde af vare x pr. periode PX = prisen pr. enhed på vare x PY = prisen pr. enhed på vare y I = indkomst T = ”Taste” M = marketing-indsats N = antal konsumenter i segmentet Pris-elasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Afslutning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

PX angives i DKK/stk. eller en anden valuta, der passer til markedet Fælles PY angives i DKK/stk. eller en anden valuta, der passer til markedet Priselasticitet I = indkomst, men hvad er det rigtige indkomstbegreb? Priskryds-elasticitet Er det Brutto-indkomst Nettoindkomst efter skat Nettoindkomst efter skat og faste udgifter Disponibelt beløb, altså incl. lån Eller…..? Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Afslutning Og er det på kort, mellem eller lang sigt? Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

MX = ”Marketing-indsats” = omtale af produkt x T = ”Taste” er en masse bløde værdier så som kultur, religion, ”hot” eller ”not”, sædvane etc. Fælles Priselasticitet MX = ”Marketing-indsats” = omtale af produkt x Priskryds-elasticitet Det kan måles i DKK, spalte-millimeter, tid i medierne eller andet. DKK er dog nok den nemmeste fælles faktor Indkomst-elasticitet Begrebet skal forstås i en bred betydning som al omtale, der påvirker produktets afsætning Marketing-elasticitet Og der kan være tale om både positiv og negativ omtale Afslutning Det kan også være avis- og TV-omtale af producenten/mellemhandler/agent/sælger af produktet, hvis det har betydning for afsætningen af produktet Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Marketing-indsatsen behøver ikke at koste producenten penge Fælles Priselasticitet N = antal kunder i det pågældende segment Priskryds-elasticitet Fælles for PX, PY, I, T, M og N er, at hvis én af disse ændres, og de andre faktorer holdes konstante, vil QX ændre sig Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Årsag/virkning går altså fra PX, PY, I, T, M eller N og til QX Afslutning Nu vil vi gerne måle den effekt, som en ændring i den enkelte faktor har på QX, Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS 6

Denne ”måler” kaldes ”elasticiteten” og defineres som Fælles Priselasticitet Δ QX : ΔfaktorX QX faktorX Priskryds-elasticitet Altså %-ændring i QX _ %-ændring i faktorX Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Dette resulterer i en tal-værdi, som altså angiver den %-vise ændring i QX, når den udløsende faktor stiger med 1 % Afslutning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

For alle elasticiteter, som de er defineret ovenfor, gælder: Fortegn angiver retning Gælder i et punkt – og altså ikke i et interval Gælder ved ændringer i den udløsende faktor ”begge veje” Talværdien angiver elasticitetens styrke Gælder proportionalt ved %-ændringer i den udløsende faktor Fælles Priselasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet 6. Jo mere snævert, varen defineres/afgrænses, jo større værdier antager elasticiteten For ved en mere snæver produkt-afgrænsning ”opstår” der jo derved mange flere nære substitutter – med høje priskrydselasticiteter Afslutning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Det kan skyldes manglende viden/erkendelse herom 7. Jo længere tid, vi måler elasticiteterne over, jo større værdi vil de antage, (målt numerisk) På kort sigt vil ændringer i de påvirkende parametre ikke nødvendigvis resultere i ændret kundereaktion Det kan skyldes manglende viden/erkendelse herom Der kan være tale om bindinger til eksisterende dyre produkter (biler, møbler etc.) Nye produkter kan være dyre og kræve forudgående undersøgelse af markedet, opsparing m.v. Fælles Priselasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Alle elasticiteter er altså som udgangspunkt defineret i et punkt De kan også udarbejdes som ”arc”-elasticiteter, der udregnes som et gennemsnit for et interval Afslutning Nu vil vi herfra fokusere på PX-, PY-, I- og MX-elasticiteten. Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Lad os starte med PX. For denne betegnes Priselasticiteten som EP Fælles Δ QX : ΔfaktorX QX faktorX Hvorfor det: ”Fordi man dividerer med en brøk ved at gange med den omvendte” Er bare en om-placering af det foregående udtryk Priselasticitet bliver altså her til: EP = ΔQX : ΔPX = ΔQX * PX = ΔQX * PX QX PX QX * ΔPX ΔPX QX Priskryds-elasticitet P Idet P-funktionen kan skrives som P = AQ + B, Indkomst-elasticitet vil det gælde, at A = hældningskoefficienten =_ΔPX_ ΔQX P Marketing-elasticitet Linjens hældningskoefficient = ”Lodret/Vandret” Afslutning A Bemærk, at vi i overensstemmelse med sædvane afbilder P = f(Q), selv om der rent logisk er tale om Q = f(P) 1 enhed ΔP ΔQ Q Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Hældningskoefficienten = A =_ ΔPX_ => ΔQX ΔQX = _1_ ΔPX A Videre: Hældningskoefficienten = A =_ ΔPX_ => ΔQX ΔQX = _1_ ΔPX A Fælles Og derved, at Priselasticitet Priselasticiteten = EP = ΔQX * PX_ = 1 * PX ΔPX QX A QX Priskryds-elasticitet P Fra forrige slide Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Linjens hældningskoefficient Afslutning P A 1 enhed Q Q Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Priselasticiteten = EP = 1 * PX A QX P Videre, at Priselasticiteten = EP = 1 * PX A QX P Fælles Priselasticitet Fra forrige slide Nævner = A * QX ”Øvre” Priskryds-elasticitet PX Linjens hældningskoefficient Indkomst-elasticitet Tæller = PX A ”Nedre” Marketing-elasticitet 1 enhed Q Qx Afslutning ”Venstre” ”Højre” Og derved får man, at Da en retvinklet trekant => Priselasticiteten = EP = 1 * PX = - Nedre A QX Øvre = - Højre Venstre Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

