Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan og hvor formidler vi undersøgelsesdata ??
Advertisements

Arbejdspladstyverier
Krav til informationsformidling
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Metode i international økonomi
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Analyse af kvalitative data
Hypotese test – kapitel 6 (Signifikans test)
Dagens program Teori Øvelser Eksperimentelle design Kausalitet
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 3 Analyse af data.
Anvendt Statistik Lektion 6
Videnskabsteori og faglige metoder
Sammenligning af to grupper
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Anvendt Statistik Lektion 6
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Psykologi, Human Factors og HCI
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 14. april 2003.
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation 26. november 2004.
Eksperimentel metode John Paulin Hansen ITC, Usability F2003.
Case.
Statistik 1 – Lektion 5 By, energi & miljø, forår 2010 v. Morten Skou Nicolaisen.
Program Korrelation Gamma Pearsons r Regression Kausalitet 1.
Signifikanstest ved (en eller) to stikprøver
Økonometri 1: F3 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 15. september 2006.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
”…most current practices in quantitative data analysis in sociology do a very poor job of integrating theory and research. There has been an enormous progress.
Context- og flow-diagrammer (databaser, del 3)
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Illustration fra Livsstil, Sundhed og Kræft
Hypotesetest Hypotesetest og kritiske værdier Type 1 og Type 2 fejl
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 14
Kvantitative metoder 2: F21 Kvantitative metoder 2 Beskrivende statistik og analyse af kvalitatitive data 7. februar 2007.
KM2: F251 Kvantitative metoder 2 Instrumentvariabel estimation 14. maj 2007.
Kvantitative metoder.
KM2: F61 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 21. februar 2007.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2004.
Grundlæggende teoretisk statistik
Økonometri 1: F51 Økonometri 1 Den multiple regressionsmodel 22. september 2006.
Økonometri 1 Avancerede Paneldata Metoder II Introduktion til Instrumentvariabler 27. november 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Statistik PM5 Indhold: statistiske metoder til at analysere kategoriske data Logistisk regression Loglineære modeller I dag: repetition af lineær regression.
Eksperimentel metode.
Økonometri 1: F2 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 11. september 2006.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 14. september 2005.
Kvantitativ metode del 1 Gymnasielærer-kursus forår 2007 Aalborg Universitet Sammenhænge ml. variabler, styrke og signifikans Tirsdag den 20. marts, kl.
Statistik for geografer
Økonometri 1: Instrumentvariabelestimation1 Økonometri 1 Instrumentvariabelestimation I 2. December 2005.
KM2: F41 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 14. februar 2007.
SKABELON.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
-En undersøgelse, hvor mange personer stilles de samme spørgsmål med et standardiseret spørgeskema. -Respondenterne er typisk udvalgt som en stikprøve,
Opsamling ● Generelle lineære modeller ● Logistisk regression ● Log-lineære modeller ● Mini-projekt.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Comparative Method Uge 38
Videnskabeligt projekt
Eksamen i psykologi Camilla McCuiston.
Program – dag 2 (11. april 2011) Dag 2:
Anvendt Statistik Lektion 6
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Teoretiske kontinuerte fordelinger
Måling (psykometri) 1.
Præsentationens transcript:

Kapitel 5: Tabeller og sammenhænge 1

Univariate, bivariate og multivariate analyser - I en univariat tabel er 1 variabel - I en bivariat tabel er 2 variable - I multivariate tabeller indgår mere end 2 variable 2

Hvordan læses en univariat tabel? - beskriv eksempelvis - de fleste - de færreste Læg mærke til, at der kun kan drages konklusioner om det, tabellen indeholder. 3

Hvordan læses en univariat tabel? - beskriv eksempelvis - de fleste - de færreste Læg mærke til, at der kun kan drages konklusioner om det, tabellen indeholder. 4

Hvordan konstrueres en bivariat tabel? Tabelskabelonen 5

Hvordan læses en bivariat tabel? beskriv eksempelvis: - de store tal først - foretag sammendrag af tabellen – fx ved procentberegninger 6

Kondensering af tabeller - Høje absolutte tal kan virke uoverskuelige og vanskeliggøre overblik, konklusioner og vurderinger. - Procentberegninger kan give et overblik. - I princippet kan der foretages pct.-beregninger af tallene i tabel 5.2 på tre forskellige måder. - Man skal kende og forstå procentbasis, inden meningsfulde konklusioner kan drages. 7

denne måde at beregne procenttallene på giver ingen mening – se næste overhead 8

denne tabel giver mere mening, fordi … 9

- Ved opdelingen i afhængig og uafhængig variabel tages stilling til en kausalitet og retningen af denne. Den uafhængige variabel er „årsagen“ og den afhængige variabel er „virkningen“/effekten. - Baggrundsvariable (køn, alder, uddannelse mv.) er typisk uafhængige variable … 10

denne tabel giver overblik over hvor meget, hver enkelt gruppe fylder. 11

Fra sammenhæng til kausalitet Betingelser for at vi kan konkludere om kausalitet – fx X påvirker Y: - tidsmæssig rækkefølge - korrelation mellem de variable - udelukkelse af andre plausible forklaringer - en teoretisk forklaring 12

- Det er forskeren, der vurderer, hvad der skal indgå i en analyse. Læg mærke til, at andre variable altid kan inddrages i en analyse. Det vil give andre resultater. - Det er forskeren, der vurderer, hvad der skal indgå i en analyse. - Det vurderende og det subjektive element er til stede i alle faser af forskningsprocessen, dvs. også i den statistiske bearbejdning af data. 13

I multivariate analyser kan relationerne mellem kausale variable se således ud: 14