Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller"— Præsentationens transcript:

1 ”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller
Temaeftermiddag - Brug hjernen til en forandring Oplæg af Kjeld Fredens ”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller Kjeld Fredens er læge og hjerneforsker. Han har været lektor (hjerneforsker) ved Århus Universitet, seminarierektor ved Skive Seminarium, udviklings- og forskningschef ved Vejlefjord Neurocenter, vismand i Kompetencerådet. Forfatter til ”Innovation og Ledelse - Hjernen som medspiller,” Academica, 2009, og sammen med Anette Prehn: ”Selvcoaching- brug hjernen til en forandring”. Gyldendal Business, 2009. (Fredens: Hukommelse for fremtiden, okt. 2009) Kjeld Fredens Afdeling for Operation og Anæstesiologi samt Akut ModtageCenter

2 Temaeftermiddag - Brug hjernen til en forandring Oplæg af Kjeld Fredens
Faglig stolthed Er ikke noget jeg har men noget jeg gør og opretholder sammen med andre. Glæde over at mit fag udvikler sig. Glæde ved at jeg udvikler mig i mit fag. Anerkendelse fra andre om min vigtighed. Udfordringer og relevans Kjeld Fredens, Afdeling for Operation og Anæstesiologi samt Akut ModtageCenter 2

3 Et udviklende arbejdsmiljø
Temaeftermiddag - Brug hjernen til en forandring Oplæg af Kjeld Fredens Et udviklende arbejdsmiljø Udvikling på alle niveauer Faglig stolthed kan måles på en enhed af Medarbejdere Patienter Pårørende Ledelse Trivsel Kreativitet Kvalitet Kjeld Fredens, Afdeling for Operation og Anæstesiologi samt Akut ModtageCenter 3

4 Det er underviserens mål at få eleven til at elske det, de bør.
Temaeftermiddag - Brug hjernen til en forandring Oplæg af Kjeld Fredens Det er underviserens mål at få eleven til at elske det, de bør. (Aristoteles) Det er lederens opgave at få medarbejderne til at elske det, de gør. Afdeling for Operation og Anæstesiologi samt Akut ModtageCenter 4

5 Temaeftermiddag - Brug hjernen til en forandring Oplæg af Kjeld Fredens
Hver dag konfronteres vi med enorme mængder af information. Det er derfor ikke overraskende, at vi skyder genvej og følger flertallet. Det er frygt, der motiverer denne reaktion. Kærlighed får os til at gå egne veje Det er underviserens mål at få eleven til at elske det de bør. (Aristoteles) Afdeling for Operation og Anæstesiologi samt Akut ModtageCenter 5

6 Hvad skal der læres/udvikles?
Vide-kunne-gøre Viden/færdigheder. Fornemmelse for hvor og hvornår denne viden/færdigheder kan anvendes. Disposition til at gøre det. Specificering af vide-kunne-gøre Faglig viden. Forstå fagområdet (domæne, fællesskab). Færdigheder (kunnen). Koncentration og vedholdenhed. Forestillingsevne. Opleve (sansning/perception/intuition/leg/ implicit læring) Reflektere (spørge, forklare, kritisere) Udforske, undersøge, eksperimentere. Nytænke, sprænge rammer. Kjeld Fredens

7 Hvordan skal det læres Interaktionisme Kjeld Fredens Kollektiv
Individuel Interaktionisme Kjeld Fredens

8 Tæl til tre Eller om at flytte på opmærksomheden
Læring i fællesskab Sociale relationer der smitter Organisationens voksende/fastlåste mindset Organisationens læringsstil er præget af organisationens ledelsesstil Individuel læring Eksplicit Metakognition Indre motivation Foredrag ved Kjeld Fredens

9 Foredrag ved Kjeld Fredens
Kreativitet er den højeste form for læring Præference og evne Hvilken præference (stil) har du? Dimensioner Holist Analytiker Helhed-del Helhed Del Imaginær-verbal Imaginær Verbal Intern-Ekstern Intern Ekstern Foredrag ved Kjeld Fredens

10 Foredrag ved Kjeld Fredens
Et netværk med 1020 venner. Gul er de mest glade, blå de mindst glade Kvinder (cirkel). Mænd (firkant) Foredrag ved Kjeld Fredens

11 Glæde skaber sammenhæng og sammenhæng skaber glæde
Nutid Fremtid Fortid Hedonist Nihilist Futurist Kjeld Fredens

12 Foredrag ved Kjeld Fredens
Innovation som læreproces Kreativitet og innovation er begrebsmæssigt det samme, men de kan som fænomener niveau-deles Innovation: Gradvis (assimilativ/framing) Radikal (accomodativ/reframing) Kreativitet: Kreativitet som accepterer det eksisterende paradigme Kreativitet som afviser det eksisterende paradigme Udvikling af nye og værdifulde idéer eller resultater, samt deres relation til praksis. Foredrag ved Kjeld Fredens

13 Hjernens to poler frastødning og tiltrækning
Passive emotioner Højre hemisfære Aktive emotioner Hemisfære Venstre Amygdala Hippocampus Hjernestamme Foredrag ved Kjeld Fredens

14 Følelsernes kompas Kunsten at se mulighede
Temaeftermiddag - Brug hjernen til en forandring Oplæg af Kjeld Fredens Følelsernes kompas Kunsten at se mulighede Hippocampus Positiv (vind) Overraskelse, nysgerrighed. Forandring. Overskridende læring. Glæde, tilfredshed. Styr på tingene. Tilføjende læring. Aktive Passiv Frygt, vrede, bedrøvelse, afsky. Keder sig. Rutine. Amygdala Negativ (tab) Vagus Foredrag ved Kjeld Fredens Afdeling for Operation og Anæstesiologi samt Akut ModtageCenter 14

15 Læringshierarki Aktiv læring
Temaeftermiddag - Brug hjernen til en forandring Oplæg af Kjeld Fredens Læringshierarki Aktiv læring Selvinitieret, skabende læring. Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Indre motivation Metakognition Ydre motivation Foredrag ved Kjeld Fredens Afdeling for Operation og Anæstesiologi samt Akut ModtageCenter 15

16 At finde sin egen stil Selvinitieret, skabende læring.
Selvstændig læring indenfor given rammer. Instruktionslæring. Adfærdsformning og programmeret læring. Klassisk betingning og habituering. Coache Instruere Guide Foredrag ved Kjeld Fredens

17 Foredrag ved Kjeld Fredens
Man får størst succes, når man lærer med den stil, der er tættest på ens personlighed Foredrag ved Kjeld Fredens

18 Lad os coache hjernen, så den finder sin egen stil
Laterale del: Planlægning i arbejdshukommelsen og målrettet adfærd Mediale del: Fleksibilitet og emotionel koordinering. Skifte strategi. Frontale pol: Hukommelse for fremtiden. Forudgribe. Vision Foredrag ved Kjeld Fredens

19 I boksen: Laterale del Udenfor boksen: Mediale del og frontale pol
Foredrag ved Kjeld Fredens


Download ppt "”Neuroleadership” Innovation og ledelse. Hjernen som medspiller"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google