Skru op for din hjerne Støj Pædagogisk Afdeling 2011 Tlf

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
10. ved Kløften EDB og Terminsprøve.
Advertisements

Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Posterne vises på en ny måde En ”almindelig” post ser sådan ud – vi har flyttet bestil-knap og links ud til højre for posten Her kan finde de links der.
Elevens læringsuge for Hovedforløbet PV MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag Kl. 8.15– ¾ timers blok inkl. 15 min. pause Kl. 8.15– ¾ timers blok.
En bøn for den stressede!
Skru op for din hjerne Kost Pædagogisk Afdeling 2011 Tlf
Mandag den 5. maj  Vi er ude og nyde det gode vejr til kl. 15.  Peter og Ole på kursus.  Man. -  Tirs. - udedag  Ons. -  Tors. -  Fre. – Jeannie’s.
Støj påvirker Hørelse Sprogindlæring Helbred Intellekt Trivsel
Skru op for din hjerne Pædagogisk Afdeling 2011 Tlf Mail:
GOD MORGEN! JEG HÅPER DU HAR SOVET GODT!.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Beijing 2011 Ungdomsskolen Kolding Påsken /4 – 24/4.
Mandag den 14. januar Christoffer fra 2. A vandt vores Othello turnering i fredags. Børnene er ude 1 time efter skoletid Vi starter med at lave sværd kl.
Mandag 19/9 mødtes vi i skolen.Vi fik at vide vi havde Naturuge og at vi skulle en tur i skoven. Vi gik vi gik og vi gik, men alligevel sagde lærerne at.
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Natur uger Mandag morgen gik vi ud i skoven og vi skulle klatre i trær bagefter skulle vi spise mad og bagefter skulle vi hjem.
Bøn for de stressede!.
Mandag den 5. maj Vi er ude og nyde det gode vejr til kl. 15. Peter og Ole på kursus. Man. - Tirs. - udedag Ons. - Tors. - Fre. – Jeannie’s sidste dag.
Vi ved, at - Ekstern survey afholdes i uge 13.. Vi ved, at - Planen for besøgene på matriklerne er: Mandag 28. marts 2011 Herning Tirsdag 29. marts 2011.
Kursus i. Indholdsfortegnelse Hvad kan programmet bruges til? Sådan kommer du i gang Gem dit projekt Skærmbilledet Lydsporets udseende Importer en lydfil.
Skru op for din hjerne Bevægelse Pædagogisk Afdeling 2011
Kursus i.
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Mandag den 7. januar Bordtennis i drengenes gymnastiksal kl. 14. Der bliver bygget med lego, spillet spil m.m.
Gl. Hellerup Der er brug for dig Min. 17 år Veje min. 50 kg. Være sund og rask.
Elevernes psykiske arbejdsmiljø TrongårdsskolenSpørgeskemaundersøgelse December 2005 Undersøgelsen bygger på svar fra ca 350 ud af ca. 500 elever.
Mandag den 18. august Udedag Vi laver snobrød på bålet. Marianne fri Jens vikar.
EDB og terminsprøve – prøve
Mandag. først snittede vi pinde Tirsdag. vi lavede mad og legede. og så legede vi med pinde. Onsdag. vi lærte om træer. vi lærte også om birketræer. og.
SU til bachelor Du er indskrevet på din bacheloruddannelse indtil du har fået din sidste karakter. Sidste karakter kommer i august, derfor er du indskrevet.
Mandag den 14. april Gymnastiksal 14 – 15. Bo syg.
FÆLLESSKAB.
Uge 51 Mandag: UDEDAG. VI LAVER SNOBRØD PÅ BÅLET. Tirsdag:
Kultur Forandringen Forandringens lejrbål mandag kl og fredag kl Mød alle forandringens ledere, Syng sammen aften mandag kl –
Dagens og ugens program - uge 6
Uge 47 Mandag Udedag. Tirsdag
Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag
Mandag den 19. maj  Samtaler i B.  I forbindelse med at Jeannie er gået på efterløn, er Bo blevet ansat som fritidspædagogisk leder.  Man-  Tirs- udedag.
Velkommen Introduktion.
Mandag den 28. april Mountainbiketur for pigerne i 2.B kl Uge 18 Man. Tirs. – udedag. Ons. – fælles udedag. Tors. – Kristi himmelfart. Fre. –
Terminsprøver december  Kom i god tid. Helst 15 min. Før prøven begynder  Find din plads. Dit navn og prøvenr. Står på bordet.  Du skal selv.
Frames - paneler, 1 Skærmbillede Framedef.htm Panel 1Panel 2 panelA.htmPanelB.htm.
SFO UGE:33. Velkommen tilbage fra sommerferien. Husk: Møder du i SFO inden kl.7.30, skal du gå i det gule hus, da vi åbner der.
Modul 5A Idéerne anbringes på væg eller bord og en idé vælges.
Island turen Jonas, Marcus og Sascha. Søndag Mandag Jonas værelse Her er frokosten Her er vi oppe i det store tårn.
Aktiviteter for børn på Rigshospitalet April 2015 Biblioteket På biblioteket kan du låne bøger, bærbar computer, Playstation, Ipad og spil, DVD’er, og.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Unipolar depression – Patienter og pårørende 8. Session - Psyk Info - Foreninger - Litteratur - Evaluering.
Drop Opdragelsen – lederskab uden krænkelser
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
FAGDAGE 1.x Matematik - Josefine Onsdag 16. august Dansk - Anne-Mette
Ødis SFO klubtilbud Tilbuddet til målgruppen klasse
Lys og Lyd Naturfag.
efterår 2017 Bane 3 Bane 4 Bane 5 Bane 6 Bane 7 Bane 8 Kunst 5 mands
Månedsplan Oktober 2016 Uke Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 40
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Tilstedeværelse i julen Tabellen viser når KEF/Ergo/Logo er til stede (merket med x). Ved behov for telefonkontakt, bruk følgende nummer: Ergoterapi somatikk:
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Barselsstart derhjemme – noget for dig og din familie?
ARCtuelt Åbningstider jul og nytår
2010 Månedskalender Du kan udskrive denne skabelon og bruge den som vægkalender, eller du kan kopiere de enkelte sider og bruge dem i din egen præsentation.
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 SØNDAG MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Skolekalender Du kan skrive ut denne malen for å bruke den som veggkalender, eller du kan kopiere siden for hvilken som helst måned for å legge.
August 2009 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Præsentationens transcript:

Skru op for din hjerne Støj Pædagogisk Afdeling 2011 Tlf. 23 37 81 49 Mail: vst@mbu.aarhus.dk www.aarhus.dk/skruop

Skru op for din hørelse MEN skru ned for støjen Bla bla bla Bla bla bla Bla bla bla Lyde er ”bølger”, der får luften til at bevæge sig. Lyde rammer det ydre øre og fortsætter ind i øregangen. Derved bevæger trommehinden sig og sætter kroppens 3 mindste knogler (hammeren, ambolten og stigbøjlen) i bevægelse. Stigbøjlen sidder fast på det ”ovale vindue”, der så kommer i bevægelse. Det ”ovale vindue” er en membran lidt som trommehinden, bare mindre. Bagved det ”ovale vindue” er der væske. Så når membranen bevæger sig, laves der bølger i væsken. Bølgerne i væsken bevæger sig inde i sneglen, hvor hørenerven sidder. Den sender signal til hjernen, der afkoder lydene. MEN skru ned for støjen

Decibel Lydstyrke 70 dB 65 dB 60 dB 50 dB Menneskets øre og hjerne kan opfange ca. 20.000 forskellige toner. En hund kan høre ca. 40.000 forskellige toner Lyd er svingninger, hvor luftens sættes i bevægelse. Jo højere tonen bliver, jo flere svingninger og derfor flere Hertz – Hertz er svingninger pr. sekund. Decibel er angivelsen af lydens volumen. Hver gang dB stiger med 3, fordobles volumen. Almindelig samtale mellem 2 personer ligger på 60-65 dB. Når der undervises i en klasse, taler læreren ofte med ca. 70 dB. Støjniveauet i en klasse, hvor eleverne egentlig er stille og ikke taler sammen ligger på 55-60 dB. 65 dB 60 dB 50 dB

Støj kan skabe misforståelser SKAL VI TO DANSE TANGO? ØH, HVILKEN KO SKAL TIL BANKO ?!? I støj bliver det sværere at skelne mellem lydene – og det bliver også sværere at retningsbestemme, hvor lydene kommer fra. Prøv selv. Bed eleverne lukke øjnene. Læs en lille historie for dem, mens du går rundt i klassen – lad dem pege, hvor du er. Bed dem nu – alle på én gang – om at fortælle stille og roligt, hvad de lavede i går. Begynd at læse op igen og bed dem fortsat pege, hvor du er i lokalet. Det bliver meget sværere.