EP vil p.gr.a. ”law of demand” altid være negativ. Derfor kan vi godt tillade os at ”glemme” det negative fortegn, for det ved vi godt i forvejen! Fælles Priselasticitet Idet Priselasticiteten = EP = - Nedre får man her ud fra, at Øvre P Priskryds-elasticitet ΙEPΙ => ∞ Indkomst-elasticitet B 1 <ΙEPΙ < ∞ Marketing-elasticitet Afslutning 0 <ΙEPΙ < 1 ΙEPΙ = 0 Q -B/2A -B/A MR Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Det gør derimod min kone – Jvf. ovenfor gælder det, at EP antager en større talmæssig værdi (= ”større styrke”) på længere sigt Fælles Priselasticitet Det skyldes, at ”ting ta’r tid”. For det første kan det tage et stykke tid, inden det går op for køberne, at der rent faktisk er sket en prisstigning – og de så kan reagere For eksempel: Da jeg kun sjældent foretager dagligdags indkøb til husholdningen, lægger jeg ikke mærke til prisændringer lige med det samme Det gør derimod min kone – Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Afslutning for hun står for de fleste daglige indkøb og kender derfor markedet meget bedre Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Et andet eksempel: Jeg kører en hel del i bil, så jeg kender prisniveauet på diesel ret nøje og reagerer hurtigt på prisændringer Det gør min kone, som kun tanker benzin én gang om måneden, derimod ikke – og hun reagerer ikke (eller kun meget langsomt) på prisændringer Hvis det er dyre varer, ta’r det tid – og penge – at reagere på prisændringen, f.eks. biler Fælles Priselasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Det gælder videre, at jo mere snævert, varen defineres/afgrænses, jo større værdier antager elasticiteten Det skyldes, at jo mere snævert/afgrænset varen defineres, jo flere varer bliver der dermed, som kan bruges i stedet, altså substituerende varer. Så når prisen stiger, er det nemt at ”flygte” over og købe en anden vare. Afslutning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Det kan man imidlertid ikke, hvis varegrupperne er defineret bredt. Som eksempler kan nævnes ”morgenmad” contra ”Kellogg’s Frosty cornflakes i stor pakning”. Førstnævnte brede kategori har ikke mange alternativer, mens sidstnævnte har rigtigt mange alternativer. Fælles Priselasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Afslutningsvis som eksempel: Hvis EP = -2 betyder det, at når P stiger med 1 %, falder (fordi EP har negativt fortegn) Q med 2 %. Alle andre faktorer, som påvirker QX, holdes konstante. Falder PX med 1 %, stiger QX med 2 %. Hvis PX stiger med 10 %, falder QX med 2 * 10% = 20 %. Marketing-elasticitet Afslutning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Bliver det brugt – eller er det ”bare” teori? Priselasticitet Fælles Bliver det brugt – eller er det ”bare” teori? Priselasticitet Abstract This study investigates demand response in industrial electricity consumption and generation. The general term “demand response” is minded solely on demand, however, in this study the focus is both on electricity consumption and generation for those industrial consumers who also have generation capacity. The aim of the study has been to develop an overall guide for assessing the feasibility of responding to price fluctuations in the Nordic power exchange Nord Pool Spot and the feasibility of entering the market for power reserves as a tertiary reserve. The feasibility of responding to price fluctuations in the Nordic power exchange is assessed using a software tool designed specifically for the purpose. The software tool uses…. Priskryds-elasticitet P Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Afslutning Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

