Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015"— Præsentationens transcript:

1 Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015
JohannesGymnasiet Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015 Udsendt til 40 personer Respons fra 23 personer

2 Q1: Hvilke studieretninger deltog du i til besøgsdag?
Answered: Skipped: 0 15 8 4

3 Q2: Hvor godt blev du modtaget i klassen?
Answered: Skipped: 0 3,6

4 Q3: Hvad synes du som helhed om indholdet i besøgsdagen?
Answered: Skipped: 0

5 Q4: Hvor godt passede de fag du overværede til det du havde brug for at vide?
Answered: Skipped: 0

6 Q5: Hvad synes du om det sociale liv i klassen?
Answered: Skipped: 0 4,0

7 Q10: Er JohannesGymnasiet din 1. prioritet, når du skal vælge gymnasium?
Answered: Skipped: 1

8 Udvalgte svar på åbne spørgsmål
Hvilket fag var det bedste af dem du overværede? 12 Samfundsfag 4 Historie 3 Matematik + Engelsk 1 Fysik + Fransk Hvilket fag syntes du mindst om? 6 Fysik 5 Historie 3 Biologi + Kemi 1 Engelsk + Samfundsfag

9 Åbne spørgsmål fortsat
Synes du der er noget vi skal ændre og gøre bedre ved besøgsdagene til næste år? Måske sørge for at man ikke gennemgår prøver, på besøgs dagen. Sige til klasserne, at de får en elev på besøg, og eventuelt planlægge dage, hvor besøgseleverne kan være med i undervisningen i klasserne. Ikke lige over nogle eksamener og eller opgaver Min guide var ret fraværene, så en del af tiden blev vi ligesom lidt 'efterladt'. Så syntes måske guiderne bure bruge mere tid på at introducere os til andre mennesker... At i skulle stå ude ved vejen og byde velkommen, og vise os ind. At man havde nogle personer som viste en rundt og var sammen med en. Tage bedre imod besøgs eleverne. Eventuelt fortælle klassen at de bør tage sig af dem, vise dem rundt og inviterer dem med til samtaler. Det sociale virkede nemlig fedt, derfor er jeg da lidt trist over det kun var en linje der inviterede mig med til deres frokost pause. Hver besøgs elev får en personlig guide, som viser dem rundt på skolen og fortæller om den, besvarer spørgsmål og viser interesse. Det eneste jeg følte var et problem var, at der ikke var borde og stole nok til bebesøgseleverne. At der er mere orten, ikke så meget uro, og i skal vise at i kan noget. Jeg havde forventet mere.

10 Åbne spørgsmål fortsat
Hvad havde du hørt om JohannesGymnasiet inden besøgsdagen? Det sociale At det var et godt alternativ til de store gymnasier, og at der var en god atmosfærer. At det var et lille, stille og roligt gymnasie, at der var god stemning og næsten alle folk kendte hinanden. At det var et meget hyggeligt gymnasium. Havde hørt at der var fedt, at der var et godt fællesskab, at det var hyggeligt, at lærere satte meget fokus på den enkelte elev, at der var gode fester og at der blev gjort meget ud af at den enkelte elev havde det godt. At det var et rigtig godt, lille og socialt gymnasium. Min lærer anbefalede det til mig, og jeg kender en der går der, som elsker det. At det skulle være et lille gymnasium, hvor alle kender alle. (fra brochure survey) Det faglige At det var en god skole med højt gennemsnit og et godt socialt niveau At det var et højtfagligt gymnasium. At de har gode studieretninger At det var en god skole, med høj faglighed Jeg havde hørt, at JohannesGymnasiet skulle være fagligt og socialt godt. At det er et godt privat gym med gode studieture og god undervisning (fra brochure survey) At det skulle være et lidt mindre gymnasium, med fokus på undervisningen og det sociale (fra brochure survey) Sporten Har kun hørt godt. Og bl.a. hørt, at FCK burger gymnasiet til deres ungdomselitespillere (fra brochure survey) At det var et privat-gymnasie med mulighed for at dyrke elitesport ved siden af. (fra brochure survey)

