Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Agenda Introduktion Metoder for konceptudvikling (Sylvia) Team-roller i effektive grupper (Martin) Virtuelle epoker (Gitte) Telepresence (Ian) Diskussion.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Agenda Introduktion Metoder for konceptudvikling (Sylvia) Team-roller i effektive grupper (Martin) Virtuelle epoker (Gitte) Telepresence (Ian) Diskussion."— Præsentationens transcript:

1

2 Agenda Introduktion Metoder for konceptudvikling (Sylvia) Team-roller i effektive grupper (Martin) Virtuelle epoker (Gitte) Telepresence (Ian) Diskussion

3 Spot

4 Metoder for konceptudvikling Agenda Xxx xxx

5 Metoder for konceptudvikling xxx

6 Team-roller i effektive grupper Agenda Xxx xxx

7 Team-roller i effektive grupper xxx

8 Team-roller i effektive grupper xxx

9 Virtuelle epoker Agenda Få folk til at tale mere sammen De 4 virtuelle epoker i følge Alluquere Rosanne Stones artikel ”Will the Real Body Please Stand Up?” De 4 epoker har været med til at opdraget os Kan vores koncept café være med til at få folk til at tale mere sammen?

10 Virtuelle epoker Caféen som en kendt ramme om den virtuelle kommunikation Få gæsterne til at udveksle rejseerfaringer og gode råd Er vi for optimistiske mht. at få gæsterne til at tale mere sammen bare fordi det foregår virtuelt?

11 Virtuelle epoker Hvilken form for interaktion og muligheder har de nye teknologier skabt mellem mennesker? 1650+ Epoke 1 Udvikling af tekst – den akademiske rapport 1900+ Epoke 2 Elektronisk kommu. og underholdende medier 1960+ Epoke 3 Informations teknologi 1984+ Epoke 4 Virtual reality og cyberspace Rosanne Stone – Will the Real Body Please Stand Up

12 Virtuelle epoker Epoke 1 1600+ Tekst. Den akademiske rapport, der giver mulighed for virtuel vidnesbyrd – en form for virtuel kommunikation. Epoke 2 1900+ Elektronisk kommunikation og underholdnings medier. Telegrafen, phonografen, radioen, tv – mange mennesker kan være mentalt tilstede i samme space på én gang Epoke 3 1960+ Informations teknologi. Virtuelle fællesskaber som BBS. Star Wars som inspiration. Computeren som et vindue ind i et socialt space. Lærer at agere via en repræsentation af sig selv og eksistere i et imagined space. Epoke 4 1984+ Virtuel reality og Cyberspace. Gibsons Neuromancer. 3D Hjelm, arkitektoniske walkthroughs og flysimulatorer.

13

14 Virtuelle epoker Epoke 1 1600+ Tekst. Den akademiske rapport, der giver mulighed for virtuel vidnesbyrd – en form for virtuel kommunikation. Epoke 2 1900+ Elektronisk kommunikation og underholdnings medier. Telegrafen, phonografen, radioen, tv – mange mennesker kan være mentalt tilstede i samme space på én gang Epoke 3 1960+ Informations teknologi. Virtuelle fællesskaber som BBS. Star Wars som inspiration. Computeren som et vindue ind i et socialt space. Lærer at agere via en repræsentation af sig selv og eksistere i et imagined space. Epoke 4 1984+ Virtuel reality og Cyberspace. Gibsons Neuromancer. 3D Hjelm, arkitektoniske walkthroughs og flysimulatorer.

15 Virtuelle epoker Vores motiv med dette koncept var ikke en full immersion, eller at kreere en virtuel verden, men at skabe et kommunikationsværktøj og noget underholdning, der gør brug af det virtuelle. Frances Barker om den forandring, der sker fra 1600 og frem. Der sker en ændring i måden man fremstiller kroppen på og i måden man interagerer på. Resultatet er at man begynder at udtrykke sig mere gennem tekst  kommunikation bliver medieret gennem teknologi, og man skal til at forestille sig hvordan den man kommunikerer med ser ud.

