Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Informationsstrategi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SPBG.  Test driven development  Unit test frameworks  MOSS TDD  Mocking  Design patterns.
Advertisements

Social media marketing: Position of the Nordic Consumer Ombudsmen EU Consumer Summit 1 and 2 April 2014 Henrik Øe Consumer Ombudsman Denmark.
Hvad er __ ? Diffusion of Innovation
Diffusionsteori - Spredning af innovationer i systemstrukturer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Legal aid in Denmark.
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
VIS HJÆLPELINJER SOM ER EN HJÆLP VED PLACERING AF LOGO: 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis’ tegnehjælpelinjer.
Dagens program  Emne: Tim Berners-Lees WWW koncept og deraf følgende innovationer Forbered hver for sig Præsenter og diskutér i grupper Fremlæggelse med.
Danmarks Tekniske Universitet Bridging the gap to engineering education Martin E. Vigild Technical University of Denmark ALE 2012.
© bedre læring på kortere tid IT universitetet MKUM-E2009 Villads Keiding Konceptudvikling og Interaktive Digitale Medier MKUM 2009, Master i IT, ITU MKUM.
8. Kursusgang Diffusionsteori.
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
HA-Intro 2013 Præsentation af 24-timers case Gruppenr.: Holdnr.:
Camptema 2013 Hvordan kan Henne-området udvikles og kvalitetsudvikles med fokus på børnefamilier ?
Head Project Management-gruppe. Stakeholder contracting & Gode rapporteringsformer.
Effektstyring ved hjælp af kerneårsagsanalyse
Select one of the 3 title pages and delete the others. Please do not create new title pages by using the layouts Title 1 – 3 as these layouts do not contain.
Klagens opståen, fremdrift og håndtering Klagedrevet innovation Complaint management Privat tilgang vs. Offentlig NB! Nyegaard + Brink Kommunikation.
3. Kursusgang Diffusionsteori.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 3 Analyse af data.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Design definition  Den proces, som med forskellige teknik- ker definerer en enhed, en proces, eller et system i tilstrækkelige detaljer, således at det.
Danish-Chinese Workshop on ”Land Questions” November 1st 2010 Aalborg University.
Aarhus School of Architecture Denmark Service design Undervisningsforløb, efteråret 2012 Kirsten Bonde Sørensen Designer, MA, Ph.D. Hvad er design? Kirsten.
Arne Winther Et værdifuldt samarbejde mellem hospital og produktudvikler.
Astonishing Theremin Grp. 435, Med.Aau.. Agenda Præsentation Produkt Test Konklusion.
Magtteori I 7. September 2005.
Lektion 3 Den refleksive designer & Kulturelle oplevelser i offentlige rum 4. feb Lektion 3 "Kursets Tema"
Self-Organizing Criticality. Definition of Innovation In an abstract, systems-theoretical approach, innovation can be understood as a critical event which.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Algoritmer og Datastrukturer 1 Greylisting Gerth Stølting Brodal.
Helle Zinner Henriksen
1. Innovationers karakteristika
Database Normalization without Mathmatics
3. Kursusgang Diffusionsteori.
8. Kursusgang Diffusionsteori.
Specialeseminar Kristine Tiedt.
Microsoft Solutions for Management Peter Colsted Direktør Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
02/09/2014 Sygefravær v/Jesper Johansen Director People & Organisation Europe Title slide Edit: Add presentation title and speaker(s). Editing slides in.
MF2002, L. Frølunde1 Lektion 6, Praktisk info Diffusion af Innovationer - fortsat (synspunkter indefra virksomhed) Serious Play af Michael Schrage.
Kulturstudier M, KA Art Worlds Hvem skaber kunsten?
”Men hvis aftalen mellem EU og USA kommer i stand, bliver sådan en handel billigere for de danske forbrugere, siger handelsminister Pia Olsen Dyhr. - Jeg.
3. Kursusgang Diffusionsteori. På programmet Tastaturet Hvad er en innovation? Diffussionsprocessen Tiden Diffussionsnetværk Interaktive innovationer.
3. Kursusgang Diffusionsteori.
CUSTOMER JOURNEYS 12/9.
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
Kapitel 4.
Overskrift her Tilføj presentations titel i Sidehoved / sidefod. Vis > Sidehoved / sidefod Tekst her 1 9. marts 2011 Chairman Vagn Sørensen Presentation.
Enterprise Strategy Program
Agenda 1.Informationer 1.Excel i fb.m. projekt 2 2.Reserver tid til projekt 2 3.Øvelse: a / b = c 2.Opsamling fra sidst 3.Estimation (konfidensintervaller)
Begreber og Redskaber 9. Plan for idag I dag: Datastrukturer Tabeller Lister, mængder, maps, grafer Hægtede lister.
Velkommen til Datamatikkeruddannelsen Roskilde Handelsskole Advanced Computer Study.
KLAR TIL NYE MULIGHEDER
Nyt tværfagligt innovations tilvalgskursus på DTU Diplom Vil du bruge din faglighed i tværdisciplinært samarbejde med ingeniørstuderende fra andre retninger?
Reliable Architecture Ved Henrik Bærbak Christensen Reflective Architectures Emne: reflective architecture overview 11 december 2009.
Business case - Gevinstoverblik Forsikring eksempel
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Perspectives for the organisation of Danish Consulting engineers Lars Goldschmidt Danish Confederation of Consulting Engineers FRI.
Working for you. Ivan Grønning, Sun Chemical Kemiens Dag, 23 November 2013 REACH Manufacturer/Importer the Registrant.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Restrictions on access.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Billeder. grænser. leg. eksamen specialeafhandling 24. juni 2005 it-universitetet stabilitet. mobilitet.
3. Kursusgang Diffusionsteori. På programmet Hvad er en innovation? Diffussionsprocessen Tiden Diffussionsnetværk Interaktive innovationer og.
Critical appraisal ” All scientific work is incomplete – whether it be observational or experimental. All scientific work is liable to be upset or modified.
Hospital informations systemer Theriak -den elektroniske medicinjournal.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling GRASP mønstre Basale ansvarsplaceringsregler.
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Software Testing Software testing.
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Informationsstrategi

