Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

TRÆK VEJRET.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "TRÆK VEJRET."— Præsentationens transcript:

1 TRÆK VEJRET

2 POESI PÅ LUNGERNE Vis filmen som intro til at lungerne er mere end sygdomme, der er link på billedet - ellers find filmen her:

3 DANMARKS LUNGEFORENING
Arbejder for ren luft og sunde lunger Mere end medlemmer 300 frivillige over hele landet 15 medarbejdere på hovedkontoret Danmarks ældste patientforening – oprettet i 1901 til bekæmpelse af tuberkulosen Har lavet undervisningssitet Liv i Lungerne.dk Her er et slide omkring hvem der står bag undervisningsforløbet og Liv i Lungerne.

4 FAKTA om LUNGESYGDOMME
Lungesygdomme fylder alt for meget i Danmark Astma, Allergi og KOL koster årligt 20 mia. danskere har en lungesygdom (KOL, astma, sjældne lungesygdomme) Højeste forekomst og dødlighed af KOL i Europa børn og unge under 17 år har astma Der er 2-3 i hver eneste skoleklasse der lider af astma! Astma er den hyppigste årsag til børns hospitalsindlæggelse Hvert 5. dødsfald skyldes sygdom i åndedrætsorgan lige nu, hvert 3. i 2020 (WHO) Spørg eleverne om de kender nogle lungesygdomme? Om de kender nogle der har lungesygdomme? Om nogle af dem har astma?

5 FORLØB I dag Indledning Oplæg om åndedræt, krop og lunger
Åndedrætsøvelser Afslutning I næste uge Tak for sidst Stjerneløb Gruppearbejde

6 ØVELSE ALLE DEM SOM Ud på gulvet Find på ting, hvor du bruger lungerne
Find en ny plads i cirklen

7 ØVELSE Tæl hvor mange vejrtrækninger I har på 30 sekunder
Lav regnestykker på 1 minut Tæl vejrtrækning igen på 30 sekunder Hvad sker der i kroppen? Man har i gennemsnit vejrtrækninger pr minut

8 MÅLMANDSTAKTIK Vis filmen målmandstaktik, som afrunding på stress øvelsen, som en måde at gå over til at snakke om hvordan vi bruger vores vejrtrækning. Der er link på billedet – ellers kan det findes på dette link:

9 ÅNDEDRÆTSØVELSER Pust luften ud op gennem benet
Træk vejret ind og ned i foden Øvelse: Åndedrætsøvelsen ‘Trekanten’ Formål med øvelsen: Øvelsen er en mindfulness-øvelse, som handler om at ‘grounde’ sig selv og sine tanker fysisk til jorden via åndedrættet. Fødderne er den fysiske forbindelse til jorden og har indfyldelse på ens evne til at være tilstedeværende. Hvad er mindfulness? Mindfulness kan defineres som en bestemt måde at være opmærksom på, der er karakteriseret ved evnen til bevidst observation af nuværende oplevelser uden at dømme og evaluere dem. Nærværstræning (standse tankemylder, hvor man hele tiden er andre steder) Sædvanligvis giver indhold i bevidstheden anledning til automatiske processer, hvor oplevelser analyseres, bedømmes, evalueres og kategoriseres. Mindfulness er evnen til at registrere og neutralt iagttage fænomener i opmærksomhedsfeltet, herunder tanker, følelser og kropslige fornemmelser samt sanseindtryk fra omgivelserne, således som de kommer og går, uden forsøg på flugt eller undgåelse og uden at forholde sig kritisk og vurderende til dem.  Instruktioner: Man stiller sig op med fødderne solidt plantet i gulvet. Hænderne placerer man enten på maven/ved navlen, eller de kan hænge frit ned langs siden. Navlen udgør udgangspunktet for øvelsen. Øvelsen: (se tegningen på powerpoint-slidet). Hold vejret hen til den anden fod

