Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?"— Præsentationens transcript:

1 © (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?

2 © (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.2 Usability Engineering Quake 3 eller Solitaire: Brugbart?

3 © (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.3 Usability Engineering Usability Testing Fundamentals l Fundamentale antagelser: Brug af system (individ) Systemer til understøttelse af arbejdsopgaver Identificering og beskrivelse af brugbarhedsproblemer l Forskellige metoder til brugbarhedstest Løsning af realistiske opgaver af typiske brugere i et laboratorium Graden af succes med løsningen af opgaver => identifikation af brugbarhedsproblemer l Fundamentale antagelser? Hvordan skal/kan vi definere: Brug, et system, en opgave, eller et brugbarhedsproblem? l To forskellige emneretninger: Comparative Usability Evaluation Affective Usability Testing

4 © (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.4 Usability Engineering Comparative Usability Evaluation l Sammenligning af metoder til brugbarhedstest Metoderne har forskellige fordele og ulemper, og der kan være problemer med fortolkning af resultater Nye teknologier og brugssammenhænge medfører begrænsninger l Usikkerhed omkring hvornår hvilke metoder skal bruges og i hvilke sammenhænge l Eksempel: Et projekt med brugerkontrollerede versus udviklerkontrollerede metoder: Tænke-højt: Brugeren afprøver systemet ud fra et opgavesæt Heuristisk inspektion: Udvikleren afprøver systemet ud fra en checkliste l Projekteksempel: Brugbarhedstest af web-steder: Hvad er problemet? Dat5: Empirisk tilgang, hvor forskellige evalueringsmetoder, f.eks. tænke- højt, heuristisk inspektion, kognitiv gennemgang, benyttes til test af to fundamentale forskellige web-steder Dat6: Teoretisk tilgang, hvor resultaterne behandles og diskuteres, og hvor der opstilles en ramme for forståelse af forskellige typer af brugbarheds- problemer for forskellige typer af systemer

5 © (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.5 Usability Engineering Affective Usability Testing l Nye typer af systemer er ikke nødvendigvis beregnet til understøttelse af arbejdsopgaver, som f.eks. spil og web l Mindre vægt på opgave succes –mere vægt på glæde og underholdningsværdi (affective) l Større fokus på subjektive faktorer Begreber til beskrivelse af subjektive faktorer Metrikker til måling af subjektiv tilfredshed l Udvidelse med psykologiske teorier og værktøjer, f.eks. concept of flow (Csikszentmihalyi, 1975; 1997) l Projekteksempel: Affectiveness in Usability Testing of Computer Games Dat5: Empiriske tilgange, hvor computerspil til børn testes systematisk i laboratoriet. Brug af både traditionelle brugbarheds-metrikker og alternative metrikker til måling af subjektiv tilfredshed. Dat6: Teoretisk tilgang, med behandling af resultater, sammenligning med alternative tilgange og opstilling af begrebsmodel for brugbarhedstest af computerspil


Download ppt "© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering Outlook eller Pine: Brugbart?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google