Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion"— Præsentationens transcript:

1 Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
Kontakt med opdragsgivere Informanter til brugertest d. 3. og 10. marts Kortsortering: WOCO Næste ugers fremlæggelser Dagens øvelse

2 Kontakt med opdragsgivere
Møde d. 25. februar. Afsluttende møde til præsentation af jeres usability rapport som skal finde sted mellem d. 21. og 28. april, uge 17/18.

3 Informanter til brugertests
2x2 informanter der i videst mulig udstrækning repræsenterer sitets målgruppe d. 3. og 10. marts. Reserver lokale hos mig i god tid – senest en uge før. Link SIGCHI’s standardregler for brugertestning kan findes på slides for aftenholdet.

4 Fremlæggelse af kortsorteringsøvelsen: WOCO

5 Kommende gruppe-fremlæggelser
Ingen fælles øvelser i næste uge pga. opdragsgivermøder. De to efterfølgende gange, 3.3 og 10.3 vil være afsat til brugetests. Gruppe Louisiana skulle fremlægge erfaringer med Heuristisk inspektion, dets styrker og svagheder samt forslag til budget først d. 17. marts. Gruppe Miljø og Sundhed fremlægge deres erfaringer med brugertestene d. 17. marts.

6 Dagens øvelse: Heuristisk inspektion
Der er reserveret computerlokaler til jer, 3.15 og 3.16 fra ! For fremgangsmåde se kursets webside: Heuristisk inspektion også kaldet heuristik evaluering er en non-empirisk brugervenlighedsevalueringsmetode.

7 Empirativ vs. Non-empirativ
Hver test har en række forudsætninger. Jordan anvender betegnelsen empirative og non-empirative. Til de empirative tests er der typisk behov for informanter, materialer, typer af spørgsmål, fordeling af roller. I forbindelse med de non-empirative tests kan der være tale om heuristikker (tommelfinger-regler, guidelines, anbefalinger).

8 Heuristisk inspektion
En heuristik er en anderkendt regel for konstruktion af gode brugergrænseflader. Den forudsætter et kendskab til en række tommelfingerregler for hvad brugervenligt design er samt erfaring med designregler m.m. kombineret med sund fornuft. Udgangspunktet er at en usability-ekspert skal vurdere et system/website udfra en række heuristikker (tommelfingerregler/design-anbefalinger). En heuristisk inspektion kan f.eks. anvendes ved: En designspecifikation En prototype Et velfungerende websted/system

9 Heuristisk inspektion
Det er en kontroversiel teknik, da den ofte overser nogle kritiske problemer. En enkelt inspektør finder som regel kun mellem 10-40% af problemerne med brugergrænsefladen og det er sjældent at inspektører finder de samme problemer. Teknikken er mest velegnet til en første, overfladisk vurdering af en brugergrænseflade og kan ikke erstatte brugertests, men kan reducere nødvendige antal tests og forøge udbyttet af fremtidige test-tiltag væsentligt. Heuristisk inspektion er en væsentlig del af kurset og derfor vil der også d. 14. april endnu en øvelse hvor I skal evaluere et softwareprodukt.

10 Analyse - Rapportering
Rapport skrivning/Analyse kan afleveres pr. mail til den efterfølgende onsdag kl En rapport på 2 sider kan indeholde inkl. bilag: Anbefalinger til forbedring af navigationsstruktur/informationsarkitektur; anbefalingerne skal begrundes ud fra analysen af kortsorteringstesten. Testmetode og brugerprofiler. En kort beskrivelse af de vigtigste fortræffeligheder og problemer, som brugerne fandt ved testen. For hvert problem: Hvor alvorligt er problemet? Overvejelser om metodens styrker og svagheder. Budget-overvejelser: Hvor mange mandetimer (gerne udspecificeret: f.eks. forberedelse, analyse, gennemførsel)? Udstyr? Hvor mange informanter? Kompensation til informanter? Løsningsskitser. En oversigt over websitets oprindelige struktur sammenholdt med en oversigt over testpersonens struktur uden menuoverskrifter og med menuoverskrifter


Download ppt "Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google