Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den 24.4.2014 Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Advertisements

Danskfaget – beholder eller genstand?
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
E-læring, sprog og integration DGI byen 22. marts 2006 Mads Bo-Kristensen.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
©Projektstyring – i teori og praksis (1.udg.) Lars Krogh Jensen & Henriette Bjerreskov Dinitzen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2011.
Grundbog i psykiatri, Hans Reitzels Forlag, 2010, Erik Simonsen & Bo Møhl (red.)
Grundbog i psykiatri, Hans Reitzels Forlag, 2010, Erik Simonsen & Bo Møhl (red.)
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 6. udgave
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
Stine Glasdam, Gitte Riis Hansen & Søren Pjengaard (red.)
© Dinitzen, H. B. & Jensen, L. K
©Historiedidaktik Jens Pietras & Jens Aage Poulsen (red.)
© SKAT – for de finansielle uddannelser. 3.udg.
© Kommunikation – teori og praksis (1. udg.)
© Markedsanalyse i teori og praksis, 1
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Organisation Direktion Nedrivning Anlæg Materiel Økonomi KMA.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 6. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udg
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
Grundbog i psykiatri, Hans Reitzels Forlag, 2010, Erik Simonsen & Bo Møhl (red.)
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
Hans Reitzels Forlag.
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
©Financial Management, Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge, Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Grundbog i psykiatri (2.udg.)
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 5. udgave
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
©Personlighed og personlighedsforstyrrelser – en grundbog
©Financial Management, Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge, Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 6. udgave
©Financial Management, Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge, Hans Reitzels Forlag, 2016.
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Holm-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
Grundbog i psykiatri, Hans Reitzels Forlag, 2010, Erik Simonsen & Bo Møhl (red.)
© Driftsøkonomi, 4. udg. Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge Hans Reitzels Forlag, 2018.
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse (7.udg.)
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse (7.udg.)
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse, 6. udgave
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse (7.udg.)
© Driftsøkonomi, 4. udg. Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge Hans Reitzels Forlag, 2018.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse (7.udg.)
©Financial Management, Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge, Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse (7.udg.)
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse (7.udg.)
© Driftsøkonomi, 4. udg. Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge Hans Reitzels Forlag, 2018.
© Driftsøkonomi, 4. udg. Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge Hans Reitzels Forlag, 2018.
© Økonomisk styring og virksomhedsanalyse (7.udg.)
© Driftsøkonomi, 4. udg. Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge Hans Reitzels Forlag, 2018.
© Erhvervsøkonomi til akademiuddannelserne
© Driftsøkonomi, 4. udg. Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge Hans Reitzels Forlag, 2018.
© Driftsøkonomi, 4. udg. Lone Hansen, Torben Rosenkilde Jensen & Morten Dalbøge Hans Reitzels Forlag, 2018.
Præsentationens transcript:

Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske Gymnasium

pædagogisk teori fagvidenskab fagdidaktik Gundem 2007 fagdidaktik som disciplin (I)

fagdidaktik som disciplin (II) fagdidaktik videnskabsfag undervisnings fag teoripraksis Gundem 2007

fagdidaktik som didaktisering kommunikation refleksion + Ongstad 2006

“ ” Fagdidaktik er refleksion og kommunikation om fag - sådan som den gøres nødvendig af at blive bragt ind i nye og ændrede kontekster Ongstad 2006

forskellige fagdidaktiske traditioner Etno- didaktik Udfordrings- didaktik Eksistens - didaktik Basisfags- didaktik Udgangspunkt i elevernes livsverden Udgangspunkt i aktuelle samfundsproblemer Udgangspunkt i eleverne undren og udtryksformer. Udgangspunkt i på fagets metoder og begreber Krogh 2010

dannelsesfremmende undervisning Perspektiv erings- aspekt Identitets- aspekt livsaspekt Indholds- aspekt Personlig forholden sig til viden At sætte sig selv i relation til viden Afføder nye spørgsmål og ny viden der skal undersøges. Refleksion over viden Dolin 2010

læreplanen Kernestof Indfalds- vinkler Cases Faglige mål Opnås gennem arbejde med Som behandles gennem bestemte Eksemplificeres eller anvendes på Sætter fokus på

anvendt litteratur Bell, Daniel (1976) The Coming of Post-Industrial Society. New York: Basic Books Dolin, Jens (2010): ”Dannelse, kompetence og faglighed” fra Erik Damberg, Jens Dolin og Gitte Holten Ingerslev: Gymnasiepædagogik. En grundbog, Hans Reitzels forlag 2010, Gundem, Bjørg B. (2007) Pedagogikk – didaktikk – fagdidaktikk. Anstremgte eller fruktbare forhold? Upubliceret plenumforedrag 15. mai på konferansen Fagdidaktik mellom skole og lærerutdanning. Oslo mai I Ellen Krogh 2009 Hermann, Stefan (2008) Et diagnostisk landkort over kompetenceudvikling og læring – pejlinger og skitser. København: Danmarks Pædagogiske Universitetsforlag Klafki, Wolfgang (2011) Dannelsesteori og didaktik – Nye studier. Aarhus: Forlaget Klim Krogh, Ellen (2009) Fagdidaktisk forskning, udvikling og praksis i de gymnasielle uddannelser. I Gymnasiepædagogik 72: Fag og didaktik – med fagsamspil som udfordring. Konferencerapport. Krogh, Ellen (2010): ”Fagdidaktik” fra Erik Damberg, Jens Dolin og Gitte Holten Ingerslev: Gymnasiepædagogik. En grundbog, Hans Reitzels forlag 2010, s Levinsen, Karin T., and Janni Nielsen. (2011) Innovating Design for Networked Society. In Exploring the Theory, Pedagogy and Practice of Networked Learning, edited by Lone Dirckinck-Holmfeld, Vivien Hodgson and David McConnell, pp. 237–256. New York: Springer. Ongstad, Sigmund (2006) Fag i endring. Om didaktisering av kunnskap. I S. Ongstad (red.) Fag og didaktikk i lærerutdanningen. Kunnskap i grenseland. Oslo: Universitetsforlaget, pp I I Ellen Krogh 2009

hold til workshop Hold 1 (starter ved Alex) Dan Holst Larsen Kristian Paaskesen Gert Gerges Kim Nørgaard Signe Westergaard Kildehave Else Gade Bente Sørensen Michael Worum Susanne Rosendal Laursen Morten Holm Peder Meyhoff Esben Moesgaard Hold 2 (starter ved Esben) Anders Kristensen Rune Skat Andersen Karl Aage Kirkegaard Tina Bay Pedersen Karen K. Srinivasan Lisa Lykke Hansen Jesper Bennekou Bo Broch-Berthel Peter Clausen Margrethe Kofoed Jensen Signar Røsvik

opgave Hvert hold vælger to personer der kort kan opsummere hovedpunkterne i holdets diskussion i forbindelse med de to workshops.