Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BRYGGERIGRUPPEN A/S STORMØDER Bryggerigruppen A/S Strategiplan 2005 - 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BRYGGERIGRUPPEN A/S STORMØDER Bryggerigruppen A/S Strategiplan 2005 - 2007."— Præsentationens transcript:

1

2 BRYGGERIGRUPPEN A/S STORMØDER Bryggerigruppen A/S Strategiplan 2005 - 2007

3 BRYGGERIGRUPPEN A/S Økonomiske mål i V8 er nået • Tocifret ROIC • Cashflow på mere end 200 mio. kr. i gennemsnit • Tocifret overskudsgrad • Økonomiske nøgletal på højde med de bedste i industrien • Bryggerigruppens værdi fordoblet

4 BRYGGERIGRUPPEN A/S Ny strategiplan 2005 - 2007 Værdiskabelse gennem lønsom international vækst

5 BRYGGERIGRUPPEN A/S • Fortsat tocifret ROIC • Fortsat tocifret overskudsgrad • Frit cashflow på mindst 7% af nettoomsætningen 3 økonomiske mål fastholdes

6 BRYGGERIGRUPPEN A/S Nyt økonomisk mål tilføjes Lønsom omsætningsvækst fra ca. 3 mia. til mindst 4,5 mia. i løbet af 3 år

7 BRYGGERIGRUPPEN A/S Organisk vækst i størrelsesordenen 3% årligt Polen Norden Baltikum Afrika Caribien Italien Tyskland Canada England

8 BRYGGERIGRUPPEN A/S Stærke mærker • Royal i Danmark • CIDO i Baltikum • Kalnapilis i Litauen • Vitamalt i Afrika, Caribien og Europa • Faxe International • Ceres i Italien

9 BRYGGERIGRUPPEN A/S Fortsat fokus på effektivisering • Business Excellence • 20 mio. kr.

10 BRYGGERIGRUPPEN A/S Akkvisitioner, partnerskaber og alliancer • Nordeuropa • Italien • Internationale markeder for maltdrikke (Caribien, Afrika og England) • Regionale virksomheder i vores branche • Stærke regionale mærker • Øl • Læskedrikke • Maltdrikke

11 BRYGGERIGRUPPEN A/S Krav til købte virksomheder efter tre år Mindst levere samme økonomiske nøgletal som Bryggerigruppen • Indkøb • Produktion • Salg - bl.a. cross sale over grænser • Ledelse

12 BRYGGERIGRUPPEN A/S Udgangspunkt for international vækst • Stærk position i Baltikum • Solidt udgangspunkt i Nordtyskland • Udviklingspotentiale i Polen • Stærk Nordisk alliance • Unik vækst i Italien • En af verdens førende leverandører af maltdrikke

13 BRYGGERIGRUPPEN A/S Gearet til vækst

14 BRYGGERIGRUPPEN A/S Målene i V8/V8 Next er nået WACC •Frit cashflow •0•0 •100 •200 •300 •2000•2001•2002•2003•2004 •Mio. DKK

15 BRYGGERIGRUPPEN A/S Peer Group - Sammenligning 2003/2004E Top 5 Int. bryggerier 2003 BG 03 BG 04E •Overskudsgrad •0•0 •2•2 •4•4 •6•6 •8•8 •10 •12 •14 •16 •Procent Top 5 Int. bryggerier 2003 BG 03 BG 04E BG 04E Top 5 Int. bryggerier 2003 BG 03 •ROIC •0•0 •2•2 •4•4 •6•6 •8•8 •10 •12 •14 •16 •Procent

16 BRYGGERIGRUPPEN A/S Finansiel kapacitet • Fastholde finansiel struktur mindst svarende til BBB rating (investment grade) • Hovednøgletal i styring - EBIT/nettorenteudgifter:> 3,7x - EBITDA/nettorenteudgifter:> 5,5x - Nettorentebærende gæld/EBITDA< 2,5x

17 BRYGGERIGRUPPEN A/S Finansiel kapacitet < 2,51,33-1,491,44 Rentebærende gæld/EBITDA > 5,514,70-15,3014,79 EBITDA/Nettorenteudgift > 3,88,18-9,098,35 EBIT/Nettorenteudgift BBB2004F 2003A Nøgletalsoversigt Aktuel finansiel kapacitet vurderes til : 1,0 - 1,3 mia. DKK

18 BRYGGERIGRUPPEN A/S Udbytte- og tilbagekøbspolitik • Dividende: 25-40% af koncernresultat • Tilbagekøbspolitik: Vil fortsat foretage tilbagekøb – bl.a. under hensyn til selskabets finansielle situation

19 BRYGGERIGRUPPEN A/S Konklusion • Målene fra V8 er realiseret • Krav: - Fastholdelse af overordnede mål - Ingen udvanding af eksisterede aktionærer • Betydelig finansiel kapacitet muliggør: - Akkvisitioner - Fornuftig udbytte-/tilbagekøbspolitik

20 BRYGGERIGRUPPEN A/S Vækstområder sikrer værdiforøgelse

21 BRYGGERIGRUPPEN A/S • Fortsat styrkelse af Royal i Danmark • Udbygning af vores skandinaviske alliance • Videreudvikling af pan-nordiske kunder Lønsom vækst i Norden • Produkt- og mærkeudvikling • Øget kunde- og salgsfokus (Customer Excellence)

22 BRYGGERIGRUPPEN A/S • Royal opnået en markedsandel på ca. 5% • Fremgang i markedsandele for vores totale ølsortiment • 10-15% markedsandel fem år efter lancering Royal over al forventning i Danmark

