Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO."— Præsentationens transcript:

1 FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO

2 Hvem står bag FLL i Skandinavien?
Organisationen FIRST Scandinavia står bag FIRST LEGO League i Skandinavien Siden starten i 2000 har formålet med FIRST Scandinavia været at give børn og unge gode lærings- og succesoplevelser i naturfag, matematik og teknologi. Over børn har deltaget i vores aktiviteter og oplevet inspirerende læring med undervisning i et Newton-rum eller gennem deltagelse i FIRST® LEGO® League. Vi er glade for at have et stort og voksende netværk i Danmark, Skandinavien og resten af verden. - Aliquid est possibile -

3 FIRST Scandinavia c c Stian Rigmor Per-Arild Ingvill Stian André Nina Mariann Ole Morten Kristin Vi er i dag 10 ansatte med forskellige baggrunde. Lærere, pædagoger, civilingeniører, designere m.fl. Organisationen arbejder hovedsagligt med to koncepter: FIRST LEGO League og Newton. FLL var det, vi startede med i Men vejen har været lang, og vi har gennemført mange projekter, som på hver sin måde har haft med vores koncepter at gøre.

4 Hvad er FLL? 1 En teknologi- og videnskonkurrence for børn og unge i alderen år 2 Har en projektperiode på 8 uger (fra 12. september – 7. november 2015) 3 Afsluttes med en turnering den 7. november 2015 i 50 byer i Skandinavien

5 Hvorfor FLL? Med FLL ønsker vi at bidrage til, at skolen skal kunne motivere børn til at interessere sig for naturvidenskabelige fag, teknologi og design 1 Gode oplevelser med teknologi og projektarbejde 2 En undervisningsform, der egner sig godt til tilpasset læring 3 Øger interessen for naturvidenskabelige fag og teknologi 4 Øger rekrutteringen til naturvidenskabelige studier Få erfaring med en arbejdsmetode, som bruges i videreuddannelser og i arbejdslivet!

6 FLL udfordrer børn og unge gennem reelle problemstillinger
Hvorfor FLL? FLL udfordrer børn og unge gennem reelle problemstillinger Holdene møder mange af de arbejdsbetingelser, man er underlagt i det virkelige arbejdsliv: De har ikke nok ressourcer De ved ikke, hvad konkurrenterne gør De må opfinde/designe/udvikle Lave prototyper Omdesigne og bygge igen Til sidst skal holdene levere et produkt til rette tid.

7 FLL-kerneværdier Vi arbejder sammen som et hold.
Vi arbejder sammen for at finde løsninger med vejledning fra vores vejledere. Det, vi lærer, oplever og erfarer, er vigtigere end at vinde. Vi deler vores erfaringer med andre. Vi er gode konkurrenter. Vi er venlige og professionelle i alt, hvad vi gør. Vi har det sjovt!

8 SKOLE - KLASSE - FRITIDSKLUB - VENNEGRUPPE
Hvem kan deltage? Alle mellem 10 og 16 år! SKOLE - KLASSE - FRITIDSKLUB - VENNEGRUPPE

9 Hvem kan deltage? 1 Der kræves ingen forkundskaber for at deltage, men det er en fordel, hvis holdene er sammensat af piger og drenge med forskellige evner og interesser. 2 Deltagerne i FLL erfarer ofte, at de må bygge på hinandens viden for at få det bedst mulige resultat. 3 Holdet har mindst én voksen vejleder, og vi anbefaler en holdstørrelse på 10 deltagere. 4 Aldersgrænsen er år. Vi lægger vægt på, at FLL skal være forankret i skolen. Alle elementer i projektet tager udgangspunkt i kompetencemålene i Norge, Sverige og Danmark. Projektet er tværfagligt med hovedvægt på naturfag, dansk og matematik.

10 Hvem kan deltage? Her er der plads til alle!!! Teknologen Programmøren
Forskeren Problemløseren Entertaineren Kunstneren Teoretikeren Projektlederen Et godt resultat i FLL afhænger af samarbejdet mellem forskellige mennesketyper med forskellige kvaliteter!

