Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,"— Præsentationens transcript:

1 Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,
Lørdag d. 6. oktober 2012 Ved Nina Raaschou og Majbrit Møller

2 I dag Rammen for inklusion i København Ressourcecentre
Fagligt implementeringsforløb Aftaleforum Fleksible indsatser

3 Hvorfor inklusion og styrket samarbejde?
Flere børn og unge skal inkluderes i almenskolerne og alle børn og unge skal trives og udvikles i Københavns Kommune Det er ikke en spareøvelse, men en investering og en omfordeling af ressourcer Alle børn og unge og deres forældre skal opleve en helhedsorienteret indsats Tidlig og stærk koordination, så flere børn med behov for en samlet social og undervisningsmæssig indsats kan blive i almenskolen. Derfor skal SOF og BUF arbejde samtidig omkring barnet og finde en fælles vej for børn og unge i København.

4 Centrale fokuspunkter er
Øje for individet i fællesskabet frem for individet som problembærer Styrkelse af almenundervisningen med henblik på at inkludere flere børn og unge så de sikres trivsel og udvikling Tværfaglighed Samarbejde Hjælp-til-selvhjælp

5 Ressourcecentre – Vi har nogle udfordringer
Udviklingen i henvisning til specialtilbud er (indtil for nylig) gået den forkerte vej Vi skal blive bedre til at inkludere børn, der hvor de er og sikre at: lærerne bliver bedre til at differentiere undervisningen, (og vi ved, at alle børn profiterer af det ) vi får fokus på læringsmiljøet frem for på børn som problembærere vi kommer rundt om det hele barn og sikrer tryghed og kontinuitet i særlige forløb Flere midler og opgaver på den enkelte skole, fx visitation og prioritering af midler til vidtgående specialundervisning (enkeltintegration) samt etablering af fleksible tilbud Kommunikation og samarbejde med forældre om inklusion

6 Ressourcecentrene skal
Sikre en helhedsorienteret indsats og tværfagligt samarbejde om inklusion Koordinere indsatser Give faglig sparring til lærere til at håndtere inklusions- og undervisningsmæssige udfordringer så problemer løses, der hvor de opstår Sikre målrettet og koordineret hjælp til det enkelte barn med behov for støtte Understøtte ledelsen i forhold til arbejdet vedr. særlige indsatser, inklusion, bedre trivsel og faglige resultater Medvirke til en fælles, reflekteret samarbejdsform som danner afsæt for systematisk analyse af læringsmiljø, pædagogiske problemstillinger og fremadrettede handlemuligheder (integrere og bidrage til at potentialerne udnyttes i en helt ny faggruppe, inklusionspædagogerne)

7 Ressourcecentre: en overordnet model
SOF Børnefamilie-enhed Kompetencecentre Ressourcecenter Skoleledelse Inklusionspædagog AKT-vejleder Evalueringsvejleder Evt. læsevejleder Evt. undervisningsvejleder Evt. integrationsvejleder Funktionslærere IT-vejleder SKOLE Skolesocial-rådgiver OMRÅDE Skolepsykolog Sundhedsplejerske Områdechef Skolekonsulent Inklusionskoordinator Talehørelærere Ungdommens Uddannelses-vejledning UU-vejleder SSP-samarbejdet Forældre- involvering

8 Det første år er et implementeringsår
Skolerne arbejder med den model, de nu har valgt (inden for rammerne af den overordnede model) og indhøster erfaringer Forvaltningen arbejder på løbende at understøtte skolernes arbejde med: en fælles vejledning om ressourcecentre Funktionsbeskrivelser for eksterne ressourcepersoner i ressourcecenteret (sundhedsplejerske, socialrådgivere, psykologer og UU-vejledere) Netværk og temadage Løbende ledelsesdialog Faglige implementeringsforløb med to undervisere ud på hver skole

9 Inklusionspædagoger på alle skoler
Arbejde både forebyggende og akut Sparre og støtte ift. Forløb om fællesskab Understøtte enkelte elever eller grupper af elever i at strukturere hverdagen. Er tilknyttet skolens ressourcecenter Varetage opgaver som den enkelte skole særligt prioriterer, fxi forhold til særlige klasser eller alderstrin ” særligt samarbejde med enkelte eller grupper af forældre til børn i vanskeligheder” (citat fra centralt stillingsopslag)

10 Som inklusionspædagog skal du både varetage social- og specialpædagogiske opgaver. Vi forventer, at du kender til at arbejde forebyggende med børn – men også, at du kan håndtere de mange akutte situationer, der kan opstå i løbet af en skoledag. Dine opgaver kan fx være: Opgaver relateret til børnenes trivsel på skolen, herunder omsorg og kontakt og udvikling af børnenes muligheder for at deltage i legefællesskaber i frikvartererne Støtte børnene i at få et struktureret og forudsigeligt læringsmiljø o.lgn. Sparring med lærerne om og deltagelse i konkrete forløb, som retter sig mod stimulering og udvikling af fællesskab, sociale og personlige kompetencer hos eleverne At understøtte enkelte eller grupper af elever i at strukturere hverdagen. Social træning kan her udgøre et centralt element. Særligt samarbejde med enkelte eller grupper af forældre til børn i vanskeligheder Du vil i alle sammenhænge skulle samarbejde tæt med en række af skolens lærere, herunder ikke mindst de særlige ressourcepersoner, som indgår i skolens nyetablerede ressource­center. Som inklusionspædagog bliver du også, organisatorisk, forankret i skolens ressource­center

