Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge."— Præsentationens transcript:

1 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge PKL Dermatologisk afdeling S Århus Sygehus

2 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – det får alle? Definition: En supervisor er: En speciallæge eller næsten speciallæge Der udelukkende ser andre læger og deres patienter

3 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Formålet med supervision Lægen: -Acceleret uddannelse – primært redskab til feedback - Hvordan går det egentlig? Patienten: -Øge kvaliteten af hver enkel patient kontakt Afdelingen (sygehusejere, politikere og embedsfolk): Kapaciteten holdes status quo eller øges

4 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Typer af supervision Individbaseret: Fremragende til feedback, evaluering og egenlæring Gruppebaseret: Kan bruges til overblik, forventningsafstemning og feedback

5 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Individ og grupper – 2 metoder Feedback til gruppen og individuelt

6 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervisorrollen – jeg vil men jeg ved ikke alt… - Tilgængelig læge - Et ledigt rum - Feedback ihht yngre læge ønsker - Feedback ihht aftaler med vejleder - Plads til opfølgning senere - Plads til refleksion

7 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervisor funktionen er eksplicit Skal altid inddrages: - Nyhenviste patienter - Stillingtagen til immunosupressiv behandling - Struktureret evaluering (ved kompetencekort) - Når nye færdigheder udføres -Ved problemer eller tvivl af både uddannelses eller patient Mæssig karakter

8 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Den superviserede læges rolle - Ansvarlig for at tilkalde supervisor relevant - Fremstille relevant problemstilling kort - Ansvarlig for følgning af aftaler - Medansvarlig for kommunikation mellem supervisor, patient og læge

9 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Uddannelsessupervision – hvad er fokus? -Kompetencerne specielt: -medicinsk ekspert inkl Kir. Færdigheder/behandling -Samarbejder - Kommunikator -Leder (og administrator) - Sundhedsfremmer

10 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Nøglen til succes -arbejdstilrettelæggelse - Ledelsesmæssig opbakning - Tag udmøntningsaftaler seriøst - UAO og YKYL er vigtige medspillere - Arbejdstilrettelæggelse, arbejdstilrettelæggelse - Alle speciallæger lærer vejlederrollen - Alle aftaler er eksplicitte - Alle skal have brush up en gang hvert halve år

11 PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Konklusion: man kan ændre men….. Find motivationen hos jer? Er der ledelsesmæssig vilje og ansvar Definer formål og indsatsområder Start med at ville bruge ekstra omkostninger : arbejdstilrettelæggelsen Regn med at det kommer mangefold tilbage, men vær parat til justering Og holde det hele igang Speciallægerne –de skal være kompetente/klædt på til opgaven!


Download ppt "PUF-seminar 2011 Århus Sygehus Af Anne Braae Olesen Supervision – et redskab til læring i et ambulatorium Af Anne Braae Olesen Uddannelsesansvarlig overlæge."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google