10 HVAD VED I OM LUNGERNE? Hvor sidder lungerne?
Spørg eleverne hvad de ved omkring lungerne, så I kan tage udgangspunkt i deres viden. Hvor sidder Lungerne: Mennesket har to lunger og sidder bag ribbenene. Den højre lunge er delt i tre dele (lapper) og venstre i to. Venstre lunge er lidt mindre end højre, da hjertet tager lidt af pladsen. Der kommer 5-6 l luft ind i lungerne hvert minut. Lungerne har en stor overflade, der ville dække ca. 80 – 120 m2, hvis de blev bredt ud. Det svarer til en halv tennisbane. Den store overflade er altafgørende for optagelsen af ilt til kroppens celler.’ Lungernes vigtigste opgave er at sørge for, at der kommer tilstrækkeligt med ilt ud i blodet og at fjerne affaldsstoffet kuldioxid, sådan at cellerne i hele kroppen kan få tilstrækkeligt med ilt til at fungere. Denne udveksling sker gennem vejrtrækningen, der består af to processer – indånding og udåndning. Hvor sidder lungerne? Hvor mange lunger har vi? Hvad bruger man lungerne til? Kan man leve uden lungerne?

11 Evt. vis denne video om hvordan lungerne fungerer: https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/lunger/illustrationer/animationer/hvordan-fungerer-lungerne/. Lungerne består af et bronkiesystem, der ligner et træ uden blade, men vendt på hovedet. Derfor kaldes det ofte for bronkietræet. Systemet starter med et stort bronkierør, der deler sig et utal af gange og ender i bitte små lungeblærer (dem er der millioner af). Det er her ilt (O2) og kuldioxid (CO2) transporteres (udveksles) mellem blodet og lungerne.

12 HVAD SKER DER NÅR DU TRÆKKER VEJRET?
Indånding - aktiv Udånding – inaktiv Ballon vs. papirpose Tal med eleverne om ind- og udånding Lad dem forklare med deres ord hvad de oplever at der sker, når de trækker vejret ind og ud. Ballon vs. Papirpose øvelse: En pædagogisk måde at forklare om vejrtrækning med og uden problemer er følgende: 1. Tag en ballon og pust den op uden at binde til. På samme måde fyldes vores lunger når vi trækker vejret ind. Slip ballonen og se at ballonens elasticitet gør, at luften kommer ud af sig selv. Vi bruger ligesom ballonen ikke så meget energi på at ånde ud. KOL-syge lunger er som en ballon man har pustet op og glemt bag reolen. Når man finder den, er den slap og rynket. Og når man binder knuden op, er elasticiteten væk, og luften bliver ikke automatisk presset ud. Ved syge lunger er det som en papirspose du puster op og slipper al luften bliver i posen. 2. Tag en papirspose. Pust luft i den og slip for åbningen. Beskriv hvad der sker med papirsposen. Sammenlign og beskriv hvad der sker med lungerne hos mennesker med lungesygdommen KOL. 3. Fyld dine lunger med så meget luft, som du overhoved kan. Prøv derpå at fylde dine lunger med endnu mere luft. Beskriv hvordan det føles. Beskriv hvordan, du tror lunger med KOL påvirker personens hverdag? OBS! Få eleverne til at fortælle, hvad der sker med papirsposen og ballonen samt hvad forskellen er. Derved skal de være på med det samme.

13 TRÆK VEJRET PÅ FORSKELLIGE MÅDER
Forpustet Stresset Indledning: Alle laver høje knæløft/englehop/sprællemand i 1 min. (så de bliver forpustede) Spørg eleverne, hvad der sker med kroppen og vejrtrækningen.

