Quiz – Uge 3 – torsdag – første time

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONCEPT Klasser og objekter En klasse beskriver et World ArrayList
Advertisements

Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. Collections Motivation –hvorfor bruge collections? Realisering af en-til-mange relationer –Importer, erklær,
Forelæsning 3.1 Collections Javas for-each løkke
Interfaces – brug. Overblik Tidligere: –Interfaces Comparable gør det muligt at bruge Collections metoderne –min, max, sort, … –Algoritmemønstre Find.
Forelæsning 5.1 Brug af klassen Collections og interfacet Comparable samt parametriserede typer Projektuge: Ants and Spiders / Lommeregner dIntProg,
FEN IntroJava AAU1 Klasser og objekter Grundbegreber Student-Course.
Fundamentale sprogbegreber
FEN IntroJava AAU1 Endnu mere om Klasser og Objekter Mange til mange relationer Student-Course v3.
03 – Udtryk og metoder. 2 NOEA2009Java-kursus – Udtryk og metoder Udtryk i Java Java har standard udtrykene… Værditildeling Subrutiner og funktionskald.
Forelæsning 7.1 – repetition
Identitet vs lighed. Spørgsmål Hvad udskriver run metoden? 1.”Ens!” 2.”Forskellige!” 3.Ved ikke public class Driver{ public static void run(){ String.
Begreber og Redskaber 4. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Et par ord om objekt-orientering Håndkøring af programmer.
Begreber og Redskaber 3. Plan for idag Om metoder, parametre, returværdier Overblik over klasser,objekter,nedarvning Et par ord om objekt-orientering.
Quiz 3.1. Quiz 1 – Assignment dIntProg, E14 Hvad er værdierne af x og y efter udførelse af følgende program? 1.x er 6, y er 3 2.x er 8, y er 5 3.x er.
I o p o DAIMI, AU, November 1999Programkonstruktion I9E.1 Konstruktion og brug af klasser – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
Introduktion til programmering Repetition - ArrayList.
 Michael E. Caspersen, 2000Introducerende objektorienteret programmering6B.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design -> kode Mapning af et klassediagram til kode.
Klasser og objekter. dIntProg, E08Klasser og objekter.2 Grundbegreber Klasser og objekter –beskrivelse –oprettelse Attributter og metoder –tilstand –opførsel.
Programmering med interfaces Separering af specifikation, anvendelse og implementation.
Collectionklasser Klassifikation og anvendelse. dIntProg, F08Collectionklasser.2 Samlinger af objekter Objektreferencer –for at holde fast i et objekt.
Jesper Mosegaard Multimedie Programmering E2003 MMProg uge44 Java til Lingo Klasser, statements og lister.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Programmering med interfaces – en stak og en HP-regnemaskine push pop.
I o p o DAIMI, AU, September 1999Introducerende objektorienteret programmering5C.1 Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence.
Virkefeltsregler i Java int i; int j; int k; i = i+j; String t; Sequence s; int i; int j; Sequence s; String s; int i; int j;
Quiz Uge 2 – torsdag. Hvorfor har vi clicker quizzer? Formålet med quizzerne er –at afveksle undervisningsformen – så I ikke falder i søvn –at tvinge.
Algoritmeskabeloner findOne, findAll, findNoOf, findSumOf Primitive typer (forfremmelse og begrænsning) Identitet versus lighed (for objekter, herunder.
Forelæsning Uge 3 – Mandag Niveauer af programbeskrivelser – Statiske / dynamiske beskrivelser ArrayList –Collection med variabelt antal elementer –Der.
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time. Skov med hjorte (stag = hjort) Programmér metoden ofSpecies. Metoden skal returnere en hjort af arten species. Hvis.
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Torsdag
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 6 – torsdag – repetition
Quiz – Uge 2 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 6 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Klasser og objekter (Afsnit i manualen).
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Programmering.
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Forelæsning Uge 2 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 4 – mandag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Quiz – Uge 3 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 3 – Mandag
Forelæsning Uge 5 – Mandag
Forelæsning Uge 4 – Mandag
Quiz – Uge 4 – torsdag – første time
Forelæsning Uge 4 – Torsdag
Quiz – Uge 9 – mandag – første time
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz – Uge 3 – mandag – første time
Præsentationens transcript:

Quiz – Uge 3 – torsdag – første time

Assignments Hvad er værdierne af x og y efter udførelse af nedenstående program? int x; int y; x = 2; y = 1; x += y; y = x-y; x -= y; y++; x er 1, y er −1 x er −1, y er 3 x er 4, y er −1 x er 1, y er 3 x = 2 X 3 X 1 y = 1 X X 2 3