11 Er JohannesGymnasiet din 1. prioritet, når du skal vælge gymnasium?
JA – Hvorfor? Det er nemt at komme til, og de kører ikke efter fordelingsnøglen. + alle deres linjer og udenlandsrejser tiltalte mig. Netop fordi det er så stille og roligt, og fordi lærerne virker som om de tager sig tid til den enkelte elev. Nivoet. Helt klart Stemningen, det sociale. Jeg kunne bare mærke det da jeg trådte ind på gymnasiet og i klassen. Det føltes bare rigtigt, sammenlignet med følelsen jeg fik af alle de andre gymnasier som jeg har besøgt. studieretningen og placeringen af gymnasiet Supplerende svar fra survey for brochuremodtagere Jeg har valgt Johannes gymnasiet som 1. prioritet fordi, jeg godt kunne lide at det var et lille gymnasium og at det lyder til at være godt socialt. Det tror jeg, fordi der er mange fede studie rejser og en linje der passer til mig.

12 Er JohannesGymnasiet din 1. prioritet, når du skal vælge gymnasium?
Nej – Hvorfor? Det ligger 40 minutter fra hvor jeg bor Jeg synes undervisningen og det sociale miljø virker ekstremt godt, men jeg har af forskellige årsager været mere interesseret i et andet gymnasium. for mit vedkommende, ligger det også en smule "øde" og lidt for besværligt at komme til for mig. Mit valg stod mellem Johannes og zahles, de er ret ens på mange punkter, men zahles ligger utrolig godt og der var lidt større afstand mellem folkeskole og gymnasium Det er i samme bygning som folkeskolen, så jeg synes det skal være mere opdelt. Og så er kantinen lille og både for folkeskole- og gymnasieelever Jeg er ikke så vild med at skolen og gymnasiet er slået sammen i samme bygning, da man kan føle at man bare går i folkeskole 3 år mere, og så var der en linje på en anden skole der passede mig bedre. Det er min 2. prioritet, søger først et ikke-privat gymnasium. Da det er et privatgymnasium. Det er ikke min første prioritet fordi jeg vil gene prøve at søge ind på et normalt gymnasium men vis jeg ikke kommer der ind så har jeg tænkt mig at søge ind på johannesgymnasiet Linjernes hovedfag siger mig ikke noget, men undervisning og stemningen virkede fin. At jeg ikke syntes at det var nok seriøsitet da jeg var på besøg. Det virkede ogaå som om eleverne bare sprang over, fordi de ikke gad. Supplerende svar fra survey for modtagere af brochurer Det er for langt væk. Jeg bor for langt væk, det tog mig 40 min. At komme derover, og det var derfor jeg valgte det fra. Havde det været tættere på mig kunne sagtens have været min 1. Prioritet. Jeg vil hellere på Brøndby, men Johannes er min 2. prioritet.

13 22 Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015
Sortering på ja/nej 1. prioritet 22 Besvarelser

14 Q1: Hvilke studieretninger deltog du i til besøgsdag?
Answered: Skipped: 0

15 Q2: Hvor godt blev du modtaget i klassen?
Answered: Skipped: 0

16 Q3: Hvad synes du som helhed om indholdet i besøgsdagen?
Answered: Skipped: 0

17 Q4: Hvor godt passede de fag du overværede til det du havde brug for at vide?
Answered: Skipped: 0

18 Q5: Hvad synes du om det sociale liv i klassen?
Answered: Skipped: 0

19 Geografi for valg eller fravalg af Johannesgymnasiet
Personer med JohannesGymnasiet som 1. prioritet 4 Høje Taastrup 3 Frederiksberg 2 Rødovre 1 Hvidovre 1 Rudersdal 1 Gladsaxe 1 Glostrup 1 Nordfyn Personer som har fravalgt JohannesGymnasiet 6 København 4 Frederiksberg 2 Hvidovre 1 Brøndby