P Høring om tobaksvarer og tilsætningsstoffer Fælles Priselasticitet Priskryds-elasticitet P Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Afslutning Høring om tobaksvarer og tilsætningsstoffer Landstingssalen på Christiansborg, onsdag den 26. april 2006 Arrangør: Teknologirådet på vegne af Folketingets Sundhedsudvalg Hvad ved vi om forholdet mellem pris og forbrug af tobak? Er det sandsynligt at øget pris kan reducere forbruget? Er der væsentlige sociale aspekter af pris/forbrug sammenhængen? Jes Søgaard, DSI Institut for Sundhedsvæsen Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Arc Priselasticitet Fælles Indtil nu har vi kun beskæftiget os med og beregnet Punktpriselasticiteten, EP Problemet her er, at værdien af EP afhænger af det punkt – den værdi af (P, Q) – hvor den bliver målt. Det følger af, at EP = -Nedre/Øvre Derfor vil enhver ændring i P medføre en ændring i EP Og EP fra (P1, Q1) til (P2, Q2) er derfor ikke den samme som EP tilbage igen fra (P2, Q2) til (P1, Q1) Derfor bruger man i stedet ofte Arc-Priselasticiteten i praksis Priselasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Afslutning P Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Arc elasticiteten er defineret for et interval: Punktet (P, Q) ændres hermed til midten af intervallet, og nu bliver værdien af EP altså den samme ved prisændringer fra (P1, Q1) til (P2, Q2) og tilbage igen fra (P2, Q2) til (P1, Q1). Fælles Priselasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet Så Arc priselasticiteten er et gennemsnit for et interval af (P, Q) Jo mere snævert intervallet er, jo nærmere kommer værdien for Arc-priselasticiteten til værdien for Punktpriselasticiteten – og tilsvarende omvendt Marketing-elasticitet Afslutning Ovenstående gælder for EP, men kan også anvendes for EP,XY, EI og EM (se anden film herom) Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Her bliver ΔQ = 3.000 i modsat retning Et eksempel for EP: Vi har angivet, at P = -0,1Q + 5.000 og punktet (P, Q) = (3.000, 20.000). Og vi beregner de 2 forskellige værdier af EP når P stiger fra 3.000 til 3.300, respektivt falder fra 3.300 til 3.000 (frem og tilbage), altså ΔP = 300 Her bliver ΔQ = 3.000 i modsat retning Punkt-værdier: Fælles Priselasticitet Priskryds-elasticitet Indkomst-elasticitet P: 3.000 => 3.300 Punkt Marketing-elasticitet P: 3.300 => 3.000 Afslutning Arc værdier: P: 3.000 => 3.300 Arc P: 3.300 => 3.000 Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS

Afslutning Fælles Nu er der redegjort for det generelle Elasticitetsbegreb samt Priselasticiteten Priselasticitet Priskryds-elasticitet I en anden film redegøres der for 3 andre elasticitetsbegreber, nemlig Priskryds-, Indkomst- og Marketing- Indkomst-elasticitet Marketing-elasticitet Så derfor vil jeg sige Afslutning ”Tak for nu” Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS