Rasmus Willig, Ph.d., lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet. Han er tidligere formand for Dansk Sociologforening. Har.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialogdag, socialt netværk Livshistorie
Advertisements

Dias 1 D E P A R T M E N T O F M E D I A, C O G N I T I O N A N D C O M M U N I C A T I O N Kulturens medialisering Danmarks Biblioteksforening Årsmøde.
”Intet” af Janne Teller
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Skoleparathed. Hvad er det?
Ytringsfrihed og sygeplejersker
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdspladsudvikling
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Kildekritik – kort fortalt
Area-konvent 2013 ”FRED I VORE HJERTER” af DG Mona Østergaard Klit.
Værdibaseret ledelse Hvorfor det?.
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Problemformulering Indeholder:
Vejlederens kommunikation
At beregne kolesterolniveauet i mennesker
Nu nærmer foråret sig. Som bedsteforælder skal man selvfølgelig have børnebørnene med i ZOO.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Min første søgning for 4 – 5 klasse. Prøv Biblioteksbasen på
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT & HIOA Ida Schwartz, lektor, cand. psych., ph.d. Bosat udenfor eget hjem Børn og unges skolegang og fritidsliv – set fra børnenes.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Rasmus Willig, Ph.d., lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet. Han er tidligere formand for Dansk Sociologforening. Har.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Det strategiske lederskab (1. udg.) Jørgen Lægaard (red.) Hans Reitzels Forlag 2014.
© Kommunikation skaber din organisation (2. udg.) Heidi Hansen, Hans Reitzels Forlag 2014.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
© Finansiel rådgivning – privat Helge Sørensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Rasmus Willig, Ph.d., lektor ved Institut for Samfundsvidenskab og Erhvervsøkonomi på Roskilde Universitet. Leder af Center for offentlige og privatansattes.
Sociologen som iværksætter
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 9.1 Hans Reitzels Forlag.
Figur 3.1 Hans Reitzels Forlag.
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
Hvordan motiverer vi de unge?
© Digital didaktik Helle Hinge (red.) Hans Reitzels Forlag 2016.
Børn med særlige behov i dagplejen
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
©Introduktion til den finansielle sektor i Danmark
Alexander von Oettingen (Red.)
Figur 2.1 Hans Reitzels Forlag.
Alexander von Oettingen (Red.)
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Didaktikhåndbogen – teori og temaer
Hans Reitzels Forlag.
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
© Pædagogikhåndbogen Per Fibæk Laursen & Hans Jørgen Kristensen (red.)
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
© Finansiel rådgivning – privat (2.udg.)
Figur 7.1 Hans Reitzels Forlag.
Kategori 1 Kategori 2 Kategori 3 Kategori 4 Kategori
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
©Handlekraft i velfærdsledelse
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Holm-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
©Ekstern regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv (I-bog) Lars Wøldike Petersen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
©Ekstern regnskab – årsregnskabsloven i praktisk perspektiv (I-bog) Lars Wøldike Petersen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2016.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Marianne Skytte RIFT konference 13. November 2017
©Driftsøkonomi (3.udg.) Hansen, L., T.B. Jensen, M. Dalbøge, S. Hom-Rasmussen & J.O. Jensen (red.) Hans Reitzels Forlag, 2015.
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Præsentationens transcript:

Rasmus Willig, Ph.d., lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet. Han er tidligere formand for Dansk Sociologforening. Har skrevet fast for dagbladet Information og er en af arkitekterne bag Politikens kritiker- og debattørskole. Har skrevet (2007) Til forsvar for kritikken og (2009) Umyndiggørelse. Seneste bog: (2013) Kritikkens U-vending. Alle på Hans Reitzels Forlag. Har redigeret og skrevet introduktion til flere bøger. Heriblandt (2003) Axel Honneth, Behovet for anerkendelse, (2006) Axel Honneth, Kamp om anerkendelse, (2005) Social patologier (med Marie Østergaard) (2014) Hartmut Rosa: Fremmedgørelse og acceleration. Se mere på eller følg med på Facebook/rasmuswillig

De organisatoriske fordringer som fleksibilitet, omstillingsparathed og mobilitet flytter skydeskiven for kritik.

Styringsteknikkerne flytter skydeskiven. Nu er det ikke længere de strukturelle forhold som er objekt for kritik, men den enkelte organisation, afdeling eller individ.

Ufrivillige og ”frivillige” styringsteknikker som MUS-samtaler, coaching, fitness og mindfullness.

Et ny sprog som patruljerer og sætter grænserne for adfærd.

”Med den negative attitude skulle du måske tage på wellness?” ”Negativitet avler negativitet” ”Du skal gøre op med dig selv og overveje om der ikke er noget i vejen i privatlivet” ”Du er da vist udbrændt” ”Det er altså kun dig, der mener at der er en konflikt” ”Skal du have hjælp til at prioritere dine arbejdsopgaver?” ”Behøver du at være en sådan betonsocialist?” ”Du behøver jo ikke at kunne lide dit arbejde” ”Er du ikke forandringsparat?” ”Du skal være glad for at du har et arbejde” ”Du er vist ikke helt fremme i skoen” ”Har du nogen ide til hvad vi skal gøre ved det?”

Der er specielt én sætning som varsler den tid vi går ind i – og den er…

Fra opkomsten af den kritiske attitude over den positive attitude til opkomsten af den resiliente attitude

Opkomsten af den resiliente attitude er det ny dannelsesideal… Resiliens kommer af det latinske "resilio" = "jeg springer tilbage". Eksempler: "ranæ per lacus resiliunt" = "frøerne springer tilbage over søen"; "grando resiliet a culmine tecti" = "haglet preller af mod tagryggen". Ordet har sidenhen været en tur gennem den psykologisk-tekniske vridemaskine, hvorved det har fået sin nuværende betydning. I dag har adjektivet “resilient” synonymer som "hærdet", "hårdfør", "modstandsdygtig", "resistent", "robust" og "udholdende".

Organisatorisk fordringer flytter skydeskiven for kritik Styringsteknikkerne vender skydeskiven for kritik Sproget neutraliserer, afvæbner og vender kritikken. Nu er du/I skydeskive for kritik

To væsentlige spørgsmål: Tvangsindividualiseres døden (institutionelt og kulturelt)? Selv- eller samfundskritik på dødslejet?

Mine studerendes observation…

Tak for i dag Følg med på facebook om nye analyser eller udgivelser: Facebook/rasmuswillig

Slides må ikke videredistribueres med henblik på offentliggørelse uden forfatterens tilladelse. RW