Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mobil Usability 16-3-2005, ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere/højere?”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mobil Usability 16-3-2005, ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere/højere?”"— Præsentationens transcript:

1 Mobil Usability 16-3-2005, ITU

2 Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere/højere?” ”Skruer du for (#%@¤#!) ikke snart ned for tempoet?”

3 Program Introduktion – oversigt Forskelle på Mobile enheder og PC Interface-elementer & Mini-test Guidelines til design af mobile enheder Mit projekt

4 Mobile enheder Telefoner –Nokia, Motorola, Samsung, Alcatel, B&O Pagers –Palm Pilot, Talkabout Personal assistants –Nokia 9210, Ericsson R380e

5 Sammenligning

6 Mobil vs. PC 1/3 Arbejdsform –Lokationsbestemte tjenester vs. …alt det andet Mobilitet –Skiftende vs. stabile omgivelser Type af forbindelse –Svag/usikker vs. Stærk/sikker Interaktionsform –Sekventiel interaktion vs. direkte manipulation

7 Mobil vs. PC 2/3 Inputmuligheder –12-18 knapper vs. tastatur & mus Størrelse af skærm –176 x 220 pixels vs. 17”, 19”, 21” Størrelse af memory –Meget begrænset vs 1+Gb Antal applikationer på samme tid –1 stk. vs. multitasking

8 Mobil vs. PC 3/3 Surf vs. Hunt –Hovedet under armen vs. specifik opgaveløsning Flat-rate vs. Pay Per Minute –Mere fokus på forbrugt tid / større krav til indhold Privat vs. delvis offentlig –Man køber sjældent computeren efter dens features og design

9 Mobil vs. PC

10 Guidelines Mobilitet: Korte svartider, korte opgaver Ikke så meget ”Skriv” som ”Vælg” Høj kontrast, skarpe kanter Ingen 3D på de små skærme Benyt navneord til ikoner – (Brev/”Skriv”) Ikoner rimer på konventioner

11 Guidelines fortsat Giv brugeren noget kontrol (f.eks ”Gå til”) Masser af feedback og tilgivelse: Lad brugeren fortryde og acceptere handlinger Stabilt design: Bibehold tilstand ved lange pauser

12 Interfaceelementer Hardkeys –2abc, 3def, ©, #↑ etc. Softkeys –Ændrer funktion efter menu/label Navigations-elementer –2,3,4,5-vejs piletaster, med og uden klik Skærmstørrelse / mulighed for farver Tekstinput – Triple Tap, T9, Twiddler, Dasher

13 Om test Tænke højt - tests: + Gode til generel (og meget subjektiv) test af + Gode til baggrundsviden om interaktionen + Tryggere end eksperimentelle tests da moderatoren kan hjælpe mere ved fejl ÷ Meget tidskrævende for moderatoren ÷ Fokus på Initial Learning (er afhængigt af tid)

14 Om test (2) Eksperimentel metode + God til isolerede områder (f.eks. antal klik) + Kan have flere brugere i gang samtidig + Kan indhente både kvalitative og kvantitative resultater + God til statistik + (God hvis moderatoren ikke kan se skærmen) ÷ Moderatoren kan ikke hjælpe alle ÷ Kedeligere for informanten – skemaer ÷ Kræver lidt ekstra for at få subjektive svar

15 Om test (3) Eksperimentel metode Uafhængige variable Afhængige variable Isolering af faktorer / påvirkninger Design af test (Two-group, Multiple group, Factorial Design, placebo m.fl.)

16 Test af mobiltelefoner (1) Fokus på opgaveløsning Fokus på low-fi usability Fokus på kvantitativt og kvalitativ test

17 Test af mobiltelefoner (2) Uafhængige faktorer Skærmstørrelse Farver ja/nej Kontrast Antal softkeys Hastighed af telefon Grad af feedback Lyd ja/nej Afhængige faktorer Antal tastetryk Opgaven løst Kognitiv load Fejl under opgaven Forbrugt tid Tilfredshed med tid/tastetryk/kognitiv load (skala fra 1-6)