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse 1.Intro til Rogers 2.Kommunikationsforståelse 3.Definition af grundbegreber 4.Modtagergrupper (differentiering) 5.S-kurven 6.Vellykket diffusion 7.Kritik af Rogers 8.Opgave og litteratur til næste gang Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Professor i kommunikation Everett Rogers The Diffusion of Innovations (1995) Spredningen af en innovation Intro til Rogers

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse ”Communication is a process in which participants create and share information with one another in order to reach a mutual understanding.” (Rogers 2003, p. 5) Kommunikation er en proces og tiden er en vigtig faktor. 2 Kommunikationskanaler: 1. Massekommunikation 2. Interpersonel kommunikation Kommunikationsforståelse

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Diffusion er den proces, hvor en innovation bliver kommunikeret igennem bestemte kanaler, over tid, iblandt medlemmer af et socialt system (et netværk) -Relevans -Overbevisning Diffusion

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse "[...]an idea, practice, or object that is perceived as new by an individual or other unit of adoption […] It matters little whether or not an idea is objectivly new as measured by the lapse of time since its first use or discovery […] If the idea seems new to the individual, it is an innovation." Side 11 i Rogers, Innovation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse - Hardware/software - Ikke kun teknologi… Teknologi

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Socialt system Netværk Ikke kun spredning: Adoption og afvisning Adoptionsmønster

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Modtagergrupper 1

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Modtagergrupper 2 1.Innovators = de innovative/nyskabere 2.Early adopters = de nysgerrige/de tidlige tilsluttere 3.Early majority = de afventende/det tidlige fertal 4.Late majority = de skeptiske/det sene flertal 5.Laggards = efternølerne/smølerne

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Indoptagelse over tid

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Kritisk masse 1

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse 1.Innovationens egenskaber. 2.Typen af Innovationsbeslutning 3.Kommunikationskanal. 4.Det sociale systems normer, netværk, sammensathed mm. 5.Forandringsagenter (change agents). Kritisk masse 2

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Indoptagelse af innovation 1. Det første kendskab 2. Overtalelse 3. Beslutning 4. Implementering (evt. reinvention) 5. Komfirmering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse 5 kriterier: 1. Relative fordele: (økonomi), social prestige, anvendelighed, tilfredshed 2. Kompatibilitet, tilpasning til det eksisterende: normer og værdier, kulturelle konventioner. 3. Kompleksitet: skal være nem at begribe og betjene. 4. Testbarhed (triability): usikkerhed minimeres ved afprøvning. 5. Observerbarhed: det visuelle stimulerer evaluering, spreder det gode rygte. Vellykket diffusion

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Relative fordele: (økonomi), social prestige, anvendelighed, tilfredshed ”Relative advantage is the degree to which an innovation is perceived as being better than the idea it supersedes.” (Rogers, 1995: 212) 1. Relative fordele

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Kompatibilitet, tilpasning til det eksisterende: normer og værdier, kulturelle konventioner. Kompatibilitet omhandler, hvor forenelig innovationen er med: Modtagerens værdier og holdninger (vaner) Tidligere erfaringer (også med andre ideer og innovationer) f.eks. fastnet telefon Behov som potentielle adoptorer 2. Kompatibilitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Kompleksitet: skal være nem at begribe og betjene. ”The complexity of an innovation, as perceived by members of a social system, is negatively related to its rate of adoption.” (Rogers, 2003, p. 257) 3. Kompleksitet

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Testbarhed (triability): usikkerhed minimeres ved afprøvning. Hvis det er muligt at teste innovationen eller dele af den, er der generelt større chance for hurtigere adoption. 4. Testbarhed

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Observerbarhed: det visuelle stimulerer evaluering, spreder det gode rygte. Observerbarhed handler om, hvorvidt det er muligt for andre at se resultatet af innovationen. 5. Observerbarhed

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Hvor snæver er MAYA? Usikkerhed ved innovationen: 1. Teknologisk 2. Finansiel 3. Social Innovationsvillighed

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Et deskriptivt redskab Fokus på det sociale Innovationens karakter Det teknologiske udgangspunkt Pro-innovation bias Hukommelsesproblematik Innovationsbeslutninger er ofte mere komplekse Kritik af Rogers 1

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Tidlige adoptorer: Højere socioøkonomisk status Grundlæggende er mere innovative Er mere intelligente Har større kommunikationsnet Er mere socialt og kulturelt aktive end de senere adoptere Kritik af Rogers 2

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang Metode 1 – Interview Kompendie: (Jacobsen), (Madsen), (Kvale), + ”Målgruppeanalyse”: Side Sekundær litteratur: (McCracken)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet marts 2009 Målgruppeanalyse Informationsstrategi Med udgangspunkt i jeres case: Diskuter anvendeligheden af Rogers i forbindelse med: -Spredning af kendskab til produktet -Udvælgelse af informanter -Opdeling af målgruppen Øvelse