Men hvad er støj? Men hvilke lyde er så uønskede? Og hvornår er lyd uønsket? Støj er uønsket lyd Støj defineres som ”uønsket lyd”. De elever, der taler sammen i timerne, synes jo ikke deres samtale er støj for dem… Så hvornår er det støj – og for hvem er det støj? Hvad er forskellen på ”pludselig” støj, og støj, der er der hele tiden?

= = + = = Støj skruer ned for din hjerne Hjerne Hjerne Støj forringer koncentrationsevnen. Støj kan give: - Hovedpine - Muskelspændinger - Langsommere arbejdstempo - Stress. Men husk; Hvad der er støj for nogen, er ikke nødvendigvis støj for andre. Der er forskel på, hvor vores støjgrænser går: Nogle er mere støjfølsomme end andre.

Man bliver hurtigere træt i støj? Hvis man hele tiden skal anstrenge sig for at høre, hvad der bliver sagt, eller hvad der foregår, bliver man hurtigere træt. Men hvilke støjkilder har I i klassen? Og bemærker I dem? Prøv at vær helt stille. Luk øjnene. Hvilke lyde kan I høre? *Klik*

Og hvad gør vi så ved det? Man kan ændre sine støjvaner. Eksempelvis: Gå stille rundt. Vilde lege kan foregå i skolegården. Brug almindelige samtaleregler – gå hen til hinanden i stedet for at råbe, tal én ad gangen, ikke afbryde, sluk for musik – hvis ingen lytter. Løft stolen når I sætter jer. Ikke ”pille” unødigt ved ting på bordene eller i taskerne osv.

Men vi kan også: Hænge noget på væggene, for eksempel opslagstavler, tæpper, plakater tegninger og så videre… Sætte dupper under stole og borde. Lægge voksdug eller skriveunderlag på bordet. Kun have det på bordet, som du skal bruge. Sætte bøger i reolerne Man kan også støjdæmpe klasselokalet ved at komme mere bløde – absorberende – materialer på alle de hårde flader. Dupper på stole og borde. Tæpper giver hygiejne- og rengørings-problemer, men dæmper faktisk ret effektivt. Træ- eller plastkasser med materialer kan dæmpes ved at komme viskestykker eller håndklæder i.

Tjek støjen: Du skal bruge … Et skema En blyant! - og dine ører …

Tjek støjen Hvad har støjet mest i dag: Mandag:____________________ Tirsdag:____________________ Onsdag:____________________ Torsdag:____________________ Fredag:_____________________ Hvad har støjet mest irriterende i dag: Mandag:____________________ Tirsdag:____________________ Onsdag:____________________ Torsdag:____________________ Fredag:_____________________ Lad eleverne skrive ned hver dag i en uge, hvad der har støjet mest, MEN også hvad der har støjet mest irriterende – altså generet mest. Det er ikke altid det samme. Husk at lave aftaler, om der fx må skrives navne, hvis det er personer, man mener støjer mest. Som lærer bør man også deltage og skrive ned, da det kan give anledning til en samtale om, hvad støj er for dig og andre.

Fredagsfrækkerten Fredagsfrækkert nr.: 1: Lav en diktat med en række ord – ikke med sætninger. Lav nu en tilsvarende diktat, men tænd for radioen på P1. Det bør være tale og ikke musik i radioen, da det gør det sværere at skelne lydene. Se på forskellene i diktaten og diskuter dem evt. med klassen. Eller Fredagsfrækkert. nr. 2: Tag en fløjte el.lign. samt en radio/cd/båndoptager med ud i skolegården eller på en af skolens lange gange. Stil alle op på en række med hver sit stykke kridt. Stil dig bag ved og blæs med moderat styrke i fløjten. Lad eleverne gå så langt væk fra dig, de kan – så længe de kan høre tonen. Lad dem tegne en lille streg på jorden og skrive deres initialer, når de ikke kan høre tonen mere. Det kan give anledning til samtale om, at vi ikke alle hører lige godt. Tænd for en radio og spil musik. Gentag samme øvelse med samme fløjte og volumen. Hvor langt kom eleverne nu?