Forelæsning Uge 4 – Torsdag Klassevariabler og klassemetoder Levetid for variabler og parametre Virkefeltsregler Projektopgave Kaninjagt Lommeregner (for MAT studerende) int i; int j; int k; i = i+j; Sequence s; String s;
● Klassevariabler og klassemetoder Instansvariabler og instansmetoder Hvert objekt har sine egne feltvariabler Metoder kaldes ved at bede objekter om at udføre dem Det er imidlertid muligt at erklære feltvariabler og metoder som tilhører klassen Klassevariabler og klassemetoder erklæres med keywordet static Klassevariabler bruges til at modellere egenskaber for klassen, f.eks.: myndighedsalder for personer, fælles rentesats for alle konti Klassemetoder bruges til at modellere operationer, der er uafhængige af objekters tilstande
Har I set dem før? Hvor har I mødt klassemetoder? new TestDriver() void run() Open Editor Compile Inspect Remove Klassemetode kan kaldes uden at lave et objekt af typen TestDriver Hvor har I mødt klassevariabler? System.out.println(……); Klasse i java.lang (importeres automatisk) Klassevariabel af type PrintStream Metode i PrintStream udskriver parameteren på "standard" output stream (BlueJ's terminal)
Eksempler fra java.lang.Math public class Math { public static final double PI = 3.141592653589793 ... /** 0.0 ≤ random() < 1.0 */ public static double random() {...} /** sqrt(a) == a */ public static double sqrt(double a) {...} /** pow(a,b) == ab */ public static double pow(double a, double b) {...} } konstant (kan ikke ændres) navne på konstanter skrives med store bogstaver og "underscores", fx MAX_NO
Eksempel på statics public class Account { private static double interestRate; private int balance; private Person owner; public static void setInterestRate (double rate) { interestRate = rate; } public void addInterest() { balance = (int) (balance * interestRate); ... Klassemetoder har kun adgang til klassevariabler og klassemetoder Almindelige metoder har adgang til alle feltvariabler og alle metoder uanset om disse er static eller ej
Brug af klassevariabler og klassemetoder Klassevariable og klassemetoder tilgås via klassen Math.PI; Math.random(); Account.setInterestRate(2.65); Kan også tilgås via objekt, men det er "dårlig stil" og kan være forvirrende Account myAccount = new Account(...); myAccount.setInterestRate(2.65); Metoden kaldes på en specifik bankkonto, men det er rentesatsen for alle konti, der ændres
● Levetid for variabler og parametre Feltvariabler modellerer tilstand for objekter levetid er den samme som objektets Lokale variabler hjælpevariabler i en metode/konstruktør levetid er metode/konstruktør kaldet Parametre parametrisering af metode/konstruktør lokale variabler hvor startværdien leveres af kalderen Klassevariabler programudførelsen ClickerQuiz
● Virkefeltsregler (fortolkning af navne) Et navn fortolkes i en kontekst, som er med til at definere navnets betydning. Nogle eksempler: Duncan spillede blændende i søndags! Ring til Kirsten og sig at ... Beskeden “Ring til Kirsten og sig at ...” fortolkes vidt forskelligt på arbejde og hjemme! I Java (og andre program- meringssprog) er der præcise, utvetydige regler for fortolkning af navne int i; int j; int k; i = i+j; Sequence s; String s;
Navne i Java Hvad betyder følgende? i = i + 1; Det kommer an på konteksten: public class Scope { private int i = 0; public void pip() { i = i + 1; } String i = "";
Erklæringer i Java For at bruge et navn skal det erklæres eller importeres Navne fra java.lang importeres automatisk Klasserne String, Math og System Wrapper klasserne for de primitive typer En masse andet…(se i Java API) Variabler kan erklæres som feltvariabler i klasser og som lokale variabler i metoder/konstruktører Som vi skal se i det følgende, er der lidt forskel på hvilke regler, der gælder de to steder
Tre slags variabler Feltvariabler Parametre Lokale variabler public class Date { private int day; private int month; private int year; public void addDays(int d) { for ( int i=0; i<d; i++ ) { setToNextDate(); } private int daysInMonth() { int[] daysInMonth = {0,31,28,31,…}; int res; res = daysInMonth[month]; // handle leap year if (month == 2 && isInLeapYear()) { res++; return res; Samme navn for metode og lokal variabel
Feltvariabler public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void addTwo() { addOne(); addOne(); private int i; public void addOne() { i = i + 1; public int getValue() { return i; Style guide: Feltvariabler bør erklæres i begyndelsen af klassen En klasse definerer et navnerum, hvor alle navne erklæret i klassen er tilgængelige overalt i klassen
Metoder public class Scope { public Scope() { i = 0; } public void addTwo() { addOne(); addOne(); private int i; public void addOne() { i = i + 1; public int getValue() { return i; En klasse definerer et navnerum, hvor alle navne erklæret i klassen er tilgængelige overalt i klassen
Parametre public void addDays( int d ) { for ( int i=0; i < d; i++ ) { setToNextDate(); } En metode definerer et navnerum, hvor parametre til metoden er tilgængelige overalt i metoden
Pause Lokale variabler X public void pip() { x = x++; int x = 0; x++; } X Fejl (medmindre der er en feltvariabel x) I en metode/konstruktør definerer en blok {...} et navnerum, hvor alle navne erklæret i blokken er tilgængelige fra og med erklæringen og indtil blokkens afslutning Pause
Indre blokke En blok kan have indre blokke { ... { ... } ... } public void pip() { int i = 0; { i++; System.out.println(i); int x = 0; x = i; x++; System.out.println(x); } Reglen for indre blokke er den samme som reglen for blokke i metoder (forrige slide), dvs. lokale variabler er tilgængelig fra og med erklæringen og indtil afslutningen af den indre blok
Et navn virker også inde i indre blokke public void pip() { int i = x; int x = 0; ... { i++; System.out.println(i); x++; System.out.println(x); } Fejl (medmindre der er en feltvariabel x)
Et navn kan “skygge” for et andet public class Scope { private int i; public Scope() { i = 0; } public void pip() { i++; { i++; System.out.println("a " + i ); int i = 0; i++; System.out.println("b " + i ); public void testMethod() { Scope s = new Scope(); s.pip(); Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne a 2 b 1 this.i Hvad gør denne metode?
