Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv."— Præsentationens transcript:

1

2 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv Anders Dræby Sørensen, studielektor og fagleder Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

3 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Udfordringer og begrænsninger › Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv 2

4 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Fra et medicinsk perspektiv: Diagnosticering af nedsat funktionsevne ved handicap (apparatfejl) Til et læringsorienteret perspektiv: Primært fokus på identifikation og stimulering af den enkelte persons kompetencer og ressourcer i forhold til karriere og arbejdssituation Samtidigt fokus på forståelse af det enkelte menneskes begrænsninger som udfordringer i forhold til karriere og arbejdssituation samt på stimulering af måder at håndtere dem på 3

5 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv, 1  Personen har brug for at forstå sine begrænsninger som udfordringer og udviklingspotentialer  Udfordringer og udviklingspotentialer er områder, man kan vinde ved at lære at håndtere eller opdyrke, og som man kan bruge sine ressourcer og styrker til at forbedre  Et handicap tænkes ikke først og fremmest som en mangel eller som en nedsat funktionsevne men som en udfordring og et udviklingsområde, man kan stimulere sin egen læring i forhold til 4

6 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv, 2 4. Ved at have realistisk kendskab til sine udfordringer i en arbejdssituation kan man informere sine karrierevalg og –mål og stimulere udvikling af nye ressourcer 5. Ved at have kendskab til sine udfordringer kan man imødekomme spørgsmål og lignende i en ansættelsessamtalesituation 6. Ved at have en læringsorienteret tilgang til forståelse af sit handicap som udfordring eller udviklingspotentialer i en arbejdssituation kan man håndtere fordomme og misforståelser omkring, hvordan det vil påvirke eens liv 5

7 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Mere om begrænsninger i et læringsorienteret perspektiv 6

8 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på typer af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med handicap: 1. Kognitivt 2. Perception 3. Emotionelt 4. Arbejdsproces 5. Arbejdsindhold 6. Sprog, kommunikation og kultur på arbejdsplads 7. Værdier og overbevisninger 8. Socialt / andre-relationer 9. Selv-relation 7

9 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på typer af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med ordblindhed: 1. Kognitivt (Huske facts, figurer, instruktioner, beskeder, navne) 2. Perception 3. Emotionelt (Lav motivation, negativitet, stress) 4. Arbejdsproces (Huske møder og aftaler, struktur og overblik, læse og skrive) 5. Arbejdsindhold 6. Sprog, kommunikation og kultur på arbejdsplads (følge med i samtaler) 7. Værdier og overbevisninger 8. Socialt / andre-relationer 9. Selv-relation (lavt selvværd, lav selvtillid) 8

10 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på empowerment og coping af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med ordblindhed: 1. Brug af IT-hjælpemidler 2. Brug af visuelle redskaber 3. Undgå jobs med skrivning af lange rapporter o.l. 9

11 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på omformulering af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med ordblindhed: 1. Evne til at forfølge interesse 2. Udvikling af viljestyrke 3. Udvikling af empatiske evner 10

12 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på typer af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med AHDH og ADD: 1. Kognitivt (Uopmærksom, distraherbar, hyperfokus, hukommelse) 2. Perception 3. Emotionelt (Impulsivitet) 4. Arbejdsproces (tidsplan, overinvolvering, udsættelse, papirarbejde, organisering, opfølgning, koordination) 5. Arbejdsindhold 11

13 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på typer af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med AHDH og ADD: 6. Sprog, kommunikation og kultur på arbejdsplads (følge med i samtaler, intolerance for rutiner) 7. Værdier og overbevisninger 8. Socialt / andre-relationer (invasion, overholde aftaler, glemme andre, distrahere andre, rastløshed, kritikfølsom, autoritetsproblemer) 9. Selv-relation 12

14 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på empowerment og coping af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med ADD og ADHD: 1. Sørg for rolig arbejdsplads, brug hovedtelefoner eller ørepropper 2. Kig efter jobs, der passer til dine behov og talenter, f.eks. uden megen rutine og struktur, eventuelt med bevægelse 3. Brug pauserne til ’work-out’ 4. Sørg for arbejde, der ikke kræver mange detaljer, deadlines og papirarbejde 5. Brug særlig time-management, ”gør-klar-tid”, kalendersystem etc. 6. Øv dig i sociale kompetencer, samtalekompetencer, forklar at du let distraheres, undskyld dig, søg uafhængigt arbejde 13

15 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på omformulering af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med ADD og ADHD: 1. Superobserverende i stedet for distraherbar 2. Koncentrationskapacitet i stedet for hyperfokuserende 3. Højt energiniveau i stedet for hyperaktiv 4. Evne til at se det store billede i stedet for mangel på detaljefokus 5. Innovationskapacitet i stedet for rastløs 14

16 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på typer af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med Aspergers syndrom: 1. Kognitivt (Vanskeligheder ved overblik, snævert fokus) 2. Perception (vanskeligheder med spatiale evner og visuel-motorisk koordination, vanskeligheder med visuel hukommelse) 3. Emotionelt (dårlig stress respons) 4. Arbejdsproces (Huske møder og aftaler, struktur og overblik) 5. Arbejdsindhold (interesseafhængigt, vanskeligheder med at skelne mellem abstrakt og konkret) 6. Sprog, kommunikation og kultur på arbejdsplads (bogstavelig, enetale, sær adfærd med ritualer, vanskeligheder med figurativt sprog o.l) 15

17 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på typer af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med Aspergers syndrom: 7. Værdier og overbevisninger (Vanskeligheder ved koncentration hvis manglende interesse) 8. Socialt / andre-relationer (vanskeligheder med aflæsning af kropssprog og ansigtsudtryk, forstår ikke skjulte dagsordner og koder, vanskeligheder med kollegiale relationer, rigid, uempatisk 9. Selv-relation 16

18 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på empowerment og coping af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med Asperger: 1. Brug af IT-hjælpemidler 2. Brug af redskaber til struktur og overblik 3. Træning i sociale færdigheder 4. Undgåelse af relationsarbejde 17

19 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksempler på omformulering af employability-udfordringer i arbejdslivet blandt personer med Asperger: 1. Evne til at forfølge interesse vedvarende og til selektiv opmærksomhed 2. Evner til auditiv perception og verbal hukommelse 3. Evner til abstrakt tænkning 4. Evne til høj talehastighed 5. Evner til rutinearbejde og procedurebaseret arbejde 6. Evne til gentagen bevægelse 7. Evne til metodisk, systematisk arbejde 8. Evne til detaljeorientering 18

20 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ikke blot ”diagnosticering” men stimulerings-, udviklings- og løsningsorienteret fokus, f.eks.: ”…er der andre måder at se på dette?” ”..lad os lave en brainstorm” ”lad os kigge på dine potentialer igen” ”hvordan kunne vi?” ”hvad synes du, du er god til?” ”hvad har du lært” ”kunne man forestille sig?” ”er der andet, du har lært?” ”hvad kunne du godt tænke dig at udvikle endnu mere? 19

21 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Ikke blot ”diagnosticering” men stimulerings-, udviklings- og løsningsorienteret fokus, f.eks.: ”…hvad har inspireret dig?” ”..hvad motiverer dig?” ”…hvad siger andre mennesker, du er god til?” ”..hvornår lykkes du med noget?” ”..hvornår har du taget ansvaret på dig for…?” ”..hvornår har du truffet store beslutninger om…?” 20


Download ppt "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google