16 Virtuelle epoker På nettet kan man selv bestemme ens identitet. I f.eks. Second Life bestemmer man selv hvordan man vil se ud og hvilket køn man vil have. Webcams blev ikke det store hit, som man troede. Folk vil hellere have lov til at sidde og være grimme foran computeren, og ligne en million i cyberspace. Vores koncept byder på en teknologisk medieret kommunikation, men med en repræsentation af ens faktiske fysiske krop. De 4 epoker har lært os at kommunikere med hinanden gennem teknologi. Vi er blevet ’opdraget’ og tilvendt til at befinde os flere steder på en gang, og det at kommunikere på tværs af tid og sted.

17 Virtuelle epoker Vil vores koncept med 3D hologrammer få cafégæsterne til at tale mere sammen? Det er utopi, at håbe at folk vil tale sammen blot fordi, kom- munikationen foregår gennem 3D hologrammer, så det vi ender op med er faktisk mere underholdning  folk behøver ikke at tale sammen, mere end de ville hvis alle var tilstede fysisk.

18 Virtuelle epoker Går vi i ring, ved at anvende 3D hologrammer til at medierer kommunikationen? Vi går væk fra det tekstbaserede og ender med at være tilbage til 1600 og før, hvor man mødtes face to face. Næsten, men ikke helt  vi bruger en teknologi til at medierer kommunikationen og det tillader folk at være mere end blot mentalt tilstede i flere tider og flere steder på en gang. Med vores café koncept er der også en begrænset mulighed for at påvirke omgivelserne i flere tider og flere steder på en gang.

19 Telepresence Agenda Hvad er ”telepresence”? Immersion og troværdighed Telepresence i BeamUp café

20 Telepresence Tele- (gr. tele) fjernt, fjern-. Gyldendal Fremmedord Presence [prezns] sb tilstedeværelse, nærværelse, nærvær… Gyldendal Engelsk dansk

21 Telepresence ”… A species of immersion is telepresence, the feeling of being physically present (from a first-person point of view) in a remote enviroment.” Mateas’ fremstilling af Murray’s syn på immersion ”… [telepresence is] the experience of precense in an enviroment by means of a communication medium.” Jonathan Steuer ”… it [telepresence] is the mediated perception of a ”temporally or spatially distant real enviroment” via telecommunication.” Thomas J. Campanella

22 Telepresence ”Admittely, webcamara technology as it exists today affords only the most basic variety of telepresence… … With sluggish images appearing in a tiny box on a desktop, webcamaras hardly constitute full sensory immersion in a distal world…” Thomas J. Campanella

23 ”Of course, remote oservation through a tiny desktop portal will never approach the full sensory richness of a sunset over the South China sea; telepresence is an ambitious term…” Thomas J. Campanella Telepresence

24 ? ?

25 ”… Doubt creeps in with every mouse-click, and for me, seems to increase portionally with distance. Have we really been afforded the power to watch African water buffaloes in real time, as I am now doing while writing this in a Hong Kong office? Or were those animals pixelated a day or a moth ago, and long vanished?…” Thomas J. Campanella Telepresence

26 SheridanHeld og Durlach Udvidet sanselig informationMultiple feedback kanaler Syn, høre og føle samt fugtighed og temperatur Navigerbart synsfeltGennemsigtigt display - høj opløsning Mulighed for at påvirke det fjerne miljøKonstant informationsudveksling

27 ”… Vi ønsker ikke at skabe en fuld immersion eller telepresence. Brugerne må på intet tidspunkt være i tvivl om, hvor de er, eller om dem de interagerer med er fysisk eller virtuelt til stede…” Telepresence

28 Diskussion

29

30

31

32

33

34

35


Download ppt "Agenda Introduktion Metoder for konceptudvikling (Sylvia) Team-roller i effektive grupper (Martin) Virtuelle epoker (Gitte) Telepresence (Ian) Diskussion."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google