Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk 1 Brugerflade En brugerflade er det, der er mellem mennesket og maskinen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk 1 Brugerflade En brugerflade er det, der er mellem mennesket og maskinen."— Præsentationens transcript:

1 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 1 Brugerflade En brugerflade er det, der er mellem mennesket og maskinen.

2 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 2 Brugerflade I vores sprogbrug omfatter back-end operativsystemer samt computere, netværk og lignende tekniske enheder. Browsere anses også for at tilhøre back-end, ligesom den valgte databaseteknologi gør det. Front-end omfatter programmer, som brugeren kommer i kontakt med. Det er virksomhedssystemer, værktøjsprogrammer, vedligeholdelsesprogrammer osv.

3 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 3 Brugervenlighed Jakob Nielsen [1]. [1] 1.Let at lære 2.Let at huske 3.Pålideligt 4.Effektivt at bruge 5.Tilfredsstillende at bruge Jakob Nielsen [1][1] Jakob Nielsen: ”Usability. Academic Press”, 1993.

4 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 4 Måling af brugervenlighed  Let at lære Indlæringstid. Hvor lang tid tager det for brugeren at lære at bruge programmet (f.eks. på kursus)?  Effektivt Effektivitet. Hvor hurtigt kan brugeren løse en given opgave?  Let at huske Genindlæringstid. Hvor lang tid tager det brugeren at lære at bruge programmet igen efter at have været væk fra det i en given periode (f.eks. et halvt år)?  Pålideligt Korrekthed. Får brugeren de korrekte resultater? Virker systemet altid (stabilt)?  Tilfredsstillende Subjektiv tilfredshed. Gennem interview eller spørgeskemaer undersøges brugerens holdning til programmet. Er brugeren meget tilfreds, tilfreds, hverken-eller, utilfreds eller meget utilfreds?

5 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 5 Udvikling af brugerflader Når man udvikler et lidt større IT-system (f.eks. et websted), bør man som udgangspunkt afgøre følgende: Hvad er organisationens/virksomhedens mål? Hvordan vil et IT-system/websted kunne understøtte organisationens/virksomhedens mål? Hvad er IT-systemets/webstedets formål? På kort sigt? På lang sigt? Hvilke strategier skal sikre, at formålet nås? Hvem er IT-systemets/webstedets brugere? Hvordan skal IT-systemets/webstedets succes måles?

6 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 6 Udvikling af brugerflader Mål skal:  være målbare  være realistiske  ikke stride mod hinanden  være prioriterbare

7 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 7 Webstedets funktion Udvikling af brugerflader I princippet er der tale om fire forskellige typer websteder: Informationssider Præsentationssider Kommunikationssider Integreret E-handel

8 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 8 Informationssider Informationssted, hvor interessenterne kan søge oplysninger. Envejskommunikation fra virksomheden til de mange brugere. Ofte et statisk websted, som sjældent skal opdateres. Præsentationssider Informationssider kan suppleres med en søgefunktion. Præsentere virksomhedens produkter. Det primære formål med sådanne websteder er massekommunikation. Skal opdateres, så snart der er nye informationer. Kommunikationssider Webstedet udvides med funktioner, der gør det muligt at få svar på spørgsmål. F.eks. vejledninger, FAQ (ofte stillede spørgsmål), chat eller . Tovejskommunikation. Integreret E-handel Enhver virksomhed bør overveje, om det kan være en fordel at sælge sine produkter via internettet. E-handel stiller flere krav til webstedet såvel som til organiseringen internt i virksomheden. Dynamiske websteder. Tovejskommunikation. De 4 webside typer

9 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 9 Kend brugeren Beskrivelse af målgruppen Geografi  Hvor bor målgruppen?  Hvor arbejder målgruppen? Demografi  Alder og aldersfordeling  Køn  Civilstand  Erhverv/beskæftigelse  Indkomst Psykografi  Livsstil  Forbrug  Subkultur Scenarie over, hvordan brugeren forventes at bruge systemet.

10 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 10 Kend brugeren Brugerprofil Novicen Når vi står over for en helt ny type opgaver, vil vi normalt være famlende og søgende. Vi er mest optaget af nogle enkeltstående ting og evner ikke at overskue helheden. Den avancerede bruger På dette niveau begynder vi at inddrage den praksis, vi befinder os i. Vi indsamler erfaringer og begynder at formulere egne regler, som baserer sig på disse erfaringer. Den kompetente bruger Vi taler om kompetente personer, når vedkommende ud over at inddrage erfaringer bliver opmærksom på, at der er forskellige valgmuligheder, og at resultatet afhænger af, hvilke valg der er foretaget. Den kyndige bruger Dette trin adskiller sig fra det foranstående, fordi der nok er en forståelse af, at der er forskellige valgmuligheder, men nu er forståelsen blevet en integreret del af personen. Intuitionen spiller nu en stor rolle. Eksperten Er du ekspert på et område, vil du løse opgaver uden at være bevidst om, hvad det egentlig er, du laver.

11 Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, 11 Kend brugeren Brugeradfærd Forskellige brugere stiller forskellige krav til et websted: Surferen Netsurferen vil have lækker grafik og en præcis angivelse af indholdet, så han bliver tiltrukket og fristet af siden. Tiltræk derfor surferen med en startside, der minder om et magasin/blad. Novicen/begynderen og den sjældne bruger Novicer eller nybegyndere skal have mulighed for hjælp, og siderne skal være enkle uden forstyrrende elementer. Eksperten og den hyppige bruger Den rutinerede bruger er oftest utålmodig og vil have et enkelt og hurtigt design. De hader oftest overflødig grafisk flimmer. Internationale brugere Vær opmærksom på, at internettet er verdensomspændende, og at måden at se websider på er kulturbestemt. Standarder for datovisning, klokkeslæt samt opfattelsen af farver, humor m.m. er forskellige i forskellige dele af verden.


Download ppt "Informationsteknologi B-A, HHX, 2005, www.dafoloforlag.dk 1 Brugerflade En brugerflade er det, der er mellem mennesket og maskinen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google