20 Mulige konklusioner af surveys
Besøgsdagene Mange er glade for besøgsdagene, men der er plads til forbedringer: Man skal sørge for at alle, både lærere og elever, er klar over at der er tale om at præsentere JohannesGymnasiet bedst muligt ved at være imødekommende over for de besøgende elever og sørge for at besøgsdagen er en dag, som giver et godt indtryk af skolen. Man skal ikke have irrelevante emner for de besøgende på besøgsdagen, f.eks. eksaminer og prøver. Man skal udvælge en personlig guide som er god til at socialisere med besøgseleven Måske skal man fastlægge nogle mål for selv besøgsdagen, som alle er bekendt med. Lærerne skal præsentere deres fag på en ekstra interessant og inspirerende måde, når der er besøgselever. Det gælder tilsyneladende især i fag som kemi, fysik og biologi og til en vis grad i historiefaget. Der skal være styr på de praktiske rammer, som f.eks. at der er borde og stole nok. Hvad er Johannesskolen kendt for? Hvilket image har man nu? - Et lille intimt gymnasium med godt socialt miljø - Høj faglighed - Mulighed for elitesport - Privat gymnasium

21 Mulige konklusioner af surveys
Hvilke udfordringer har JohannesGymnasiet over for nye elever? Privat gymnasium - koster penge Færre studieretninger end andre gymnasier Geografi i forhold til nogle målgrupper Manglende opdeling af grundskole og gymnasium Kommentar: Der var ingen, der skrev, at de havde fravalgt JohannesGymnasiet, fordi det var for lille, altså for få elever. Hvilke muligheder har JohannesGymnasiet? Man kan markedsføre sig endnu mere på at være et lille, socialt gymnasium med et trygt miljø og god stemning. Der er tid til alle elever. Og gode fester. Den høje faglighed og at man bliver godt rustet til videre uddannelse er uden tvivl meget vigtig. Bør fremhæves hvor man kan. Spændende studierejser tiltrækker også nogle elever. Godt at promovere den del. Elitesport og samarbejde med FCK tiltrækker nogle elever og er sikkert godt for at løfte image hos flere potentielle elever. Det fremgår ikke rigtigt at hjemmesiden i øjeblikket.

22 Værd at overveje Adskillelse af grundskole og gymnasium
Der er mange, som omtaler, den manglende adskillelse af grundskole og gymnasium. Det er vores indtryk, at det også er et emne, som man har snakket om flere gange på gymnasiet og der er af samme grundt opsat nogle afskærmninger på etagen for at adskille gymnasiet fra grundskolen. Hvis der er fysisk mulighed for det, bør man virkelig overveje en større adskillelse af grundskole og gymnasium, også gerne helt ned på kantineniveau, evt. med en afdeling for gymnasieelever. Det lader til at være en ting, som mange unge lægger vægt på. Ellers føler de ikke, at de er kommet videre og nået et niveau op i deres uddannelse og status. Studieretninger Af de 10 der svarede på spørgsmål om beskrivelse af studieretninger, var de alle temmelig tilfredse med beskrivelsen i det materiale, som de har modtaget. En enkelt ønskede mere information om, hvordan man kan hæve niveauet og hvornår og mere info om studieture. Vi ved imidlertid at, studieretninger er det område på websitet, der bliver klikket mest på fra gymnasiesøgende. Udefra kan det godt virke lidt forvirrende, at der er 3 klasser og 7 linjer. Og hvad er det egentlig der f.eks. adskiller International linje fra de andre samfundsfagslinjer, osv.? Kan man præcisere flere ting på studieretninger og gøre det endnu mere interessant, vil det kunne sælge JohannesGymnasiet bedre.

23 JohannesGymnasiet profil
En mulig profil for JohannesGymnasiet kunne se sådan her ud: Lille eksklusivt gymnasium Gymnasium med det bedste sociale miljø i København Gode fester Fokus på den enkelte elev Høj faglig standard. Højere end ikke private skoler. Gymnasium med de mest interessante studierejser i København Gymnasium for sportsfolk og sportsinteresserede. International profil


Download ppt "Spørgeundersøgelse - Besøgsdag 2015"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google