Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobil Usability 16-3-2005, ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobil Usability 16-3-2005, ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer."— Præsentationens transcript:

1 Mobil Usability 16-3-2005, ITU

2 Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer du ikke snart ned for tempoet?”

3 Program Introduktion Forskelle på Mobile enheder og PC Interface-elementer Generelt om test Tests på mobiltelefon Test – Jeres tur Design – MOOO →

4 Mobile enheder Telefoner –Nokia 3310, Motorola RAZRv3 etc. Pagers –Palm Pilot, Talkabout Personal assistants –Nokia 9210, Ericsson R380e

5 Sammenligning

6 Mobil vs. PC

7 Andre faktorer Surf vs. Hunt –Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning Flat-rate vs. Pay Per Minute –Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold Privat vs. delvis offentlig –Man køber sjældent computeren efter dens features og design

8 Nokia 3310 – omkring 200 menupunkter

9 Interfaceelementer Hardkeys –2abc, 3def, ©, #↑ Softkeys –Ændrer funktion efter menu/label Navigations-elementer –2,3,4,5-vejs piletaster, med og uden klik Skærmstørrelse / mulighed for farver / kontrast / lysstyrke Tekstinput – Triple Tap, T9

10 Om test Tænke højt - tests: + Gode til generel (og meget subjektiv) test af + Gode til baggrundsviden om interaktionen + Tryggere end eksperimentelle tests da moderatoren kan hjælpe mere ved fejl ÷ Meget tidskrævende for moderatoren ÷ Fokus på Initial Learning (er afhængigt af tid)

11 Om test (2) Eksperimentel metode + God til isolerede områder (f.eks. antal klik) + Kan have flere brugere i gang samtidig + Kan indhente både kvalitative og kvantitative resultater + God til statistik ÷ Moderatoren kan ikke hjælpe alle ÷ Kedeligere for informanten – skemaer ÷ Kræver lidt ekstra for at få subjektive svar

12 Om test (3) Eksperimentel metode Uafhængige variable Afhængige variable Isolering af faktorer / påvirkninger Design af test (Two-group, Multiple group, Factorial Design, placebo m.fl.)

13 Test af mobiltelefoner (1) Fokus på opgaveløsning Fokus på low-fi usability Fokus på kvantitativt og kvalitativ test Fokus på antal fejl / opgaven løst Mindre fejltolerant

14 Test af mobiltelefoner (2) Uafhængige faktorer Skærmstørrelse Farver ja/nej Kontrast Antal softkeys Hastighed af telefon Grad af feedback Lyd ja/nej Afhængige faktorer Antal tastetryk Opgaven løst Kognitiv load Fejl under opgaven Forbrugt tid Tilfredshed med tid/tastetryk/kognitiv load (skala fra 1-6)

15 Jeres tur(1): Test 1 1.Send SMS med så mange ord som muligt til + 45 28 97 7312 - på ét minut - Én gruppe med T9, én uden 2.Som ovenstående, men nu med forhindringer. - Én gruppe med T9, én uden

16 Jeres tur (2): Test Lån sidemandens telefon om muligt Send sms ”Dette er en test” til 28 97 73 12 Notér undervejs (I har tid nok): –Antal klik –Antal gange I startede forfra –Hvor svært er det at holde styr på sådan noget under en test?

17 Jeres tur (3): Design MOOO: Mobile Out Of Office En funktion, der sætter ejeren af telefonen i stand til at oplyse om sin status ved hjælp af en SMS til de personer, der kontakter ham via tale, SMS, MMS eller andet. ”1530: Jeg tager ikke telefonen de næste par timer, da jeg er ude at løbe.” Løses i grupper i auditoriet. 15 min + efterfølgende fremlæggelse

18 Litteratur Mobile Usability – Eric Reiss Information Appliances – Eric Bergman Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm m.fl http://forums.nokia.com Norman, Jordan, Krug, Preece…


Download ppt "Mobil Usability 16-3-2005, ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google