Virkefeltsregler i Java (opsummering) En feltvariabel erklæret i en klasse virker overalt i klassen med undtagelse af virkefeltet for eventuelle ens-benævnte lokale variabler erklæret i blokke i klassens metoder En lokal variabel erklæret i en blok virker overalt i blokken med undtagelse af den del af blokken, der går forud for erklæringen virkefeltet for eventuelle ens-benævnte lokale variabler erklæret i indre blokke i blokken
Kontrolvariabel i for-løkker Konstruktionen for ( int j=0 ; j<4; j++) { System.out.println(j); } svarer til { int j; for (j=0; j<4; j++) { System.out.println(j); } For-each løkke for ( Person p : persons) { System.out.println(p); }
Hvilken variabel? Antagelse: Feltvariabler er erklæret øverst i klassen (jvf. style-guide) Søg opad og udad indtil en erklæring nås (spring indre blokke, løkker og metoder/konstruktører over) public class Scope { private int i = 0; public Scope ( int i ) { i = i + 1; this. i++ System.out.println("a " + i ); } public void pip() { System.out.println("b " + i ); for ( int i = 0; i < 3; i ++){ System.out.println("c " + i ); System.out.println("d " + i ); ...
ClickerQuiz Hvad gør testMethod? Gør livet lettere for alle: Brug forskellige navne Brug beskrivende navne public class Scope { private int i = 0; public Scope ( int i ) { i = i + 1; this.i++ System.out.println("a " + i ); } public void pip() { System.out.println("b " + i ); for ( int i = 0; i < 3; i ++){ System.out.println("c " + i ); System.out.println("d " + i ); public void testMethod() { Scope s = new Scope(1); s.pip(); a 2 b 1 c 0 c 1 c 2 ClickerQuiz d 1
● Projektopgave: Kaninjagt buske ræv kanin Dyrene kan kigge i 8 retninger Kaninen kan gemme sig bag buske og i de hvide felter, hvor den ikke kan ses Opgaven Programmér hjernen på kaninen, så den bliver god til at undslippe ræven Kaninen skal også kunne gå bersærk og jagte ræven – sammen med andre kaniner Opgaven løses i BlueJ
MAT studerende på 1. år: Lommeregner Implementere to lommeregnere i BlueJ Først laves en lommeregner for heltal Addition Subtraktion Multiplikation Inverse element Potensopløftning Dernæst laves en lommeregner, der kan regne med modulo restklasser (og udføre de samme operationer) MAT-ØK studerende aftaler med deres instruktor, hvilken opgave de løser
Konkurrence De bedste projekter præmieres Vi kigger på Instruktorerne nominerer den bedste gruppe fra hvert hold Jeg udvælger vinderne (i samarbejde med Morten) Vinderne offentliggøres ved sidste forelæsning Vi kigger på Hvor godt opgaven er løst (dvs. hvor længe kaninen overleverer og hvor godt lommeregneren fungerer) Hvor pænt koden er skrevet Hvor god dokumentationen er Originale idéer
● Opsummering Klassevariabler og klassemetoder Klassevariabler bruges til egenskaber for klassen, f.eks.: myndighedsalder for personer, fælles rentesats for alle konti Klassemetoder bruges til operationer, der er uafhængige af objekters tilstande Levetid for variabler og parametre Virkefeltsregler Søg opad og udad Projektuge Rabbit Hunt Lommeregner (for MAT studerende)
Det var alt for nu….. … spørgsmål