14 TRÆK VEJRET PÅ FORSKELLIGE MÅDER
Forpustet Stresset Fysisk aktivitet Pulsen op Mellemgulvsmusklen Går hurtigt over Giver mental energi Presset situation Pulsen op Hjælpemuskler i øvre krop Følelsen varer i længere tid Tager mental energi Snak med dem om forskellen på forpustet og stresset vejrtrækning og inddrag matematik/stress øvelsen i indledningen. Hvilke muskler bruges Hvad sker der med vejrtrækningen (hvor foregår den) Hvad sker der med tankerne/humøret – din mentale tilstand/tilstedeværelse

15 Det gode åndedræt Forøger din lungekapacitet Renser kroppen
Optimerer din fordøjelse Virker beroligende for dit nervesystem Giver energi Cellerne iltes bedre Virker slankende Giver smuk og vital hud Giver ro og fungerer som den bedste sovepille Snak med eleverne om, hvad det gode åndedræt er og gør. Forøger din lungekapacitet, så du har langt større motorkraft til fysisk udfoldelse. Fungerer som dit indre brusebad, hvor affaldsstoffer renses ud, og ny næring sendes rundt via den øgede blodcirkulation. Optimerer din fordøjelse ved at massere organer og tarme ved hvert eneste åndedrag. Virker beroligende for dit nervesystem, der holder balance imellem den del af nervesystemet, der populært sagt stresser kroppen og den del, der beroliger. Ved et enkelt kstra godt åndedrag sænkes for eksempel mængden af stresshormon, der sendes rundt i kroppen. Virker som en sprøjte, der sender energi rundt i kroppen og ilt ud til hver eneste lille celle – cellerne lever af ilt som det vigtigste næringsstof. Cellerne iltes bedre – og har dermed mindre risiko for at udvikle sig uhensigtsmæssigt. Virker slankende på grund af den forbedrede fordøjelse, cirkulation, udrensning og balancen i nervesystemet. Når kroppen udsender mindre stresshormon, så vil den meget lettere give slip på fedtdepoterne. Giver smuk og vital hud. Giver ro til natten og fungerer som den bedste sovepille, du kunne ønske dig.

16 MENTAL SUNDHED Hvordan kan man holde sig mentalt sund og frisk?
Hvilke situationer påvirker din mentale sundhed negativt? Eleverne laver i grupper en plakat/planche, hvor de svarer på spørgsmålene. Før de begynder at tegn/skrive, så spørg eleverne om de ved hvad mental sundhed er? I grupper skal eleverne tegne og skrive på en plakat følgende: Spørg eleverne ind til hvad mental sundhed og trivsel betyder og hvordan man kan holde sig frisk Fysisk aktivitet Spise sundt Søvn Undgå stressede situationer – hvordan kan man klare dem, hvis de opstår (vejrtrækning) Find inspiration her:

17 MENTAL SUNDHED God selvtillid og godt selvværd
At være tilfreds med livet At være i godt humør Stærke sociale relationer – at have gode venner Overskud til at klare hverdagens udfordringer og stressede situationer God søvnvaner God livskvalitet Der skal være en fin balance mellem dit psykiske velvære og din krops fysik. Mange elitesportsudøvere er stressede fordi de er afhængige af at toptune deres krop til at vinde. Sundhedsstyrelsen tager udgangspunkt i WHO’s opfattelse af mental sundhed som en tilstand af trivsel, hvor individet kan udfolde sine evner, kan håndtere dagligdags udfordringer og stress, samt indgå i fællesskaber med andre mennesker. Mental sundhed rummer dermed to elementer: Dels en oplevelsesdimension: At opleve at have det godt, at være overvejende glad, i godt humør og tilfreds med livet. Og dels en funktionsdimension: At kunne klare dagligdags gøremål, som fx at købe ind, lave mad, gå på arbejde eller i skole, indgå i sociale relationer og at kunne håndtere de forskellige udfordringer, som en almindelig dagligdag kan byde på.

18 TAK FOR IDAG En god metode for evaluering og afslutning er, at man tegner en kuffert på tavlen eller på en flipchart. Derefter spørger man eleverne, hvad de har lært og hvad de kan tage med sig fra dagen. Det de nævner skriver I på kufferten, så det visuelt ligner, at de kan tage det med sig i kufferten. Sig tak for deres deltagelse i øvelserne og oplægget. OBS! Hvis man skal tilbage til en efterfølgende workshop, så er det en god idé at kort introducere til, hvad der skal ske næste gang og hvad de skal lave inden da.


Download ppt "TRÆK VEJRET."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google