Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Visuelle virkemidler
2
Forslag til litteratur:
Lene Bjerregaard: Farveordbog – farvernes skjulte universelle signaler. Byggecentrum, 2. udgave. 1. oplag, 2002 Johannes Itten: Farvekunstens elementer. Borgen. 9. oplag Gunther Kress og Theo van Leeuwen: Reading Images. The Grammar of Visual Design. Routledge Lisbeth Thorlacius: Visuel kommunikation på websites. Roskilde universitetsforlag. 1. udg. 2. oplag Erwin Panofsky: Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art og the Renaissance. Harper Row publishers Roland Barthes: ”Billedets retorik.” Oversat til dansk af Jørgen Mønster Pedersen. I: Bent Fausing og Peter Larsen (red.): Visuel kommunikation. Bind 1. Medusa Charles Sanders Peirce: ”What is a sign?” I: The Essential Peirce: Selected Philosophical Writings. Bind 2 ( ). Indiana University Press
3
Visuelle elementer i grafisk design
Komposition/opsætning af tekster og billeder Skrifttyper Farver Grafisk design/former Illustrationer
4
Komposition: Det gyldne snit Cirkel komposition Radial komposition Diagonal komposition Symmetrisk komposition Trekantskomposition
8
Symmetrisk slot
9
S-komposition
10
Kompositoriske elementer:
Informationsværdi (information value) Fremtrædelse (salience) Indramning (framing) (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side )
11
Informationsværdi: Informationsværdi (information value). Placeringen af elementer i billedet medfører specifikke informationsværdier. Øverst/nederst, højre/venstre, centreret/marginale (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side )
12
Fodboldspillere
13
Fremtrædelse: Elementerne har til formål at tiltrække sig beskuerens
opmærksomhed på forskellige måder. Dette er afhængigt af om et element fx er placeret i forgrunden eller baggrunden, den relative størrelse, kontrast i gråtoner eller farver, forskel i skarphed. (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side )
14
Peter Høeg & Bille August
16
Indramning: Linier i billedet kan adskille eller sammenføre elementer og give indtryk af om de hører sammen eller er adskilte. (Gunther Kress & Theo van Leeuwen i Reading Images 1996, side )
17
Fodboldspiller
18
Skrifttyper
19
Skrifttyper 2
20
De to overordnede skrifttyper:
Antikva-skrifterne har seriffer. Times New Roman Courier Grotesk-skrifterne er uden seriffer. Verdana Arial
21
Forskellige skrifttyper
22
Klassiske skrifttyper
23
DSB´s skrifttype
24
Nike´s skrifttype
25
Farvevirkninger De fysiologiske farvevirkninger. De impressive farvevirkninger er et udtryk for farvernes iboende æstetiske udtryk. Dvs. Farvernes udtryk og de sanselige oplevelser der forbindes med dem. De ekspressive farvevirkninger er farvernes påvirkning af vores psyke og de følelser som er forbundet med dem. De intellektuelt-symbolske (konstruerede) værdier. (Johannes Itten, Farvekunstens elementer, 1994, side 12)
26
Blå: Et norsk undersøgelse viste at ved ophold i henholdsvis rødmalede og blåmalede rum, hvor man gradvist skruede ned for varmen, be- gyndte forsøgspersonerne at fryse i det blå rum ved 15 grader, mens gruppen i det røde rum først syntes, det var koldt ved 11 gra- der. Det har sammenhæng med de rent fysiologiske påvirkninger, som de to farver har på kroppens nervesystemer og de deraf bioke- miske og fysiske reaktioner. Blå dæmper flere automatiske krops- funktioner bl.a. blodtryk og puls, samt kropstemperaturen og blå får os til at slappe af.
27
Baggrundsfarver
28
Farver: Der er 3 niveauer for farvers signalværdi: 1. Den individuelle eller personlige betydning 2. Den kulturelle betydning 3. Den universelle betydning
29
Det universelle lag: Farvernes grundsignal kan opfattes som et tidsløst universelt sprog. Dvs. almen gyldige signaler. Ifølge psykoterapeut og farveforsker Lene Bjerregaard vil vi opdage farvernes betydning faktisk er ens overalt på jorden, hvis vi går ned i det dybeste lag i den kollektive menneskelige psyke.