11 Aftaleforums målgruppe
Børn og unge med behov for en samlet social og undervisningsmæssig indsats. Måske i gennemsnit 1-2 pr. skole Børn og unge, hvor skolens ressourcecenter/skolesocial-rådgiver vurderer, at skolens indsats ikke kan skabe de ønskede/nødvendige forandringer Børn og unge, hvor skolens ressourcecenter/skolesocialråd-giver vurderer, at der KAN være behov for en § 50/ børnefaglig undersøgelse og foranstaltning efter Serviceloven. Og hvor der er sendt en underretning inden man mødes i aftaleforum

12 Målgruppe og opgaver - afgrænsning af aftaleforum ift. ressourcecenter
Ressourcecenter Diverse vejlederfora på skolen herunder tværsmøder Målgruppen Opgaver Videndeling Koordinere sagsgange: børnefaglig undersøgelse/ handleplan og PPV Indgå forpligtende aftaler Koordinere indsatser: forældres, skolens, fritidshjemmets og skolesocial- rådgivers indsats, foranstaltning mm. Opfølgning Børn og unge med behov for en samlet social og undervisningsmæssig indsats Der sendes en underretning til SOF Rådgivende og vejledende indsatser Tværfaglige vejledere: PPR, inklusionspædagoger, Læsevejleder, AKT Skolesocialrådgiver m.fl. Undervisningsdifferentiering Pædagogik Specialpædagogik Sparring Alle skolens børn og unge

13 Aftaleforum er… Et netværksmøde mellem de ressourcepersoner der kender barnet godt på skolen, myndighedssagsbehandler og familien og evt. barnets fritidstilbud På mødet koordineres indsatser og aftaler for, hvordan der kan samarbejdes om barnets undervisningsmæssige og sociale udfordringer i skolen og i hjemmet   Møder, der koordinerer sagsgang og indsats løbende Koordinerer tilbageslusningsaftaler fra dagbehandling

14 Aftaleforum kommer… Hvornår starter aftaleforum? I skoleåret 2012-2013
I oktober-november afprøves pilotforsøg i byen Der indsamles erfaringer fra pilottest hvorefter aftaleforum fra januar 2013 udbredes til hele byen er et implementeringsår

15 Fleksible indsatser og tilbud
De fleksible tilbud er alternativer til de traditionelle socialpædagogiske dagbehandlingsforløb Formålet er at give de børn der kan profitere af det og som har behov for en behandlingsindsats, øget mulighed for inklusion i almenskolen. er et implementeringsår De fleksible indsatser og tilbud følger tidslinjen i aftaleforum

16 Skoleflex Skoler i hele København har mulighed for at tilrettelægge en fleksibel og inkluderende indsats for barnet på skolen Det skal ske i et samarbejde med familien og børnefamilieenheden, samtidig med at barnet og familien modtager en indsats fra børnefamilieenheden Et skoleflex udløser kr. p.a. ud over den almene skoletakst Op til 20 børn i skoleåret

17 Skoleloop Opstartes i Brønshøj-Husum-Vanløse, men bliver bydækkende primo 2013 Øge inklusionen i dagbehandlingsforløb ved, at hjemskolen, familien, børnefamilieenheden og dagbehandlingstilbuddet etablerer et intensivt samarbejde omkring barnet og samtidig planlægger og udfører en god overgang for barnet i tilbageslusningen til hjemskolen Loopforløbet inkluderer et familiebehandlingsforløb for forældrene Op til 8 børn i skoleåret

18 Forsøgsindsatser Skoleopdateringsforløb:
Indsatsen gælder primært børn fra Nørrebro og Bispebjerg. Børnene er fortsat indskrevet i almenskolen og der arbejdes i tæt samarbejde om en øget trivsel i almenskolen – 2x6 børn Et ekstra fagligt og socialt løft i halvdelen af skoletiden. Pædagogisk arbejdes der med golfspillet for at øge koncentration og kendskab til sociale spilleregler Tilbageslusnings- og opfølgningsforløb: Der udarbejdes procedurer og retningslinjer for opfølgning - og tilbageslusning til almenskolen, som skal implementeres i alle dagbehandlingstilbud og almenskoler i 2013

19 Tak fordi i lyttede! Kontakt os gerne: Nina Raaschou Majbrit Møller -


Download ppt "Indsatser i København ifm. Inklusion/specialreformen,"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google