18 Test – eksempel 1.Send SMS med så mange ord som muligt til + 45 28 97 7312 - på ét minut - Én gruppe med T9/ordbog, én uden 2.Som ovenstående, men nu med forhindringer: Gå rundt i salen i normalt tempo mod hinanden - Én gruppe med T9/ordbog, én uden

19 Kylie! :o)

20 Mit Projekt ”Er der sket en ændring af graden brugervenlighed på mobiltelefoner i perioden 1992-2004?” –Fordi udviklingen går rasende hurtigt, og ingen stopper op for at danne sig et overblik –Fordi jeg er interesseret i mobiltelefoner, og ville lære mere undervejs

21 Testmetode 1: De andre Usable products (Scott Weiss): –Succesrate, Tid brugt og ”Ease of use” (?) Clockar et.al: –Antal tastetryk Microsoft: MUG –Content, Ease of use, Made-for-the-medium, Promotion og Emotions

22 Testmetode 2: Anders Fem facetter af usability: –Lethed ved navigering., anstrengelse, generel tilfredshed, antal tastetryk, antal sekunder. 8 informanter med spørgeskemaer til udfyldning –4 x 4 opgaver –Simple opgaver: Skriv en sms, tilføj navn i telefonbog, ændr dato og tid, skift ringetone

23 Modeller Alcatel Motorola Nokia ’92 ’94 ’04 ’97 ’98 ’97 ’98 ’00 ’04 ’03

24 Resultater: Oversigt

25 Konklusioner God navigation er meget, meget vigtigt Antallet af tastetryk eller antal sekunder er ikke nok til vurdering af usability Navi-key™ var et stort spring fremad for usability Med udgangspunkt i testens mobiltelefoner er der sket en lille positiv ændring i graden af usability

26 Nokia 3310 – omkring 200 menupunkter

27 Andres meninger Er der sket en ændring i bruger- venligheden på mobiltelefoner i perioden? Hvis ja, hvilke designmæssige ændringer er så de væsentligste grunde til dette? Hvilke andre faktorer kan have spillet ind?

28 Don Norman ”It's an upside down, U-Shaped function. Usability of the first phones was not particularly good. When Nokia entered the market, they dramatically enhanced usability by devising a standardized menu scheme […]” “…but phones today are harder to use than they were in their best years. But still simpler than that first brick, despite having many more functions.”

29 Eric Reiss “I think overall the usability has actually decreased. […] today’s phones are overloaded with functionality [..] - menu structures are becoming absurdly complex.“ ”[…] In fact, I’d find my current phone much more usable if the screen was 1/3 smaller and the keyboard was 1/3 bigger.” “Mobile phones have not replaced PDAs and PDAs are still lousy phones.” ” Summa summarum, manufactures are trying to squeeze all the functionality and connectivity of a computer into a very small package.”

30 Steve Krug “I think some of the most important changes haven't been in what we're used to thinking of as the focus of usability - the user interface. Rather, it's been in things that have just made mobile phones generally more useful: Making them smaller, increasing battery life, understandable billing plans, and better reception in wider coverage areas.” ” But all of that was accomplished at least seven or eight years ago. Since then, it seems like the phone makers have gotten sucked into the syndrome of feature wars: Trying to pile on features to produce some semblance of differentiation.”

31 Konklusion Ikke en ”U-shaped Function”, men nærmere ”En lille ændring til det bedre” Enighed om Nokias tidligere dominans mht. usability Enighed om at der bliver kastet alt, alt for mange funktioner i mobiltelefonerne

32 En lille overraskelse “Anders, I think your results will have a lot of publicity potential both commercially and academically. I think it warrants a book, and I would be happy to put you in touch with publishers. I'd be very happy to write the foreword to such a book, should you want my assistance in that capacity. The relevance of my contribution would be both my teams work on "Media Download Usability" and my book, with which you are already familiar.“ Scott Weiss, forfatter til ”Handheld Usability”

33 Litteratur Mobile Usability – Scott Weiss Information Appliances And Boyond – Eric Bergman Mobile Usability - How Nokia changed the face of the mobile phone – Lindholm m.fl http://forums.nokia.com The ACM Library – tonsvis af gode sager Norman, Preece, Jordan – al generel usability

34 Spørgsmål? andersschroeder@gmail.com


Download ppt "Mobil Usability 16-3-2005, ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere/højere?”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google