30
Gule blomster
31
Gul: Solens farve. Gule toner spænder fra guddommelig visdom, livskraft og glæde til falskhed, bedrag, fejhed og sygdom. Hos kineserne symboliserer gul livsenergi, venlighed og intellektuel visdom og indsigt. Et universielt signal. Gul kan også fungere som advarsel i naturen.
32
Appelsiner
33
Orange: Den orange farve står for frugtbarhed og moderskab. Dens primære signaler er let varme, glæde og venlighed. Den er imødekommende, positiv og opmuntrende. Den er ligesom gul symbol på visdom. Solgul og gylden står for det guddommelige. Buddhas guddommelige visdom er f.eks. symboliseret ved guld eller en gylden farve.
34
Røde blomster
35
Rød: Den røde farve har været forbundet med blod samt aggression og krig lige siden oldtiden. I gammel kinesisk farvefilosofi står rød for aktivitet og aggression. Rød har været forbundet med aggression og vrede i mange forskellige kulturer. Rød har været revolutionens farve. Kina og Sovjet brugte rød som symbol på forandringer gennem voldelig opstand. Den røde farves grundsignal er varme, aktivitet, bevægelse og forandring, nøjagtig som ved revolution. Rød symboliserer fare, advarsel og forbud.
36
Brune blade
37
Brun: Den brune farve er en jordfarve ligesom okker og blågrå. Fælles for jordfarver er, at de er afdæmpede i deres udtryk. Der er ikke bevægelse i jordfarverne. Brun er rolig i betydningen stillestående. Brun sender signaler om tyngde og stilstand, stabilitet, ubevægelighed, stagnation, fastlåsthed, urokkelighed, forudsigelig og tryghed. Jorden flytter sig ikke. Overført på menneskelige egenskaber står brun for beskedenhed, tilbageholdenhed og beherskelse. Brun er de fleste menneskers hadefarve.
38
Violette blomster
39
Røde blomster
40
Violet: Violet består af lige dele af rød og blå. Rød er den varmeste farve og blå den koldeste. Når man kigger på violet kan den veksle mellem at blive rødlig og mere blålig. Violet kan virke forvirrende, uberegnelig, urolig og ustabil. Violet symboliserer højt energiniveau. Violet er den farve som er forbundet med mest kreativitet og nytænkning, hvilket hovedsageligt skyldes at det er en modsætningsfyldt farve. Det er i spændingsfeltet mellem modsætninger at nye tanker og ideer opstår.
41
Blålige nuancer
42
Blå: Blå er den koldeste farve. Dens generelle egenskaber uanset nuance er kulde og afvisning. Det er også en rolig farve og den er stabil, virker troværdig og tillidsvækkende. Blå bruges i forbindelse med trofasthed og loyalitet. I kinesisk farvesymbolik beskrives blå som en rolig farve, som giver udtryk for seriøsitet og beherskelse. De konservative partier har ofte brugt blå fordi de ønskede at symbolisere ro og stabilitet modsat de ”røde” der ønskede forandringer i samfundet. Kobaltblå eller kongeblå er symbol på kvalitet, seriøsitet, troværdighed, pålidelighed og godkendelse. Dyb marineblå omgiver sig med ethos. Et mørkeblåt sæt tøj støder ikke nogen. Den lyseblå virker frisk og ren, let og forsigtig. Blågrå virker trist og tung.
43
Grønne blade
44
Grøn: Grøn står for vækst, liv, optimisme og håb. Forårsgrøn er optimistisk, glad, og forventningsfuld og sprælsk. Grøn forbindes med vækst og ro i kinesisk farvesymbolik. Den grønne farve er vigtig for araberne, muligvis fordi den står for vækst. Grøn står for fremgang i naturen og i overført betydning til det grønne lys i trafikkryds. Den dybe grønne symboliserer udover vækst også fred og ro, harmoni, balance og venlighed. Den gulgrønne eller skriggrønne virker til gengæld syg og ubehagelig på os. Olivengrøn eller grumset grøn sender signaler om uklarhed og gylle. En brungrøn virker stagnerende og tung.
45
Magueritte blomster
46
Hvid: Hvid står for det lyse og lette. I alle store religioner står hvid for det guddommelige, det rene, det klare og bevidsthed. I østen er hvid dødens farve. Muligvis fordi døden i østen er en overgang til et andet liv. Hvid signalerer renhed, sarthed, lethed, fred og uskyld. Hvid er også sneens farve og kan derfor virke kold.
