Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig."— Præsentationens transcript:

1 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig ordentligt?” Sociability – ikke usability Teoretisk skitse + case-analyse

2 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 TEORIEN Stabilt samarbejde er et sammenfald mellem individuelle og kollektive interesser Samarbejde er relevant i alle plus- sumsspil (f.eks. arbejdsdeling) Det enkelte individ plejer sine egne interesser (IKKE gruppens interesser)

3 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 DYNAMIKKEN Samarbejde giver samlet fordel Men den enkelte vil være bedst tjent med at nyde uden at yde (mennesker er flinke, men bange for at blive snydt)  Samarbejde kræver typisk kontrolmekanismer/overvågning

4 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 EKSEMPEL: VELFÆRDSSTATEN Kollektiv interesse: Velfungerende offentlig sektor Individuel interesse: Velfungerende offentlig sektor som andre betaler  Vi ”indfører” staten som ekstern kontrolinstans (jura, politi, skattevæsen etc.)

5 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 VIRTUELLE FÆLLESSKABER Samme dynamikker gælder (til nogles overraskelse). Der er dog forskelle. Undersøgelser: Habitat, Ultima Online, CommuniTree, LambdaMOO, MicroMUSE, News-groups Vi kan trække på 100 års samfundsvidenskab

6 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 ALERT BOX – SØRG FOR… Gentagen og hyppig interaktion Mulighed for genkendelse (persistent ID, enten teknisk eller socialt) Interaktionshistorie Klart defineret gruppeafgrænsning Selvovervågning (f.eks. reputation managers) Gradueret sanktionssystem ”Scripting” af brugerne – metaforik, design etc. ”Social stedsans”, rumlig orientering

7 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE

8 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE

9 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE Kollektiv interesse: Velfungerende, underholdende spil Individuel interesse: Variabel (rating, ballade) Problem: De andre kan være useriøse Løsning: Bl.a. objektive variable (rating, forbindelseskvalitet) og undergravelse af strategisk spil (random teams)

10 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE Gentagen og hyppig interaktion I ringe grad – for mange brugere. Sandsynligheden for at skulle interagere med de samme personer igen er lille.

11 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE Mulighed for genkendelse (persistent ID, enten teknisk eller socialt) Medium – man ændrer ikke brugernavn hvis man har høj rating. Oplagt forbedring: Mulighed for at knytte kommentarer til andre som ens ”friends” kan læse.

12 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE Interaktionshistorie I ringe grad – lagres ikke.

13 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE Klart defineret gruppeafgrænsning I ringe grad – stor udskiftning i medlemsskaren. Eftersom spillere kan ”bootes” er det dog nemt at straffe dem, der ikke lever op til etiketten.

14 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE Selvovervågning (f.eks. reputation managers) I ringe grad – systemet understøtter ikke ”social” selvjustits

15 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE Gradueret sanktionssystem Diffust – ikke relevant

16 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 CASE: THE ZONE ”Scripting” af brugerne – metaforik, design etc. I meget ringe grad. Man kunne f.eks. have præsenteret spillerne som ærefulde riddere

17 jonas@autofire.dk JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 PERSPEKTIVER Relevant for:  Gaming communities  Alm. brugercommunities  Groupware (collaborative computing)  Enhver situation hvor samarbejde er ønskelig


Download ppt "JONAS SMITH | OPLÆG: 02-11-2001 TILLIDENS ARKITEKTUR Systemdesign, der understøtter samarbejde ”Hvordan får man folk til at opføre sig."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google