Selektion (to if-sætninger) Hvad er værdierne af x og y efter udførelse af nedentående program? int x; int y; x = 1; y = 2; if ( x < y ) if ( x < y-1 ) x = x+1; else y -= x; x er 2, y er 2 x er 1, y er 2 x er 2, y er 4 x er 1, y er 1 x = 1 y = 2 X 1 else-delen hører til nærmest foregående if-sætning Brug parenteser Brug autoindent x < y x < y−1 1 < 2 1 < 2−1 sand falsk

Selektion (to andre if-sætninger) Hvad er værdierne af x og y efter udførelse af nedenstående program? int x; int y; x = 2; y = 2; if ( x < y ) { x = x+2; } else { if ( x <= y+1 ) { x = x+1; y = y+x; x er 3, y er 5 x er 3, y er 2 x er 2, y er 4 x er 1, y er 3 x = 2 X 3 y = 2 x < y x <= y+1 2 < 2 2 <= 2+1 falsk sand

Quiz – Uge 3 – torsdag – anden time

Realisering af en-til-mange AddressBook ArrayList<Person> persons void addPerson(Person p) void print() String getPhone(String name) int averageAge() Person String getName() int getAge() String getNumber() * Hvilke kodestumper realiserer ovenstående en-til-mange relation? 1 import java.util.ArrayList; public class AddressBook { private ArrayList<Person> persons; public AddressBook(){ persons= new ArrayList<Person>(); } 3 public class AddressBook { private ArrayList<Person> persons; public AddresBook(){ persons= new ArrayList<Person>(); } Mangler import delen OK Stavefejl i navnet på konstruktør 2 import java.util.ArrayList; public class AddressBook { private ArrayList<Person> persons; public void AddressBook(){ persons= new ArrayList<Person>(); } 4 import java.util.*; public class AddressBook { public AddressBook(){ ArrayList<Person> persons; persons= new ArrayList<Person>(); } Listen initialiseres i metode Listen erklæres lokalt i konstruktør

Antal teenagere Hvilke af nedenstående metoder er lovlige og returnerer antallet af teenagere i en adressebog? 1 public int teenCount{ int result = 0; for (Person p : persons){ if (p.getAge() >= 13 && p.getAge() <= 19) { result = result + 1; } 3 public int teenCount{ int result = 0; for (Person p : persons){ if (p.getAge() > 12 && p.getAge() < 20) { return result; } Compile error: missing return statement Compile error: missing return statement Return statementet udføres kun, hvis listen ikke er tom, og der er mindst en teenager 2 public int teenCount{ int result = 0; for (Person p : persons){ if (13 <= p.getAge() && p.getAge() <= 19) { result = result + 1; } return result; 4 public int teenCount{ int result = 0; for (Person p : persons){ if (p.getAge() < 12 && p.getAge() > 20) { result = result + 1; } return result; OK Forkert test

Sum af listens elementer Hvilke af nedenstående metoder er lovlige og summerer tallene i liste? 1 public int sum() { int result = 0; for (int elem : liste) { result = result + elem; } return result; 3 public int sum() { int result = 0; for (int i=1; i <= liste.size(); i++) { result = result + liste.get(i); } return result; OK Run-time error 2 public int sum() { int result = 0; for (int i=1; i < liste.size(); i++) { result = result + liste.get(i); } return result; 4 public int sum() { int result = 0; for (int i=0; i < liste.size(); i++) { result += liste.get(i); } return result; Glemmer første element OK

Find en teenager 1 public Person findTeenager(){ for (Person p : persons){ if (p.getAge() >= 13 && p.getAge() <= 19){ return p; } Compile error: missing return statement Hvilke af metoderne er lovlige og returnerer en teenager (hvis en sådan findes i persons)? 2 public Person findTeenager(){ for (Person p : persons){ if (13 <= p.getAge() && p.getAge() <= 19){ return p; } return null; OK 3 public Person findTeenager(){ Person result = null; for (Person p : persons){ if (13 <= p.getAge() && p.getAge() <= 19){ result = p; } return result; Giver det rigtige resultat, men er ineffektiv

Find alle teenagere Hvilke af følgende metoder er lovlige og returnerer alle teenagere? 1 public Person findAlleTeenagere(){ ArrayList<Person> result = new ArrayList<Person>(); for (Person p : persons){ if (p.getAge() >= 13 && p.getAge() <= 19){ result.add(p); return result; } Compile error: missing return statement 2 public ArrayList<Person> findAlleTeenagere(){ ArrayList<Person> result = new ArrayList<Person>(); for (Person p : persons){ if (13 <= p.getAge() && p.getAge() <= 19){ result.add(p); } return result; OK

Slut – Quiz – Uge 3 – torsdag