Gruppeopgave 1 Brændstoftilførsel
Indhold Rullestyr Brændselspumpe VIT system Chockabsorber Punktérventil Reversering Højtryksslanger Brændselsventil Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Rullestyr To rullestyr pr. cylinder Udstødningsventil To rullestyr pr. cylinder Holdes i konstant kontakt med kammen vha. fjedre Kobles til brændselsoliepumpen Brændselspumpe Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Rullestyr Fjeder Rullestyr Reverseringsled Rulle Kan løftes fri af kammen for hver enkelt cylinder Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselspumpe Pumpehus Tilføres fuel olie med et fortryk på 7 bar Cylinder med stempel Skruer der kan udskiftes Stemplet kan drejes, og derved bestemmes effektiv slaglængde = indsprøjtede mængde VIT regulerer indsprøjtningstidspunktet Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselspumpe Strømning af olie fra tilløbsboringen Rummet over stemplet fyldes Kilde: Motorlære – til duelighedsprøve i motorpasning. Knud H. Friis Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselspumpe Lukket for tilløbsboringen Det egentlige pumpeslag kan påbegyndes Kilde: Motorlære – til duelighedsprøve i motorpasning. Knud H. Friis Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselspumpe Det effektive pumpeslag ophører Olien under tryk returnerer gennem længdenoten tilbage til tilløbsboringen Kilde: Motorlære – til duelighedsprøve i motorpasning. Knud H. Friis Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselspumpe Eksempler på hvordan længden af det effektive pumpeslag kan ændres Kilde: Motorlære – til duelighedsprøve i motorpasning. Knud H. Friis Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
VIT system Variable Injection Timing Cylinderhøjden justeres Større slagvolumen -> senere indsprøjtning Uden VIT ville pmax og fuel index følges -> ikke optimal drift under 100% belastning Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
VIT system Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Chockabsorber Optager trykket der opstår, efter der trykudlignes mellem stempeloverside og sugeside Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Punktérventil Aktiveres af lufttryk – 7 bar Gør så pumpen ikke kan oparbejde tryk Benyttes når motoren skal stoppes Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Reversering Gør så motorens omdrejningsretning kan ændres Rullestyret forskydes vha. luftcylinder Indsprøjtningstidspunktet bliver næsten det samme i den nye omløbsretning Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Højtryksslanger Mindre brændstofslækager kan drænes Ved større lækager aktiveres punktérventilen Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselsventil Indsprøjtning fra 300 til 1.000 bar Slutter brat – dryp fra dysen undgås så vidt muligt To dyser normalt – tre på større motorere Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselsventil Forskellig diameter til tappe-hullerne -> kan kun monteres på én måde -> sikrer korrekt indsprøjtningsretning Kun spidsen af dysen stikker ind i forbrændingskammeret Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselsventil Brændstof cirkuleres i pumpen Trykket opbygges Der indsprøjtes Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård
Brændselsventil Semi-slide type Lukkes så tæt på forstøveren som muligt Hvis andet ikke er angivet, er billedet fra bogen Skibs Dieselmotorer af Storegård