Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge 1
Univariate, bivariate og multivariate analyser - I en univariat tabel er 1 variabel - I en bivariat tabel er 2 variable - I multivariate tabeller indgår mere end 2 variable 2
Hvordan læses en univariat tabel? - beskriv eksempelvis - de fleste - de færreste Læg mærke til, at der kun kan drages konklusioner om det, tabellen indeholder. 3
Hvordan læses en univariat tabel? - beskriv eksempelvis - de fleste - de færreste Læg mærke til, at der kun kan drages konklusioner om det, tabellen indeholder. 4
Hvordan konstrueres en bivariat tabel? Tabelskabelonen 5
Hvordan læses en bivariat tabel? beskriv eksempelvis: - de store tal først - foretag sammendrag af tabellen – fx ved procentberegninger 6
Kondensering af tabeller - Høje absolutte tal kan virke uoverskuelige og vanskeliggøre overblik, konklusioner og vurderinger. - Procentberegninger kan give et overblik. - I princippet kan der foretages pct.-beregninger af tallene i tabel 5.2 på tre forskellige måder. - Man skal kende og forstå procentbasis, inden meningsfulde konklusioner kan drages. 7
denne måde at beregne procenttallene på giver ingen mening – se næste overhead 8
denne tabel giver mere mening, fordi … 9
- Ved opdelingen i afhængig og uafhængig variabel tages stilling til en kausalitet og retningen af denne. Den uafhængige variabel er „årsagen“ og den afhængige variabel er „virkningen“/effekten. - Baggrundsvariable (køn, alder, uddannelse mv.) er typisk uafhængige variable … 10
denne tabel giver overblik over hvor meget, hver enkelt gruppe fylder. 11
Fra sammenhæng til kausalitet Betingelser for at vi kan konkludere om kausalitet – fx X påvirker Y: - tidsmæssig rækkefølge - korrelation mellem de variable - udelukkelse af andre plausible forklaringer - en teoretisk forklaring 12
- Det er forskeren, der vurderer, hvad der skal indgå i en analyse. Læg mærke til, at andre variable altid kan inddrages i en analyse. Det vil give andre resultater. - Det er forskeren, der vurderer, hvad der skal indgå i en analyse. - Det vurderende og det subjektive element er til stede i alle faser af forskningsprocessen, dvs. også i den statistiske bearbejdning af data. 13
I multivariate analyser kan relationerne mellem kausale variable se således ud: 14