Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forelæsning Uge 3 – Mandag

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forelæsning Uge 3 – Mandag"— Præsentationens transcript:

1 Forelæsning Uge 3 – Mandag
Niveauer af programbeskrivelser Statiske / dynamiske beskrivelser ArrayList Collection med variabelt antal elementer Der er mange andre Collection typer (se Collection interfacet i JavaDoc) Javas for-each løkke Afleveringsopgave: Raflebæger 2 (DieCup 2)

2 ● Niveauer af programbeskrivelser
Klassediagram (oversigt) Hvad (specifikation) JavaDoc (mellem-niveau) Hvad Java-kode (detaljeret) Hvordan (inplementation) Objektdiagram (oversigt) Relationer mellem objekter (referencer) Sekvensdiagram (detaljeret) Interaktion mellem objekter (metodekald) Statisk (struktur) rum for hvad der generelt kan ske Dynamisk scenarie for hvad der vil ske i en konkret situation

3 Klassediagram (statisk, oversigt)
TestDriver run() UML BlueJ Sommetider viser klassediagrammet også nogle af feltvariablerne 1 ClockDisplay NumberDisplay 2 timeTick() setTime(int h, int m) getTime() void updateDisplay() int getValue() String getDisplayValue() void setValue(int val) void increment()

4 Java-kode (statisk, detaljeret)
Disse kommentarer indsættes i klassens dokumentation

5 JavaDOC (statisk, mellem-niveau)
Første sætning Tilsvarende gælder for kommentarer til klassen og kommentarer til metoder Hele kommentaren

6 Objektdiagram (dynamisk, oversigt)
ClockDisplay hours minutes displayString NumberDisplay limit value 24 String "00:00" NumberDisplay limit value public ClockDisplay() { hours = new NumberDisplay(24); minutes = new NumberDisplay(60); updateDisplay(); } 60 public NumberDisplay(int rollOverLimit) { limit = rollOverLimit; value = 0; } Konstruktører

7 Sekvensdiagram timeTick
minutes :NumberDisplay hours :NumberDisplay 23:00 22:59 :ClockDisplay timeTick() increment() getValue() ClickerQuiz increment() updateDisplay() getDisplayValue() getDisplayValue() public void timeTick() { minutes.increment(); if (minutes.getValue() == 0) { hours.increment(); } updateDisplay(); private void updateDisplay() { displayString = hours.getDisplayValue() + ":" + minutes.getDisplayValue(); }

8 ● Collections – Samlinger af objekter
Objektreferencer for at holde fast i et objekt skal der bruges en objektreference (en variabel) for at holde fast i objekter skal der bruges objektreferencer... Collections en særlig slags objekter, der kan opbevare (referencer til) objekter f.eks. ArrayList java.util en pakke, der bl.a. indeholder klasserne i Javas såkaldte collection framework

9 Klassediagram for musikafspiller
Player void add(PlayList p) List<PlayList> find(String q) void print() * Playlist PlayList String getName() void addTrack(Track t) void print() Track shortestTrack() Track longestTrack() List<Track> search(String q) List<Track> longerThan(int r) void shuffle() * Track * ≈ én-til-mange relation Vilkårligt mange objekter af den pågældende type Track String getName() String getArtist() int getTime()

10 Klassediagram for adressebog
Man kan Tilføje et vilkårligt antal personer Printe adressebogen Finde et telefonnummer (via personens navn) Finde gennemsnitsalderen på personerne Problem Hvordan kan man huske alle personerne? Hvordan realiseres én-til-mange relationen? Svar Det kan vi gøre ved hjælp af en arrayliste AddressBook void addPerson(Person p) void print() String getPhone(String name) int averageAge() Person String getName() String getNumber() int getAge() *

11 Eksempel: Index over bekendte
public void createIndex() { //declare a field of type Person Person person; //declare a field of type ArrayList ArrayList<Person> persons //create empty arraylist persons = new ArrayList<Person>(); // create persons and add them to arraylist person = new Person( "Jeppe", " ", 33 ); persons.add(person); person = new Person( "Ole", " ", 28 ); person = new Person( "Linda", " ", 21 ); } Husk parenteserne Kald af konstruktør Ellers typenavn

12 Objektdiagram for testMethod
persons ArrayList<Person> 1 2 size() = 0 1 2 3 Bemærk at index'erne nummeres fra 0 til size()-1 name number age 33 Person String "Jeppe" " " name number age 28 Person String "Ole" " " Pause name number age 21 Person String "Linda" " " person

13 Realisering af én-til-mange
UML Feltvariabel (liste af personer) AddressBook ArrayList<Person> persons void addPerson(Person p) void print() String getNumber(String name) int averageAge() Person String getName() String getNumber() int getAge() * Metode (tilføjer person til listen) BlueJ