47
Sort: Sort står for det mørke, dystre og truende. Sort er dramatisk. Det skjulte, forbudte, men også det sexede. Sort kan også være et udtryk elegance. Sort tøj hos erhvervslivets lederer signalerer alvor, seriøsitet, autoritet og myndighed og ikke mindst magt.
48
Grå: Grå er farveløs. Grå er neutral og anonym, trist. Sten og klipper er grå, hvilket signalerer det stillestående, det ubevægelige, det stagnerende, stilfærdighed, hårdhed, kulde, afvisning. Sølv symboliserer derimod noget værdifuldt.
49
Former
50
Former: Kvadrat: Tyngde og streng afgrænsning Trekant: De spidse vinkler virker stridbare og aggressive Cirkel: Afspændthed og stadig bevægelse (Itten, Farvekunstens elementer, side 75)
51
Tøger Seidenfaden
52
DSB´s web-site
53
Typisk web-site
54
Illustrationer: Hvornår er det mest hensigtsmæssigt at bruge fotografier, og hvornår bør der bruges tegninger?
55
Vejle Idrætshøjskole
56
Kirkeministeriet
57
Statens Museum for Kunst
58
Blåvandshuk Kommune
59
Kunstfotografen Sally Mann
The Immediate Family 1969
60
Erwin Panofskys billedanalysemodel:
Panofsky skelner mellem tre lag af billedsproglig betydning. Det præ-ikonografiske niveau (repræsentativ betydning): Ikonografiske niveau (ikonografisk symbolik). Ikonologiske niveau (ikonologisk symbolik)
61
Det præ-ikonografiske niveau
Beskrivelse af billeddata. Det grundlæggende niveau hvor man umiddelbart genkender personer, dyr, ting, landskaber, etc. i billedets linjer og flader, former og farver. Aflæsningen er baseret på en genkendelse af det repræsenterede på basis af vores praktiske erfaring og samtidig tager Panofsky også de stilistiske konventioner og tekniske transformationer som er involverede i repræsentationen med i betragtning.
62
Det ikonografiske niveau
Beskrivelse af billedets indhold baseret på regelbaseret viden. På det ikonografiske genkender vi ikke bare de grundlæggende billeddata, men også de koncepter og ideer som er knyttet til emnet. Vi har den fornødne viden til at kunne identificere de symbolske tegns indhold.
63
Det ikonologiske niveau
På det tredje og øverste niveau giver man en sammenfattende fortolkning af indholdet. På det ikonologiske niveau analyseres underliggende principper som afslører en nations holdninger, en periode, en religiøs eller filosofisk overbevisning. Fx en fortolkning af hvorledes billedet er udtryk for den tid det tilhører. Eller kunstnerens personlighed eller holdninger som kunstneren måske ikke selv er bevidst om er til stede i billedet.
64
Sally Mann: The Immediate Family 1989
65
Blowing Bubbles,1987
66
Naptime, 1989
67
Damaged Child,1984
68
Sunday Funnies, 1991
69
Jessie at 6, 1988
70
The Two Virginia # 1, 1988
71
Winter Squash, 1988
72
The Hot Dog, 1989
73
Dirty Jessie, 1985
74
Rodney Plogger at 6:01, 1989
75
Virginia Asleep, 1988
76
Easter Dress, 1986
77
Fallen Child,1989
78
Virginia at 4, 1989
79
Last Light, 1990
80
Crubbing at Pawley´s, 1989
81
Jessie Bites, 1985
82
Gorjus, 1989
83
Jessie at 5, 1987
84
Virginia at 3, 1988
85
Jessie´s Cut, 1985
86
Popsicle Drips, 1985
87
Emmett´s Bloody Nose, 1985
88
Kiss Goodnight, 1988
89
The Wet Bed, 1987
90
Haybook, 1989
91
Emmett, Jessie and Virginia, 1989
92
White Skates, 1990
93
Candy Cigarette, 1989
94
The Last Time Emmett Modeled Nude, 1987
95
The Wet Bed, 1987
96
Emmett, Jessie and Virginia, 1989
97
Haybook, 1989
98
Blowing Bubbles,1987
99
Naptime, 1989
100
Damaged Child,1984
101
Sunday Funnies, 1991
102
Jessie at 6, 1988
103
The Two Virginia # 1, 1988
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.