11 Arbejdsfordeling Et forslag er at lade elevene "søge" jobbene
Teknologidelen med robotkonstruktion og programmering Bygning af Challenge-sæt Forskningsdel Profilering og markedsføring Foto Projektaflevering

12 Skole-hjem samarbejde
Forældrenes rolle: Faglige bidragsydere Ansvar for nogle af grupperne Arrangere egne FLL-aftener, miljøarrangementer Hjælpe til med at holde tidsplanen på turneringsdagen Supporter Sponsorer?

13 Skole-hjem samarbejde
Det kan være en ressource for holdene at tage kontakt til lokale virksomheder og skaffe samarbejdspartnere, som kan bidrage både fagligt, økonomisk eller på andre måder. Dommerne i FLL kommer fra erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne.

14 Årets opgave

15 Projektets inddeling Forskning Teknologi

16 Forskning & Markedsføring
Udføre baggrundsstudier af årets tema Definere et problem Finde en innovativ løsning Forberede en præsentation Projektaflevering MARKEDSFØRING Markedsføre projektet Planlægge og udforme en PIT Forberede en markedsføringspræsentation

17 Teknologi Sammensætte Challenge-sættet Udvikle og bygge en robot
Programmere robotten Vælge strategi på robotbanen Forberede en teknisk præsentation Projektaflevering

18 Samarbejde Vurderes i pit.

19 Turneringsdagen Præsentation af forskning- og markedsføringsopgaven for dommerne

20 Turneringsdagen Konkurrencer med robotter på robotbaner

21 Turneringsdagen Teknologipræsentation for dommerne

22 Turneringsdagen Samarbejde præsenteres i pit

23 Jr. FLL Enkelte turneringer inkluderer også Jr. FLL-hold
Disse deltagere er mellem 6 og 9 år og har arbejdet med samme tema som FLL-holdene

24 Skandinavisk finale Holdet, som vinder FLL Champion-prisen i hver turneringsby, er kvalificeret til at deltage. Den skandinaviske finale afholdes 3 uger efter de regionale turneringer.

25 Udgifter Newton-netværket 23.10.2014
TILMELDINGSGEBYR: NOK 2.300,- DKK 2.200,- SEK 2.500,- (pr. hold) Inkluderer: 12 stk. T-shirts - egen side på internettet – opgaven – support - turneringsdeltagelse CHALLENGE-SÆT: NOK 1.250,- DKK 1.100,- SEK 1.100,- ROBOTSÆT: NOK ca ,- Besøg: inxcover.no for at se en opdateret pris

26 Vigtige datoer 1. februar: Tilmelding starter
 1. september: Tilmeldingen lukkes 12. september: Opgaven 2015 offentliggøres kl Uge 38: Lokalt vejledermøde Uge 44: Dommersamling/-oplæring 7. november: Regionale turneringer 28. november: Skandinavisk finale

27 af deltagerne vil anbefale FLL til andre
Virker det? DELTAGERNE BLEV BEDT OM AT RANGERE FREMTIDIGE STUDIER/JOB EFTER INTERESSE: 92% 1. Teknologi 2. Naturfag 3. Matematik 4. Eget modersmål 5. Samfundsfag 6. Engelsk af deltagerne vil anbefale FLL til andre

28 Virker det? PROCENT, SOM GIVER TOPKARAKTER TIL DELENE AF FLL-PROJEKTET
75% 77% 1. Bygge og programmere robot 2. Arbejde med forskningsopgaven 3. Forberede præsentationen til turneringen 4. Deltage i turneringen 5. Være en del af holdet 37% 35% 25%

29 97% 83% Vejlederundersøgelsen Virker det? Vil anbefale FLL til andre
Ønsker at være vejleder til næste år

30 Tilgængelige ressourcer
FILM GALLERI TIL LÆREREN MARKEDSFØRING TIL ROBOTTEN VÆRKTØJSKASSE På hjemmesiden hjernekraft.org kan man finde et bredt udvalg af ressourcer og hjælpemidler

31 Facebook: FIRST LEGO League Scandinavia
For mere information: Web: hjernekraft.org Facebook: FIRST LEGO League Scandinavia

32 Mange tak


Download ppt "FIRST® LEGO® LEAGUE 2015 OPLÆGSHOLDER, DATO."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google