Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Udbredelse af Travellers i de gymnasiale uddannelser
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Din uddannelsesplan består af 6 dele: Personlige oplysninger Karakterer Grundlag Uddannelsesønsker Parathedsvurdering Underskrifter Du kan få adgang.
Uddannelsesvalg i 8. klasse. Dagsorden  Formål:  Formålet for de næste to lektioner er, at vi kigger på, om det, I tror om jeres klassekammerater, påvirker.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
før Uddannelsesmessen
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Forældremøde 9 klasse (skole)
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
En rejse gennem det danske uddannelsessystem
Til 8. klasse før Uddannelsesmessen Ungdommens Uddannelsesvejledning UUVest Region Hovedstaden
Det Danske Uddannelsessystem
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Orientering forældremøde 9. klasse
Hvordan søger man om optagelse?
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Fakta om unge Alle skal have en uddannelse 96% starter
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Vision for Solbakken 2020 En vision set fra den anden side af Københavnsvej En vision, som ser potentialet i en sammenhæng mellem de to områder: Solbakken.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Forældremøde 7. klasse.
Netværkskonference Odense Globaliseringsaftalens målsætninger 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Pt. ca. 80 % i Nordjylland 50 % skal.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Informationsmøde 9. klasse
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Uddannelse – dit barns fremtid
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal: have grundlæggende kendskab til uddannelsessystemet.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Kollektiv vejledning – dagens program Du skal have kendskab til Uddannelsessystemet E:dag?
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder Kommune*
Optagelse.dk 2017 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg Kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
’Flere unge skal tage en erhvervsuddannelse’
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2012* 2012 % 2013*
Ung til Ung aftener 2016/17 Margrethe Tovgaard
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
i VIA University College og University College Nordjylland
Forældremøde.
FTU (Fælles Tilmelding til Ungdomsuddannelser) viser hvilke uddannelser afgangseleverne i 9. og 10. klasse tilmelder sig pr. 15. marts. 2013* 2013 % 2014*
Tilmelding til uddannelse 2018
Fra folkeskole til faglært - Erhvervsuddannelser til Fremtiden
Præsentationens transcript:

Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009

Hvad består Lærersamarbejde i Århus af? Lærersamarbejdet i Århus fokuserer i skoleåret 2009/ 2010 på fem fag eller temaer. Fag & temaer skifter fra år til år. Tema- grupperne definerer i vid udstrækning selv indhold, form og metoder for samarbejdet og rammerne for lærersamarbejde er i 2009/2010 tematiseret som følger:

Hvad består Lærersamarbejdet i af? Tema Mentorordninger. Lærere fra folkeskolen og erhvervsuddannelser – SoSu, EUD, HG Tema Samfundsfag. Lærere fra folkeskolen og HHX, HTX, HF og STX Tema Naturvidenskabelige fag. Lærere fra folkeskolen og HHX, HTX, HF og STX Tema Matematik. Lærere fra folkeskolen og HHX, HTX, HF og STX Tema Engelsk. Lærere fra folkeskolen og HHX, HTX, HF og STX

Tovholder, produktkrav & timer til deltagerne  Hver tema-gruppe har en tovholder. Tovholderen er kontaktperson og medvirker til at holde fokus på opgaven og tema-gruppens produkt.  Produktet kan være et formidlingsprodukt, et oplæg, en brochure, eller det kan være tema og indhold for et faggruppemøde med deltagelse fra flere skoler og skoleformer eller lignende.  Hver af de deltagende lærere tildeles 20 timer i skoleåret 2009/ 2010.

Hvem kan deltage i Lærersamarbejdet?  Lærere fra folkeskolen og ungdomsuddannelserne, dvs. både de gymnasiale: HHX, HTX, HF, STX & de erhvervsrettede: Social- og Sundhedsuddannelser, EUD, HG kan deltage i samarbejdet.  Spørg din leder.

Hvor og hvordan?  I skoleåret 2009/ 2010 starter Lærersamarbejdet med et fælles møde: Marselisborg Gymnasium Birketinget 9, 8000 Århus C torsdag den 27. august, kl –  På dette møde tilknyttes man – efter eget valg og interesse – en af de nævnte temagrupper. Herefter aftales møder, arbejdsform (besøg på hinandens skoler/ i hinandens klasser, udveksling af materialer el. lign), produkt for lærersamarbejdet og andet praktisk. Umiddelbart efter dette møde, går lærersamarbejdet i gang.

Tilmelding til Lærersamarbejde Håkon Grunnet, VIA UC Eller til: Henrik Johansen, Børn & Unge, Århus Kommune

Hvorfor Lærersamarbejde? Lærersamarbejdet er et af en lang række initiativer, der tager sigte på at understøtte målsætningen om at 95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse. Det er et ambitiøst mål. Lærersamarbejdet i Århus er kun et blandt mange andre initiativer, der bidrager hertil  Lærersamarbejdet medvirker til at kvalificere overgangen mellem folkeskolen og ungdomsuddannelserne.  Lærersamarbejdet er med til at tilvejebringe tværgående samarbejde mellem folkeskolerne og ungdomsuddannelserne i Århus Kommune via information, videndeling, drøftelser og aftaler.  Lærersamarbejdet medvirker til at skabe overskuelighed, sammenhæng og kontinuitet i elevernes skole og uddannelsesforløb

Om lærersamarbejdet - følgegruppe Skoleleder Torben Antonsen, JellebakkeskolenKaren Jespersen, Århus Social- og SundhedsskoleRektor Lars Scheibel, Aarhus KatedralskoleRektor Arvid Bech, Marselisborg GymnasiumRektor Knud Vestergaard Nielsen, Århus KøbmandsskoleOmrådeleder Ivan Lauridsen, Århus Tekniske Skole, Teknisk Gymnasium VibyLærer Birgitte Højholt, JellebakkeskolenLærer Birgitte Jensen, Aaby SkoleKonsulent, Henrik Johansen, Børn & Unge, Århus KommuneKonsulent Håkon Grunnet, VIA UC (sekretær)

Om lærersamarbejdet  Lærersamarbejdet i Århus er et initiativ under Børn & Unge, Århus Kommune, der samarbejder med erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser i Århus-området  Yderligere information om lærersamarbejdet: Henrik Johansen, Børn & Unge, Århus Kommune, Håkon Grunnet, VIA University College, (sekretær for Lærersamarbejdet i Århus)