Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur."— Præsentationens transcript:

1 Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

2 Program Velkommen Siden sidst Deltagernes erfaring
Stress/sårbarhed hos mennesker med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Øvelser Hjemmeopgave Tak for i dag - feedback Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

3 Siden sidst Spørgsmål og kommentarer siden sidst? Hjemmeopgave
Opfølgning på hjemmeopgaven kan være: Runde, hvor hver deltager deler en enkelt tanke/oplevelse eller ny erkendelse med gruppen Eller: Hvordan er det gået med at løse den? Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 3

4 Patienternes erfaringer
Hvornår opdager du, at du har det dårligt? Hvordan opdager du, at du har det dårligt? Hvad hjælper dig, når du har det dårligt? Kender du andre metoder, måske fra tidligere, til at få det bedre? Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

5 Fakta om vanskeligheder for mennesker med borderline
Øget sårbarhed og øget stressniveau Affladning af følelser i affekt er længerevarende BEMÆRK: Lyskurvemodellen findes også som PowerPoint i værktøjskassen Illustreres med Lyskurve-modellen Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

6 Lyskurvemodellen Grønt felt er råderum Gult felt er advarselsfelt
Rødt felt er affektfelt Patienter med borderline befinder sig oftest i det gule felt, hvor der ikke er så langt til det røde felt. Rådighedsrummet (det grønt felt) kan øges ved at styrke de beskyttende faktorer Hvilke situationer eller faktorer kan bringe mig i affekt? Beskyttende faktor er i værktøjskassen som stress-sårbarhedsfaktor. Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

7 Stress og sårbarhed Mennesker med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Er oftest mere stressede end andre mennesker Føler sig ofte forkerte Har ofte svært ved at sove, og døgnrytmen er ofte forskudt Spiser ofte for meget eller for lidt, og har svært ved at finde overskud til en sund og varieret kost Motionere ofte for meget eller for lidt ”Selvmedicinerer” ind imellem med alkohol eller andre former for rusmidler Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

8 Stress og sårbarhed Mennesker med emotionelt ustabil personlighedsstruktur Har ofte svært ved relationer Har svært ved at følelsesregulerer og holde store følelser ud. Har ofte svært ved at tolke og tackle egne og andres krav Har ofte svært ved at mærke egne ønsker og behov Har ofte mange ’triggere’ Har let til mistolkninger Har svært ved at stole på nogen, føler hurtigt svigt Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

9 Her kunne evt. tilføjes:
Hvordan skabe balance? Her kunne evt. tilføjes: Vægten (til drøftelse af sårbarheds- og beskyttende faktorer) Ugeplan (til drøftelse af hvordan søvnen påvirker og som introduktion til noget, man kan arbejde videre med hjemme) [Se i værktøjskassen] Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 9

10 Mulige redskaber til hjælp til at kunne holde ud
Vejrtrækning Opmærksomhedsøvelser på sanserne Fantasere Aktivere dig selv Distraher dig selv Kender gruppen andet? Mennesker er forskellige, og derfor er det ikke det samme som hjælper på alle Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

11 Vejrtrækningsøvelse Sæt dig godt til rette i stolen
Hav lukkede øjne eller hav dem åbne det bestemmer du selv Start øvelsen med en dybere vejrtrækning Skærp din opmærksomhed på vejrtrækningen Træk vejret ind og pust ud Hvis og når du bliver opmærksom på at dine tanker flyver, vender du blot tilbage til fokus på vejrtrækningen Bevar fokus på vejrtrækningen Afslut øvelsen med en dybere vejrtrækning og vend opmærksomheden tilbage til rummet. Hvordan var denne øvelse Øvelsen forgår i en stille og roligt stemmeføring ikke længere end 2-3 minutter Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

12 Andre holde ud-færdigheder
Lindre med sanseindtryk Se på noget du kan lide Lyt til noget du kan lide eks musik Lugtesans duft til noget du kan lide Smagssans spis noget du holder af at spise Følesans tag et varmt bad eller tag noget blødt tøj på eks. Ring til en du holder af Se en god film Læs en god bog Gå en tur i naturen Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

13 Hjemmeopgave Prøv vejrtrækningsøvelsen hjemme
Arbejd med din sikkerhedsplan [Evt. lave en ugeplan] Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur

14 Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart?
Tak for i dag Hvad var nyt/overraskende? Hvad var særligt brugbart? Hvad var mindre brugbart? Psykoedukation for patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur 14


Download ppt "Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google