Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet."— Præsentationens transcript:

1 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet

2 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Dagens program 1)Div. praktisk 2)Oplæg: web og social interaktion, detbatfora 3)Pause 4)Dagens site(s) v/ Jonas og Trine 5)Oplæg II: weblogs 6)Pause 7)Intro: artikel workshop

3 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Internettet som formidlingsmedie Mulighed for at kommunikere med folk på tværs af tid og geografi: letter og åbner op for kommunikation Mulighed for at gå i direkte dialog med afsender/medlæsere: Social interaktion fremmer mulighed at påvirke en tekst/et site og mulighed for at komme i kontakt med andre på dette site

4 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Et kritisk perspektiv “Content has never been king, it is not king now, and is unlikely to ever be king. The Internet has done quite well without content, and can continue to flourish without it. Content will have a placeo n the Internet, possibly a substantial place. However, its place will likely be subordinate to that of business and personal communication.” (Andrew Odlyzko, “Content is not king”)

5 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 ”sociale” tekstgenrer Weblogs (kommunikerer typisk i et ”blogcluster”, forholder sig til andres blogs, comments-funktion) Debatfora (emnebaserede diskussioner melm forskellige usere, i dialog med folk, der styrer site) Community sites (indlæg, deling af viden og egne erfaringer + debatfora)

6 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Formål med social formidling Vidensudveksling (ex. gravide) Diskussion - synspunkter (ex. politik) Skabelse af fælles identitet (ex. situation) Fokus på produkt(er) (ex. skat, cykler) Evaluering/udvikling (ex. siteudvikling)

7 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Hvorfor udnytter websites ikke muligheden for dialog mere end de gør? Mangel på ressourcer (teknisk) Mangel på ressourcer (personale) Mangel på viden (teknik) Angst for hvad dialog vil føre til (kritik)

8 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Hvorfor sites bør udnytte dialogiske features mere Øger fornemmelsen af tilhørsforhold Øget ”stickiness” (folk vender tilbage) Øger mulighed for hurtig forbedring af funktioner/site Signalerer åbenhed Skaber mulighed for udveksling og akkumulation af viden

9 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9

10 Hvad er et community? fællesskab -> samfund del af en større social helhed netværk af forbindelser mlm. medlemmer der diskuteres fælles værdsatte emner forholdet mlm medlemmer og tilknytning til community skaber over en tid en oplevelse af ”delt historie”

11 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 community parametre asynchronous synchronicity synchronous spatiality non- spatial single point, meet place extended spatial space persistency transient persistent Virtual worlds, chat worlds BBS, newsgroups forums Webcams videoconf Weblogs, maillist chat rooms email FPS games: Counterstrike, Wolfenstein, Quake

12 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 To definitioner af community Virtual communities are social aggregations that emerge from the Net when enough people carry on those public discussions long enough, with sufficient human feeling, to form webs of personal relationships in cyberspace (Rheingold,1992, p. 5) [a web community refers to] a group integrated together by networked computers that has a sense of and a feeling toward itself as a continuing, valuable collectivity. (Dean, 2000, p.6)

13 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 en populær definition af community De samme mennesker med tilknytning til samme sted i længere tid = et ”community” (den populære skribent, dedikeret fora, mailingliste, newsgroup)

14 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Del 1: at skabe identitet for fælles for communityet Amy Jo Kim Opfylde udækkede behov Definere fællesskabets karakter (demografisk, geografisk, emne, aktivitet - livssfære) Titel og tagline (eksempler?) Mission statement

15 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9

16

17

18 Del 2: at opretholde communityet Figallo Social cuing (netiquette, hosting) Hosting Feedback loop Brug medlemmer

19 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 diskussionsfora Synkrone fora (chat, virtuelle verdener) Asynkrone fora (mailinglister, online forum, brevkasse)

20 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9

21

22

23

24 debatskabende formidling Tilvejebringe værktøjer til soc. interaktion Skabe og fastholde identitet/sympati Provokere, opfordre til dialog Forankre og udstikke regler for dialog Sørge for at dialogen forbliver konstruktiv Samle op - bringe nye emner på banen - holde dialogen i gang

25 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 bagsiden af medaljen/fora Væsentlig information kan være svær at finde (for mange, lange diskussioner - primitive søgemuligheder) Svært at orientere sig for nytilkommere, da nye diskussioner ofte har rod i gamle diskussioner

26 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Bagsiden af medaljen/generelt Det kan være svært at fastholde ”kammertonen” - konflikter, ”trolls” Intern og lukket gruppe, der ikke er åben for nye “medlemmer” Uvæsentlig tomgangssnak “døde” diskussioner = bad vibes

27 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9

28

29

30 VI VIL HAVE EN PAUSE!!! 15 min

31 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 The Salon & The Coffeehouse The Salon - bloggen: offentlige emner i en privat setting The Coffeehouse diskussionsfora: private emner i en ”offentlig” setting

32 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 webloggen en online dagbog eller klumme Jill Walkers definition: a weblog, or *blog, is a frequently updated website consisting of dated entries arranged in reverse chronological order so the most recent post appears first (see temporal ordering). Typically, weblogs are published by individuals and their style is personal and informal.

33 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Blood om weblogs Weblog: frequency, brevity, personality Personlige blogs (Blood: dagbog, ”notebook”, filter) Gruppeblogs (notebook, filter) Filter blog, NotebookFilter blogNotebook

34 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Hvor går grænsen? Lassiter-casen Hvor ’uafhængig’ er bloggen/fora? Kan man - skal man stå til regnskab hos den institution, blog/fora er tilknyttet? Hvad er værdien af den personlige mening? (Blood)

35 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 En ny form for journalistik? Kritisk meta-journalistik (personlige weblogs) Peer-2-peer journalistik (gruppe-weblogs, fora omkring nyheder, meta-filter) Peer-2-host journalitisk (fora diskuterer nyheder sorteret af host)

36 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 En masse eksempler At klastrup.dkklastrup.dk

37 Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Artikel workshop Vælg emne Vælg de væsentligste aspekter i forhold til dette emne: hvad er ny viden? tiltrængt viden? sexet viden? Valg af vinkling – den gode historie (personlig, overraskende tal, illustrerende eksempler) Brug af webmediet (links, billeder, multimedie) Enighed om omfang/fordeling af arbejdsopgaver Regler og aftaler om intern redaktionel feedback


Download ppt "Tekstformidling på Internettet/01.04.04/Lektion 9 Tekstformidling på Internettet Forår 2004 Lektion 9: ”social” og dialogisk kommunikation på nettet."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google