Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen."— Præsentationens transcript:

1 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen

2 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Hvorfor teste? Fordi aktiv glemsel er en psykologisk umulighed ! Designere kan ikke frigøre sig fra den viden, de har erhvervet sig under processen Fordi man ofte ikke selv er målgruppen for produktet ->religiøse debatter. Fordi folks reaktioner ikke kan forudses fuldstændigt -> gennemsnitsbrugeren findes ikke

3 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Typiske fejltagelser Bruger test sker ofte for lidt, for sent og af de forkerte grunde Fokusgrupper forveksles med bruger testning Man kan lige bruge sig selv som testperson i en klemt situation

4 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Testning Nødvendigt hvis resultatet skal være godt Test med bare 1 bruger er 100% bedre end ikke at teste nogen Det er bedre at teste 1 bruger i begyndelsen end 50 mod slutningen Vigtigheden af ”repræsentativ” bruger er overvurderet ifølge Krugh Test skal ikke bevise, de skal informere Testning er en iterativ proces

5 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Forsøgspersoner Heller få flere gange end mange én gang Tag hvem-som-helst (med undtagelser) Betal dem et ordentligt honorar Kort invitation - ikke fortælle om sitet på forhånd Naboer og venner er O.K.

6 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen ”Lost-our-lease test” Billig i drift - gentages ofte under udviklingsproces: –test konkurrenternes sider under projektplanlægningen (giver træning) –test ”get it” og navngivning med grov-skitser –test ”get it” og basal navigation med udkast til side- designs –test ”get it” og nøgle-opgaver med html prototype –test nøgle-opgaver med et funktionsdueligt site –”Næste dør” test af alle nye sider 13 test m. 3 brugere af 700 kroner = 27.300 kr.

7 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, no cost

8 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Lab setup, low cost (<10.000 kr)

9 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen High cost (>200.000 kr)

10 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen ”Tænke højt” - ”Find svaret” Autentisk afdækning af kognitive processer Uforudsigelig Giver forskellige resultater afh. af forsøgspersonens evner og sværhedsgraden Kan influere på problemløsnigen Autentisk for søgeprocesser men ikke for fri browsing Opgavetiden kan også måles Kræver ikke introspektive evner af forsøgspersonen Færre ”uventede” hints til den videre designproces

11 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

12

13

14 DONG´s konsekvens

15 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Facilitatoren skal: Prøve testen på sig selv først Være god ved forsøgspersonerne Leve sig ind i dem (empatisk) Se ”tankeboblerne” over brugernes hoved Ikke give hints Bore - bore - bore Improvisere Tage notater efter hver test (sammen med observanterne)

16 Interview-teknik Usability interviews er oftest formelle og følger en standardstruktur tilrettelagt på forhånd - sjældent “åbne” 1) Introduktion 2) Opvarmning 3) Generelle spørgsmål 4) Dybdefokus 5) Tilbageblik 6) Opsamling Ikke-ledende spørgsmål som metodeidealet: En uhildet søgen efter ubetinget kendskab til andres tanker

17 Afviklingen af et interview (1) Definer dine centrale begreber - og brug helst dem som brugeren anvender selv Lad være med at fremtvinge meninger Genformulering af brugerudsagn som spørgsmål (”Papegøjeteknikken”) Følg op med eksempler - når du har fået et uhildet svar Sørg for at forbinde forklaringer til de foreliggende materialer

18 Afvikling af et interview (2) Vær klar over dine egne forventninger til brugerens reaktioner Sig aldrig at deltageren tager fejl Lyt omhyggeligt til hvad der bliver spurgt om Stil enkle spørgsmål Se/hør interview optagelserne igennem bagefter

19 Ikke-ledende spørgsmål Fokusere på de umiddelbare erfaringer som folk kan udtale sig om Undgå at stille spørgsmål der indeholder en forhåndsbedømmelse Hold focus på et emne af gangen Brug åbne spørgsmål og undgå binære spørgsmål Giv korte promts for at holde brugerens taleflow

20 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede promts ”Hvad nu?” ”Hvad tænker du på?” ”Hvad siger den?” Papegøjeteknikken

21 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Velegnede sammenfatninger ”Er det logisk og overskueligt bygget op?” ”Kan du lide hjemmesidens udseende?” ”Er det noget du tror du vil kunne bruge til noget i det daglige?” ”Hvad synes du alt i alt om hjemmesiden?”

22 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Uegnede promts ”Hvor er du havnet henne?” ”Hvad sidder du og leder efter?” ”Er du med på hvad der foregår?” ”Har du lagt mærke til at links ikke skifter farver når de er blevet visited links?”

23 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Accelerator-spørgsmål ”Jeg vil gerne have lov til at vise dig, hvor du kan finde [informationen]/komme videre. Tryk på x. Tryk så på y. Og så på z. Der er den. (kort pause) Lad os lige gå tilbage til siden. Hvorfor tror du at mange brugere får problemer her?” Hold fingeren fra musen - peg på skærmen (undtagelse: ved systemnedbrud)

24 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Etik Har forsøgspersonerne været skånet for fysisk og psykisk overlast? Er deres anonymitet bevaret? Er de frivillige ? Har de vidst hvad de gik ind til? Er der et rimeligt forhold mellem indsats og udbytte? Bliver forsøgspersonerne orienteret om resultatet af undersøgelserne?

25 Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen

26

27

28 Pressen ønsker: Fakta, fakta og fakta Kontaktinformation på forsiden Pressemeddelelser, børsmeddelelser m.m. Personoplysninger - med CV og billeder på nøglepersoner Downloads til Excel og PDF Rettidig og aktuel nyhedstjeneste på e-mail og SMS Gode søgefunktioner - centralt placeret Ingen multimedier eller pynt Billede- og grafikarkiv til fri afbenyttelse


Download ppt "Usability f2065, IT-højskolen CPH, Paulin Hansen Brugertestning John Paulin Hansen."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google