Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai."— Præsentationens transcript:

1 Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai

2 (2) Udviklingen i 05/06 Opfølgning på Strategi 2008 Forventninger til 06/07 Agenda

3 (3) Økonomiske resultater i 05/06 Omsætning på 716 mio. kr. – stigning på 9,5% (8,2% i lokal valuta) Omsætningen inden for Respiratory Care og Neurology er steget Cardiology viser en beskeden omsætningsvækst, men mængden er steget 5% EBIT på 83 mio. kr. mod 68 mio. kr. i 04/05 EBIT-margin på 11,5% mod 10,5% i 04/05 Årets resultat blev på 48 mio. kr. mod 45 mio. kr. i 04/05

4 (4) Omsætning Fortsat fremgang i omsætningen af de nyere produkter, især larynx- masken Stigende omsætning via aftaler med GPO'er i USA – to nye kon- trakter i 05/06 omfattende larynx- masker og SPUR II Ændringer i valutakurser har på- virket positivt med 8,6 mio. kr. Patentsag vedrørende larynx-masken har ikke påvirket omsætningen

5 (5) Omsætning pr. forretningsområde Vækst 2005/06 Respiratory Care21,6% Cardiology1,0% Neurology 20,3% Note: Vækstprocenter opgjort i lokal valuta

6 (6) Omsætning geografisk fordelt Vækst2005/06 Europa7,3% USA10,5% Resten af verden6,8% Note: Vækstprocenter opgjort i lokal valuta

7 (7) Resultat af primær drift (EBIT) EBIT er steget med 21% til 83 mio. kr. Relativt mindre forbrug af kapacitets- omkostninger Forbedring af produktionseffektivitet Fald i dækningsgrad, blandt andet som følge af priskonkurrence EBIT-margin på 11,5% mod 10,5% i 04/05

8 (8) Cash flow Forbedring af cash flow væsentligst som følge af for- bedret driftsresultat, lavere pengebinding i lagre samt lavere investeringer Cash flow fra driften steg til 99 mio. kr. fra 40 mio. kr. i 04/05 Frit cash flow steg til 61 mio. kr. mod minus 15 mio. kr. i 04/05

9 (9) Nyeste produkter Respiratory Care Cardiology Ambu® Aura40Ambu® Blue Sensor NEOAmbu® White Sensor

10 (10) Larynx-masken – patentsag Efteråret 2005: LMA stævner Ambu Tyskland for krænkelse af et tysk patent vedr. forstærkningen af spidsen af larynx- masken August 2006: Afsigelse af dom; Ambu krænker patent August 2006: Lancering af ny version af larynx-masken på det tyske marked – ingen negativ effekt på salget September 2006: Ambu anker dommen – forventet doms- afsigelse i november 2007 November 2006: LMA stævner Ambu Holland for krænkelse af et hollandsk patent vedr. forstærkningen af spidsen af larynx-masken

11 (11) Udviklingen i 05/06 Opfølgning på Strategi 2008 Forventninger til 06/07 Agenda

12 (12) Strategi 2008 – Status Ambu har inden for de fleste områder udviklet sig i overensstemmelse med målene i Strategi 2008 Tilfredsstillende fremgang i både omsætning og EBIT Væksten inden for nogle områder er dog ikke så høj som forudsat i Strategi 2008 Der er iværksat aktiviteter for at øge væksten i om- sætningen

13 (13) Strategi 2008 – "Eftersyn" i sommeren 2006 Væsentligste konklusioner: Den valgte strategiske retning er fortsat den rette Målet om at nå en omsætning i niveauet 1 mia. kr. for- ventes realiseret inden udgangen af regnskabsåret 09/10 Væksten inden for Cardiology er lavere end forventet Ikke alle udviklingsprojekter har medført den forventede omsætning og indtjening Økonomiske resultater i overensstemmelse med målene

14 (14) Strategi 2008 – Styrkelse af salgsområdet Større fokus på centrale kunder og øget segmentering Forøgelse af antallet af solgte produkttyper til den enkelte kunde Overordnet porteføljestyring centraliseres i højere grad Landechefer får mere direkte kundeansvar Øget fokus på performance Tættere samarbejde med distributører – får væsentlig rolle på fremtidige vækstmarkeder

15 (15) Strategi 2008 – Optimering af product management Etablering af search-funktion – Opsøge og evaluere nye produktmuligheder – Fokus på produkter inden for kendte produkt- områder Styrkelse af product management-funktionen – Porteføljeplanlægning, prisfastsættelse, opfølgning i forbindelse med nye projekter samt udvikling af salgskoncepter og services

16 (16) Strategi 2008 – Optimering af produktudvikling Kompetencer koncentreres inden for områder, hvor Ambu har den stærkeste position Fokus på udvikling og forbedring af produkter inden for allerede etablere produktområder Udviklingsprocesser endnu mere markedsorienterede Mere fleksibel struktur på tværs af de enkelte udvik- lingsteams

17 (17) En omsætning i niveauet 1 mia. kr. (ekskl. akkvisitioner) forventes nået inden udgangen af regnskabsåret 09/10 EBIT-margin på niveauet 16% (uændret) Frit cash flow før akkvisitioner på ca. 75 mio. kr. (tidligere ca. 60 mio. kr) ROIC inkl. goodwill på ca. 12% (uændret) 25% af omsætningen skal komme fra produkter lanceret inden for de seneste fem år (uændret) Strategi 2008 – Opdatering af økonomiske mål

18 (18) Udviklingen i 05/06 Opfølgning på Strategi 2008 Forventninger til 06/07 Agenda

19 (19) Omsætning i niveauet 765 mio. kr. svarende til en vækst på 7% EBIT-margin i niveauet 13% svarende til ca. 100 mio. kr. Resultat før skat i niveauet 12% af omsætningen sva- rende til ca. 90 mio. kr. Et frit cash flow i niveauet 60 mio. kr. ROIC på ca. 11% Forventninger til 06/07

20 (20) Fokusområder i den kommende periode Implementering af aktiviteter for at øge væksten inden for såvel nyere som mere modne produkter Forbedring af innovationsprocesserne Intensivering af indsatsen inden for anæstesi-området (Respiratory Care) Yderligere effektivisering af produktionen, især af pro- dukterne inden for Cardiology Omkostningsfokus – herunder fortsættelse af produk- tionsstrategi med øget produktion i Asien Overveje mulighederne for akkvisitioner

21 (21) Spørgsmål

22 (22)


Download ppt "Årsrapport 2005/06, 30. november 2006 Ved CEO, K. E. Birk og CFO, Anders Arvai."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google