14 Realisering af en-til-mange – kode
For at realisere en en-til-mange relation i koden skal man gøre 3 ting: 1. Importere klassen ArrayList import java.util.ArrayList; 2. Erklære en feltvariabel af typen ArrayList<…> private ArrayList<Person> persons; 3. Initialisere feltvariablen (gøres normalt i konstruktøren) public AddressBook(){ persons = new ArrayList<Person>(); }

15 ArrayList er en parametriseret type
Erklæring af ArrayList Klassenavn Type parameter (i <…> parenteser) public class ArrayList <E> { boolean add( E e){…} void add(int index, E element){…} boolean remove(Object o){…} E get(int index){…} boolean contains (Object o){…} boolean isEmpty(){…} int size(){…} ... } Flere detaljer: se JavaDoc... Link

16 ClickerQuiz Arrayliste med heltal
Parameteren til ArrayList skal være en objekt type Det betyder, at man ikke kan skrive ArrayList<int> I stedet skal man skrive ArrayList<Integer> Integer er en objekt type med de "samme værdier" som den primitive type int Integer er en wrapper klasse for int (wrapper = indpakning) Integer-værdier konverteres automatisk til int-værdier (og omvendt), når der er behov for det. Eksempel liste.add(i) i = liste.get(3) hvor i er af typen int og liste af typen ArrayList<Integer> ClickerQuiz

17 ● Javas for-each-løkke
Erklæring og initialisering er slået sammen public void createIndex() { Person person; ArrayList<Person> persons = new ArrayList<Person>(); // add some persons person = new Person("Jeppe", " ", 33 ); persons.add(person); ... } Vi vil gerne gennemløbe arraylisten og printe alle personerne i den Keyword (reserveret ord) Erklæring af lokal variabel (af type Person) Reference til den arrayliste, der skal gennemløbes for ( Person person : persons ) { System.out.println(person); } KROP (de instruktioner, der skal gentages)

18 Find gennemsnitsalder
/** * return the average age of the * people in the address book */ public int averageAge() { return ageSum() / persons.size(); } /** * return the sum of the age of the * people in the address book */ private int ageSum() { int result = 0; for (Person person : persons) { result += person.getAge(); } return result; Metoden er private (den kan kun bruges i denne klasse) Angiver at værdien af udtrykket på højresiden lægges til variablen på venstresiden

19 Print af arrayliste Elementerne i en arrayliste kan udskrives via sætningen System.out.println(list); Alle klasser er subklasser af klassen Object Indeholder en metode som returnerer en tekstrepræsentation af det pågældende objekt Det er denne metode, der anvendes til at få en tekstrepræsentation af Person objekterne String toString(){…} Ingen linjeskift Klassenavn ID-nr (hexa-decimal værdi)

20 Pænere print af arrayliste
Redefinere toString metoden til at returnere noget meningsfyldt (i stedet for klassenavn og hexa- decimalt ID-nr) public String toString() { return name + " " + age + " years"; } Indsætte linjeskift mellem de enkelte objekter i listen for (Person person : list) { System.out.println(person); }

21 Mere info om ArrayList og String?
Java API Oversigt over alle de klasser (og interfaces) der er i Java Library API = Application Programming Interface Link API er en softwaregrænseflade, der tillader et stykke software at interagere med andet software. Et typisk eksempel er at applikationer "taler" med styresystemet for at åbne en fil, hvorefter styresystemet på programmets vegne indlæser filen fra en harddisk eller lignende. I en nøddeskal kan et API betegnes som en måde at tilbyde tjenester, herunder data, fra et system til et andet system.

22 ● Afleveringsopgave: Raflebæger 2 (DieCup 2)
I indeværende uge laver I et BlueJ projekt med et raflebæger og to terninger I den kommende uge skal I: Lave en TestDriver klasse med en metode, som kan Skabe et raflebæger med to terninger Lave et kast med terningerne Udskrive det samlede antal øjne i kastet Generalisere raflebægeret, så det kan have et vilkårligt antal terninger Brug ArrayList<Die> til at huske terningerne Modificere testmetoden til at håndtere den nye situation

23 ● Opsummering Niveauer af programbeskrivelser
statiske / dynamiske ArrayList (eksempel på en Collection type) Kan bruges til at realisere én-til-mange relationer Har et variabelt (ubegrænset) antal elementer Javas for-each-løkke kan bruges til at gennemløbe arraylists (og andre collections) for (Person person : persons) {...}; Afleveringsopgave: Raflebæger 2 (DieCup 2)

24 Det var alt for nu….. … spørgsmål


Download ppt "Forelæsning Uge 3 – Mandag"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google