23 BRYGGERIGRUPPEN A/S Yderligere nordisk vækstpotentiale • Udbygning af den skandinaviske alliance • Akkvisitioner, partnerskaber og alliancer • Fokus på pan-nordiske kunder • Produkt- og mærkeudvikling • Øget kunde- og salgsfokus (Customer Excellence)

24 BRYGGERIGRUPPEN A/S Vækstområder sikrer værdiforøgelse

25 BRYGGERIGRUPPEN A/S Stærk platform i Baltikum • Omsætning i størrelsesordenen 500 mio. kr. • 4 stærke produktionsenheder - øl og læskedrikke • Stærke varemærker med potentiale • Ledelseskompetencer • Effektivt salgs- og distributionsapparat • Ca. 1000 ansatte • Turn-around i Litauen • Etablering i Letland BRYGGERIGRUPPEN A/S

26 • Vendt et negativt resultat til overskud • Styrket ledelsen med nyt management team • Relanceret Kalnapilis-mærket • Opgraderet den totale produktportefølje • Styrket salgsfunktionerne Klart forbedret 2004-resultat for Litauen Turn-around i Litauen • Effektiviseret

27 BRYGGERIGRUPPEN A/S • Juice- og læskedrikproducent • Markedsleder i Baltikum • Stærke internationale varemærker i øverste pris/kvalitetssegment • Meget stærk position og organisation i Letland • Internationalt vækstpotentiale God indtjening Køb af CIDO Partikas Group

28 BRYGGERIGRUPPEN A/S • Kendt varemærke med vækstpotentiale • Positivt forbruger-image • Stærk position i HORECA-segmentet • Uudnyttet potentiale i detail-segmentet • Svag finansiel base • Utilfredsstillende indtjening Køb af Lacplesa Alus MACH II-mål: Økonomiske nøgletal i Baltikum = Bryggerigruppens nøgletal

29 BRYGGERIGRUPPEN A/S • Stærke regionale mærker • Én effektiv salgsorganisation • Konkurrencedygtig lokal produktion • Stærk position i udvalgte regioner Fokus på Polen

30 BRYGGERIGRUPPEN A/S • Stærk regional position • Tæt på Danmark • Indkøb • Salg • Distribution • Ledelse Nordtyskland Hamborg Berlin Frankfurt

31 BRYGGERIGRUPPEN A/S Italien • Sikre og udbygge Ceres unikke position • Fastholde og videreudvikle vores position • Holde øje med attraktive virksomheder

32 BRYGGERIGRUPPEN A/S Maltdrikke • Afrika • Vitamalt - Verdens 3. største maltdrikmærke • Caribien • Europa

33 BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation over hele linien

34 BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Royal Red • En rigtig rød øl • Pilsnerstyrke • Lettere øltype med forfriskende kvalitet

35 BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Kalnapilis • Nye varianter på vej • Kontinuerlig innovation • Vellykket re-lancering i 2004

36 BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Vita Malt Plus • Ginseng, Royal Jelly og Aloe Vera • Lancering via tv- og radio- spots i Caribien • Næste skridt er Afrika

37 BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Ceres Old 9 • Stærk og kraftig øl i Ceres kvalitet • Styrkelse af Ceres-mærket • Distribution og markedsføring

38 BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktinnovation - Faxe Kondi Light • 80% færre kalorier • Stadig med druesukker • Light-segmentet i stærk vækst

39 BRYGGERIGRUPPEN A/S Business Excellence forbedrer bundlinien

40 BRYGGERIGRUPPEN A/S Business Excellence • Production Excellence • Customer Excellence 20 mio. kr. (helårseffekt 2006)

41 BRYGGERIGRUPPEN A/S Produktion Excellence • Fortsat optimering af Bryggerigruppens arbejdsprocesser • Optimal placering af de enkelte produktserier • Optimal produktionsgennemførelse • Identifikation af ideelle seriestørrelser • Optimering af sortiment Effektivisering af produktion og reduceret kostpris = øget konkurrencekraft • Centraliseret indkøb

42 BRYGGERIGRUPPEN A/S Customer Excellence • Nærhed i markedet og effektivitet i logistikken • Markedsfokusering og effektivitet i salget • Ændringer i salgsorganisationen • Insourcing af ca. 50 salgskonsulenter (fra depoter) • Evaluering og målrettet uddannelse af salgsorganisationen • Optimering af IT-værktøjer til gennemførende salg

43 BRYGGERIGRUPPEN A/S Business Excellence • De små tals store lov • 20 mio. kr. i besparelser

44 BRYGGERIGRUPPEN A/S Styrket international virksomhedsidentitet

45 BRYGGERIGRUPPEN A/S MACH II - Hovedpunkter 1. Sikre lønsom omsætningsvækst fra ca. 3 mia. kr. (2004) til mindst 4,5 mia. kr. (2007) under forudsætning af fortsat tocifret ROIC og overskudsgrad samt frit cash flow på mindst 7% af omsætningen. 2. Videreudvikling af Baltikum gennem yderligere optimering, integration og effektivisering således, at Baltikum senest i 2007 opnår tocifret ROIC og overskudsgrad. 3. Udvikle Bryggerigruppens kernekompetencer til at drive stærke regionale/nationale mærker 4. Intensiveret produktinnovation - fokus på at udvikle stærke mærker gennem øget investering i marketing og produkt- udvikling 5. Business excellence skal sikre fortsatte besparelses- og rationaliseringsgevinster med en samlet helårseffekt på 20 mio. kr. allerede i 2006 6. Etablering af ny international virksomhedsidentitet

46 BRYGGERIGRUPPEN A/S Tak for opmærksomheden...


Download ppt "BRYGGERIGRUPPEN A/S STORMØDER Bryggerigruppen A/S Strategiplan 2005 - 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google