Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Definition Kriterier Design og evaluering Usability.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Definition Kriterier Design og evaluering Usability."— Præsentationens transcript:

1 Definition Kriterier Design og evaluering Usability

2 Usability (brugervenlighed) Begrebet blev defineret omkring 1993 J Nielsen og R Molich’s samarbejde omkring bogen: The Usability Engineering Udtrykker en kvalitetsegenskab omkring hvor let det er at bruge et system og oplevelsen af det Er en kritisk faktor for et system Kan som andre ikke funktionelle krav (eller kvalitetsfaktorer) ikke måles direkte

3 Hvorfor brugervenlighed? Fokus på brugvenlighed af forskellige grunde: –Rationalisering, tidsbesparelse ved systemer med mange (interne) brugere –Nødvendighed, systemer uden direkte mulighed for hjælp –Konkurrence, systemer i direkte konkurrence med andre systemer –Risiko, systemer som involverer menneskers helbred Undersøgelser viser at brugere generelt har svært ved at interagere med forskellige slags IT-systemer 3

4 Definition af usability Nielsen (1994): Learnability Efficiency Memorability Errors Satisfaction Molich (2000): Let at lære Effektivt at bruge Let at huske Forståeligt Tilfredsstillende at bruge 4 Samlet definition (ISO DIS 9241):: I hvilken grad et produkt kan anvendes af en specifik bruger til at opnå specifikke mål funktionelt, effektivt og tilfredsstillende i en specifik brugskontekst

5 Opstilling af usability kriterier Forudsætningen for usability er: At funktionerne er tilstede At andre kvalitetskrav som fx performance er opfyldt Mål for usability kan fx være: At en opgave kan udføres med max 3 klik At 2 ud af 3 brugerne kan gennemføre en opgave indenfor 5 minutter (fx køb i en web-shop) At 2 ud af 3 brugere kan udføre en opgave i et jævnt tempo (uden at stoppe op) At ingen af brugerne har måttet opgive at finde/bruge en funktion

6 Design og evaluering af usability En løbende proces gennem udviklingen I starten udarbejdes designforslag ved anvendelse af mock up’s og UI prototyper, der gradvis får en mere færdig karakter Senere designes det kørende system Der en flere forskellige metoder der kan inddrages til evaluering To hovedkategorier: Ekspert metoder Brugertest metoder

7 Heuristikker for usability Betyder tommelfingerregler J Nielsen har ud fra egne erfaringer defineret 10 heuristikker for godt design, som omfatter alle typer digitale produkter Heuristikker er vigtig at have ved hånden når man designer Desuden bygger testmetoden heuristisk evaluering (ekspert review) på heuristikkerne.

8 Usability gennem tiderne Blev som nævnt defineret i 1994 GUI og fokus på funktionalitet og effektivitet Med internettets udbredelse og muligheden for at indlægge grafik begyndte markedsfolk og grafikere at interessere sig for mediet Det opstod fløje, hvor grafikerne argumenterede for det æstetiske i modsætning til Jacob Nielsens prioritering af effektivitet Senere enes man om at begge dele er vigtige

9 Usability vs user experience To overlappende aspekter Mens brugervenlighed handler om hvordan man i praksis får opgaverne løst let og hurtigt, handler user experience mere om brugernes opfattelse og reaktion på anvendelsen af en produkt, dvs de mere følelsesmæssige aspekter [preece m. fl. Interaction design] I nogle produkter er målet at udfordre brugeren ved at de ikke er brugervenlige

10 ? Eksempler på ikke brugervenlige systemer Hvad er problemet i henhold til definitionen på usability? Forslag til kriterier for usability?


Download ppt "Definition Kriterier Design og evaluering Usability."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google